Kas MM-sarja uus punktiarvestus teeb rallid põnevamaks? |
|
|
|
|
|
... > Lõuna-Eesti ralli võitis Margus Murakas |
|
Lõuna-Eesti ralli võitis Margus Murakas
|
Loe lisaks |
|
|
Laupäeval Võrumaa teedel toimunud Lõuna-Eesti ralli võitis Fordil võistelnud ekipaaž Margus Murakas - Toomas Kitsing, ligi minutilise kaotuse ja teise kohaga pidi leppima soomlaste rallipaar Jari Viita - Timo Hantunen. Absoluutarvestuse kolmanda ja N-rühma esikoha saavutasid Ivar Raidam - Robert Lepikson.
14. juunil peetud Lõuna-Eesti ralli algas 11,90 kilomeetri pikkuse Holsta katsega. Tundus, et päeva avakatse pani võistlejad tõsiselt proovile, kuna viimastel päevadel sadanud vihm muutis pinnase üsna libedaks.
Opel Mantal võistelnud Madis Mägi rääkis rally.ee online ralliajakirjale, et rada tundus olevat üsna halvas korras. "Halvemas, kui me arvasime," rääkis Mägi, "Treeningu ajal oletasime, et ainult lahtist on, aga tegelikult olid ka lühikesed sirged sellised enamvähem pudrud." Mägi lisas, et neil oli pidamisega avakatsel probleeme: "Kuskil kolm kilomeetrit stardist õnnestus sadakond meetrit mööda eurokraavi sõita."
"Esimene katse oli nii libe, et ei pidanud kuidagi," märkis Mart Liiksaar, kelle juhitud Lada VFTS võistluse teisel katsel kummuli käis. "Õnneks oli kaks inimest veel, kes aitasid tagasi lükata ja siis sai juba vaikselt edasi sõita, vaatamata võistluse jooksul ilmnenud siduriprobleemidele," lisas Liiksaar. "Esimese korra kohta hästi, ütleme niimoodi," hõikas kõrvalistmelt Liiksaare kaardilugeja Ott Alender.
Lada VFTS-il startinud Harri Rodendau ütles samuti, et rada oli rööpas ja libe, muidu aga nagu rada ikka. Esimese katse poolepeal kadus Rodendaul kaardilugeja Tom Ristiga raadioside. "Side kadus tõesti ära, kuna patarei sai tühjaks," selgitas Rodendau. Finišisse Rodendau ja Rist siduriprobleemide tõttu ei jõudnudki.
Avakatselt kaugemale ei jõudnud Soome ekipaaž Kimmo Jalava - Mikko Lukka, kelle Toyota Starletil hakkas õli ära kaduma. Kimmo Jalava: "Meil oli vale õlifilter ja õli hakkas kohe esimesel katsel lekkima." Soomlased said auto küll tööle, ent võistlus oli neile selleks korraks lõppenud.
Taaskord ei läinud õnneks Marko Mättikul, kelle kuulsusrikka ajalooga võistlusauto tehniliste probleemide tõttu rajaperve jättis. Marko ise oli väga nördinud ja avaldas siirast imestust, et miks ebaõnn sedasi jälitab - nagu oleks omaette eesmärgiks vedada autot alati vaid ühest Eesti otsast teise.
Nagu Mättik-Tauk, nii ei lõpetanud ka Marko Virkoja ja Olaf Suuder ei Tallinna rallit ega äsjast Lõuna-Eesti rallit. Virkoja Lada VFTS-il ütles üles käigukast, ning nii jäi auto pärast kolmandat katset hooldusalasse. Virkoja kõrval kaardilugeja ametit pidanud Suuder oli ilmselgelt pettunud: "Alles see ju oli, kui hooratta purunemise tõttu eelmisel rallil katkestasime."
Murakas alustas liidrina...
Pärast kolme toimunud lisakatset oli Margus Murakase suu naerul, kuna neil katsetel võitis Murakas kõvemat konkurenti Jari Viitat. Kummagi mehe võistlusautodeks olid Ford Focus WRC-d.
"Esimestel katsetel kaotas Jari meile seitse sekundit ja nüüd kolmandal kaheksa. See vahe peaks olema päris normaalne," rääkis Murakas hooldusalal enne neljandat, Kasaritsa katset. "Kuna korduvaid katseid ei ole, siis saab sellist tempot hoides ka mitte eriti riski võtta ja lõpuni sõita. Kui autoga midagi ei juhtu, siis meil on selline normaalne olemine," märkis Murakas.
Kuna esimeste katsete aegu sadas kohati ka vihma, möönis Margus Murakas teeoludest kõneldes, et neist kolmest katsest oli viimane kindlasti juba libedam. Päeva esimeses hooldusalas rabistas sel ajal korralikult vihma. "Siin tuleb tilk vihma ja läheb kohe libedaks," teadis Murakas kohalikke olusid: "Kui vihma ei tule, hakkab kuivama. See on Lõuna-Eesti omapära. Metsaalused kohad, kuhu päike või õhk ligi ei saa, on kaua libedad. Neid kohti tuleb lihtsalt teada."
Rehvivalikust Murakas saladust ei teinud ja lausus, et järgmistele katsetele minnakse pehmemate rehvidega. Tublit sõitu teinud Martin Rauam märkis, et nemad kasutavad Lõuna-Eesti rallil kitsaid Michelini rehve. Esimest korda kasutas Michelin rehve ka Subaru Imprezal võistelnud Renee Pohl, kes jäi esimeste katsetega rahule: "Aeg on päris normaalne. Aga mis Michelini puutub, siis päris hea rehv on."
Gunnar Tamm oli Lõuna-Eesti rallil võistlemas uue autoga, milleks on Subaru Impreza WRX. Vihmaga ei olnud Tamm uue Subaruga veel meetritki sõitnud.
"Auto tundub päris hea. Rehvivalik ka väga mööda ei olnud. Kuna praegu proovime seadistusi, siis viimasepeal tulemust täna ei püüdnudki - vaatame, harjutame - võibolla EOS-il hakkame kohta küsima," märkis Gunnar Tamm. Veel lisas Tamm, et autovahetuse tingis tehnika areng, ning et värskemal mudelil on rohkem jõudu, kui senisel Subarul, millega Lõuna-Eesti rallil kihutasid Põlvamaa mehed.
Ainsa Läti sõitjana rajale läinud Maris Neiksans (Lada Samaral) lootis võistluse eel, et sellest tuleb hea ralli, kuna vähemasti legendi kirjutades tundunud teed väga head. "Vihmaga pole ma varem sõitnud, see on esimene kord," märkis Neiksans. Ehk on siin peidus põhjus, miks viiendal lisakatsel teelt välja sõideti.
Väljasõidu tõttu jäid samal katsel katkestajate ridu täiendama Lada samaral võistelnud Ventsel - Kirtsi ja Mitsubishi Lanceril sõitnud rallipaar Uus - Reinsalu.
...ja Murakas lõpetas liidrina
"See tegi sõidu põnevaks, et ilm omajagu muutlik oli. Hommikul sai kuivemapoolsega alustatud, sai vihma proovitud ja tõesti libedaid kohti oli. See tegi sõidu jälle huvitavaks ja sai autot proovida mitmetes oludes ning erinevate teekatetega," rääkis ralli võitja Margus Murakas.
"Tuleb tunnistada, et Lõuna-Eesti kant on meile alati sobinud. Siin on oluline see, et sa tead kuhu keerata ja millal keerata. Julgen küll väita, et üle poolte, 60-protsenti keeramistest on pimedas sõit ehk siis kaardilugeja ütlemise järgi. Kui seda ei usalda, siis Lõuna-Eestis kindlasti kiiresti sõita ei saa. Kiiruskatsete legendid paigas ja võibolla enamvähem sõidujooned ka," pakkus Murakas välja edu võtme.
Eksimuste kohta märkis Murakas: "Eks väikeseid kalasid tuli küll sisse. Selliste kohtade peal vast, mida ei ole enne rohkem sõidetud. Näpukaid tuleb ikka sisse - kas mõni käiguvahetuse viga või misiganes. Viimastel katsetel tekkis meil piduritega mingi häda, nii et piduripedaal kadus jala alt ära... aga ega seda siin nii väga palju vaja ei olegi."
A-rühma Ford Focus RS WRC 01 autol võistelnud Jari Viita pidas suurimaks probleemiks vihmasadu, kuid leidis, et samas olid teeolud siiski kõigile võrdsed.
"Jah, Murakas jäi täna tõesti püüdmatuks," möönis Viita, "Eks ta oli 50 sekundit meist kiirem." Tegelikult mõlgutab Viita täna juba mõtteid järgmistel rallidel osalemise üle: "Nähtavasti tulen EOS-rallile, mis on kolme nädala pärast. Seejärel läheme Soome meistrivõistluste etapile ja pärast seda kohe Tuhande Järve rallile."
Ligi kahe minutiga kaotas Murakasele N-rühma Mitsubishil võistelnud Harju KEK Ralliklubi ekipaaž Ivar Raidam - Robert Lepikson. Kui enne rallit võis Raidamit pidada peafavoriidiks N-rühmas, siis kogemustega piloot seda ka tõestas, et poodiumikoht võtmata ei jää. Kui pool võidusõitu oli veel ees, märkis Raidam, et kannapeale astujaid jagub: "Esiots on väga tihe, eks seal on kõik kõigil kannapeal."
"Võidusõit käis viimase meetrini," sõnas Raidam pärast võistlust. "Meie ja Grjazini tempo oli ikka päris kõrge, teiste N-i sõitjatega tuli suur vahe sisse."
Absoluutarvestuse neljanda ja N-rühma teise koha saavutasid Stanislav Grjazin - Georgy Troshkin (Mitsubishi Lancer Evo VI), kaotades Murakasele ajaga 2.16,5.
Viienda koha saavutas Renee Pohl, kellele märgiti eelviimase (kuuenda) katse tulemuseks algselt kirja vale aeg. Subaru Impreza WRX-l sõitnud rallipaar Renee Pohl - Silver Kütt sai 15,3 kilomeetriselt katselt esialgu kirja aja 08.52,1, hilisema protesti käigus vaadati aeg üle, ning parandati vahetusse läinud numbrid õigeks (08.25,1).
Renee Pohl: "Väga hea sõit oli! Kui välja arvestada eelviimane katse, kus märgiti vale aeg - kolmkümmend sekundit poleks ma seal elusees kaotanud. See on kindel viga. Mul sõit tuli puhtalt välja."
Sel korral ei vedanud võistlusauto (Subaru Impreza) alt Martin Rauamit - Peeter Poomi, kes suutsid absoluutarvestuses saavutada kuuenda koha. Samas oli Rauam ka pea kõigil katsetel näidanud stabiilset kuuenda koha sõitu.
Ago Ahu - Kalle Ahu saavutasid üldkokkuvõttes seitsmenda koha. Ago Ahu arvates oli sõit suurepärane. Ahu ütles: "Vahepeal tegime paar eksperimenti, aga see ennast ei õigustanud - sellega kaotasime lihtsalt niipalju. Arvan, et kaks viimast katset olid vast parimad meile - head pikad ja sõit sujus hästi. kahju et ralli nii lühikene oli, võinuks hea meelega jätkata."
Mitsubishi Lancer EVO VII ja piloodi-kaardilugeja ühistöö tagas rallipaarile Mait Meriloo - Einar Vettus Lõuna-Eesti rallilt üheksanda koha Ramon Lindali ja Aarne Timuski järel.
Mait Meriloo ei pidanud paljuks oma sõitu kommenteerida: "Ütleme nii, et terve see aasta on üks suur õppimise aasta. Mul arenguruumi kõvasti uue autoga, uue EVO seitsme väljkaaretamine võistlusvõimeliseks on suhteliselt tänamatu töö. Einar ka esimest aastat sõidab ja seega esialgu harjumist vaja."
Veel selgitas Meriloo põhjuseid, miks ei saadud kirja nii head aega, nagu võinuks eeldada:."Esimene osa - kolm katset, ei tulnud ma autoga toime. Siis vahetasin keskluku arvuti ära - teise, lihtsama vastu. Siis alles hakkasin autot tunnetama ja hakkas sõit kujunema. Viimase katsega oli aga niimoodi, et Einaril läks legend totaalselt sassi..."
Aastaid Eesti rallidel võistlemas käinud Sampsa Junnila - Timo Tuominen oletasid võistluse eel, et suudetakse saavutada kümnes koht. Mitsubishi Lancer EVO neljal kihutanud soomlased palju ei eksinud - kirja saadi üheteistkümnes tulemus.
Rahvusliku klassi E7 võitsid Janne Kinanen - Janno Older (Toyota Starlet), E8 Einar Laipaik - Indrek Jõeäär (Lada VFTS), klassi A5 Rain Kallaste - Kajar Valle (Seat Ibiza).
E10 klassi kiireimad olid Raul Viik - Henn Jürgenthal
GAZ 51 startinud Jaan Mölder kirjeldas pärast esimest katset rada kui äärmiselt rasket: "Varem startinud autod on raja üles kündnud ja me peame praktiliselt läbi sumpama."
Samuti veoautol võitu püüdma asunud Raivo Prukner oli Mölderiga ühel nõul: "Rada on pehme ja nii... ei jõua minna. Vihm on teinud oma töö." Veel lisas GAZ-i piloot: "Eks see maastik ongi siin pehme, liivane kruus, vajub maa sisse Aga ega midagi teha ei ole."
Veokameestel võis rooli taga olla tõsine tööpäev, kuna ka Andres Olvik märkis rally.ee online ralliajakirjale antud usutluses, et katsed olid veokale väga pehmed. Tõenäoliselt jätkus aga rohkem rammu ja kiirust ekipaažil Raul Viik - Henn Jürgenthal, kuna E10 klassi võit läks just neile.
Esikohale võitlemine muutus oma eksimuse tõttu viiendal lisakatsel keeruliseks Jaan Mölderile. "Ühe väikse apsu pärast saime minuti trahvi ja tänu sellele tuli teine koht. Aga kui isegi Sainzil juhtub MM-il, mispoolest me kehvemad oleme," jättis Mölder naerulsui öeldu õhku rippuma. Mölder - Põder kaotasid vaatamata minutilisele trahvile klassiliidrile vaid 26,8 sekundiga.
Veomasinate arvestuses saavutas kolmanda koha autol GAZ 51 A võistelnud rallipaar Kaspar Järvala - Tarmo Silt, kaotades Viigile 1.42,7.
Lõuna-Eesti ralli 2003 tulemused
1. Murakas - Kitsing (Ford Focus WRC) 0:43:48,9
2. Viita - Hantunen (Ford Focus RS WRC 01) +55,2
3. Raidam - Lepikson (Mitsubishi Lancer EVO VI) +1:56,9
4. Grjazin - Troshkin (Mitsubishi Lancer EVO VI) +2:16,5
5. Pohl - Kütt (Subaru Impreza WRX) +2:35,1
6. Rauam - Poom (Subaru Impreza 555) +2:52,5
7. Ahu - Ahu (Mitsubishi Lancer EVO III) +3:17,5
8. Lindal - Timusk (Mitsubishi Lancer EVO VII) +3:29,4
9. Meriloo - Vettus (Mitsubishi Lancer EVO VII) +3:43,7
10. Ali-Rantala - Vihavainen (Mitsubishi Lancer EVO V) +3:45,0
|
|
|
|