Kas pooldad monorehvi nõuet Eesti autoralli meistrisarjas? |
|
|
|
|
|
... > Tänaku võiduvõimalus libises kraavi, Neuville on maailmameister |
|
Tänaku võiduvõimalus libises kraavi, Neuville on maailmameister
|
Loe lisaks |
|
|
Rallihooaja otsustav vaatus leidis aset Jaapanis, kus neljapäevast pühapäevani käis intrigeeriv võidusõit MM-tiitli püüdmiseks. Tippsarjas tulid võitjaiks Thierry Neuville - Martijn Wydaeghe ja tootjate arvestuses Toyota.
Jaapani MM-ralli algas neljapäeva õhtul publikukatsega, mille võitsid Adrien Fourmaux - Alexandre Coria (Ford Puma Rally1 Hybrid) poole sekundilise eduga Ott Tänaku ja Martin Järveoja (Hyundai i20 N Rally1 Hybrid) ees.
Reedel sõideti kaheksa kiiruskatset. Võistlejatel tuli ilma hoolduspausita läbida 126 katsekilomeetrit. Hommikusel ringil läbiti kolm kiiruskatset. Avakatse võitis esimesena rajal olnud MM-sarja liiderpaar Thierry Neuville - Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1), kes edestas eestlasi 1,2 sekundiga. Hyundaide hea tempo ja konkurentide ebaõnn tähendas Lõuna-Korea meeskonna võistlejatele kaksikjuhtimist. Liidriks tõusnud Tänaku ja Järveoja edu oli meeskonnakaaslaste ees pool sekundit.
Toyotal algas reede hommik koduteedel suure pettumusega, sest ainsana pääsesid avakatselt puhaste paberitega Elfyn Evans - Scott Martin (Toyota GR Yaris Rally1), kes jäid üldarvestuses kolmandana liidritest 4,2 sekundi kaugusele. Rehvipurunemise pidid üle elama Sebastien Ogier - Vincent Landais ja Takamoto Katsuta - Aaron Johnston. Kui Jaapani-Iirimaa duo jõudis purunenud tagumise vasaku rehviga finišisse, siis prantslased pidid katsel esimest vasakut ratast vahetama ja nad kukkusid üldarvestuses 18. kohale.
Järgmisel kahel katsel teenisid võidu Toyota võistluspaarid. See tähendas, et päeva ainsa pausi eel tõusid 0,7 sekundilise eduga liidriteks Evans - Martin.
Kui MM-sarja liidritel oli ralli seni kulgenud muretult, siis päeva kolmandal katsel tekkis nende autol tehniline probleem, mis väljendus selles, et mootorist jõud kadunud ja maksimumkiirus ei ületanud oluliselt 100 km/h. Sellest hoolimata hoidsid nad kolmandat kohta ja lootus püsis, et pausi ajal saab auto korda.
Pärast pausi ootas ees hommikuste katsete kordus. Kohe esimene korduvkatse pakkus Hyundaile põhjust nii rõõmustamiseks kui ka kurvastamiseks. Hommikusel ringil heas hoos olnud Tänak - Järveoja võtsid Evansi ja Martini ees koguni 14,4 sekundiga katsevõidu. Eestlased tõusid 13,7-sekundilise eduga ralli liidriteks. Sellega aga Hyundai rõõmud piirdusid, sest lühikese pausi ajal selgus, et kuigi Neuville auto viga pole mehaaniline, siis seda parandada pole võimalik ja sellise "lonkava" autoga tuleb hakkama saada päeva lõpuni.
Pika võistluspäeva lõpetas kahel korral karusellsüsteemis sõidetud publikukatse, mille teisel läbimisel said Takamoto Katsuta - Aaron Johnston, Elfyn Evans - Scott Martin ja Adrien Fourmaux - Alexandre Coria kirja identse parima aja.
Ott Tänak ja Martin Järveoja hoidsid reedese rallipäeva järel liidrikohta, edestades lähimaid jälitajaid 20,9 sekundiga.
"Päev on olnud pikk ja oleks juba tore voodisse saada. 13-14 tundi istumist on üsna kangeks muutnud. Autot ei olnud hommikul raske juhtida, kuid meil oli alajuhitavust ja ei saanud nii sõita nagu tahtnuks. Pärastlõunal oli keeruline, kuid siis tulid parema pidamisega katsed ja ka auto balanss läks paremaks nendel hea pidamisega katsetel," rääkis Tänak.
Thierry Neuville - Martijn Wydaeghe kaotasid pärastlõunal kõvasti aega auto turborõhu kadumise tõttu ja nad olid päeva lõpul 15. kohal. Viimasest punktikohast lahutas ligi kaks minutit.
Laupäeval oli Jaapani MM-rallil kavas seitsme kiiruskatset, mille jooksul õnnestus suuremal osal võistlejatest läbida 103,87 katsekilomeetrit. Päeva alustasid liidritena Ott Tänak - Martin Järveoja, kelle edu Elfyn Evansi ja Scott Martini ees oli 20,9 sekundit.
Kuigi hommikul oleks pidanud esimese võistlusautona startima reedel katkestanud Andreas Mikkelsen - Torstein Eriksen (Hyundai i20 N Rally1), siis Hyundai küll tuli esimesena, kuid hoopis Neuville ja Wydaeghe oma. Nimelt otsustas Hyundai meeskond hommikul, et Mikkelsen ja Eriksen lähevad hooldusest välja neli minutit hiljem, mis annab neile küll 40 trahvisekundit, kuid aitab esimesena rajale meeskonnakaaslased, kellel puhastes oludes veel suurem võimalus konkurente püüda.
Kõige paremas tempos alustaid hommikut Evans - Martin, kes võtsid katsevõiduga tagasi kolm sekundit. Kuigi päeva teisel katsel britid parimad ei olnud, õnnestus neil liiga ettevaatliku legendiga sõitnud eestlastelt veel 1,6 sekundit tagasi napsata. Päeva teise katse parimad olid Neuville - Wydaeghe, kes olid kiire sõidu ja konkurentide ebaõnne tõttu tõusnud 12. kohale. Päeva kolmanda kiiruskatse sai läbida vaid kuus võistluspaari, sest täpselt Evansi ja Martini stardi eel said kohtunikud info, et rajale on sõitnud kõrvaline auto. (See ei olnud Jaapanis esimene kord. Kui möödunud aastal lasti kiiruskatset alustada nii, et teel seisis 0-auto, siis aasta varem sõitis kiiruskatsel auto Sami Pajarile vastu.) Seejärel otsustasid korraldajad katse tühistada ja määrata mittestartinud võistlejatele nominaalaja. Lõpuks märgiti katse võitjateks Evans - Martin, kellele määrasid kohtunikud sekund kiirema aja, kui Tänakule ja Järveojale.
Kui reedel edestasid katsevõidu võtnud eestlased esimesel korduvkatsel britte 14,4 sekundiga, siis laupäeval 6,1 sekundiga. Üldarvestuses tõusid kolmandaks Sebastien Ogier - Vincent Landais. Kui järgmise katsevõidu jagasid omavahel Neuville - Wydaeghe ja Ogier - Landais, siis järgmisel olid prantslased 0,1 sekundi võrra nobedamad. Päeva viimase, Toyota staadionikatse võitsid Jaapani MM-ralli liidrid Tänak ja Järveoja, kes viimasele võistluspäevale läksid vastu 38-sekundilises eduseisus.
"Kõik katsed olid täna ülimalt nõudlikud, kohati väga aeglased ja näiliselt lõputud. Lisaks oli katsetel vahelduv pidamine ja pidevaid üllatusi. Kuigi see on olnud järjekordne raske päev, siis oli meil tugev teine ring. Elfyn oli täna hommikul kindlasti ründamas, kuid olime pärastlõunal tugevamad, et päev lõpetada meie kasuks. Oleme sellega tegelenud terve nädalavahetuse ja teeme seda ka homme. Meie peamine eesmärk on tootjate meistritiitel ja me tahame seda saavutada. Toyotad on väga kiired nii, et me kõik peame andma endast parima, et saaksime selle koju tuua," sõnas Tänak päeva lõpus.
Neuville - Wydaeghe lõpetasid laupäeva seitsmendal kohal. "Oleme rahul, et suutsime tõusta seitsmendale kohale, mis hommikul ei tundunud kuigi realistlik. Olen oma karjääri jooksul silmitsi seisnud paljude tagasilöökidega ning õppinud rahulikuks jääma ja olukorraga toime tulema. Arvan, et saime sellega täna väga hästi hakkama. Võitlus käib ja me peame veel punkte võitma. Vaatame homme pärast paari katset, et kus oleme ja mida tegema peame," rääkis Neuville.
Laupäeval oli kõige kiirem võistluspaar oli Ogier - Landais. Laupäevaste kiirus katsete kokkuvõttes edestasid nad eestlasi 4,7 sekundiga. "See on olnud meie jaoks positiivne päev. Olime kahe katsevõiduga päeva kiireimad ja jõudsime tagasi poodiumikohale, et meeskonnale häid punkte koguda. Arvan, et rohkemat me teha ei saanud. Muidugi oleksin soovinud enamat, kuid meie võimalused tootjate meistritiitlile on hooaja viimase päeva eel endiselt elus ja me peame andma endast kõik. Peame lihtsalt pingutama pühapäeva maksimumpunktide nimel ja lootma õnnele, sest rallis ei tea kunagi, mis juhtuda võib," rääkis Ogier laupäeva õhtul.
Jaapani MM-ralli jätkus pühapäeval viie kiiruskatsega ja ees ootasid hooaja viimased 70,57 katsekilomeetrit. MM-hooaja viimasele võistluspäevale startisid liidritena Ott Tänak - Martin Järveoja. Neist 38 sekundi kaugusel olid Elfyn Evans - Scott Martin.
Kahjuks päeva avakatse Eesti rallisõpradele ja kogu Hyundai Motorspordi meeskonnale häid uudiseid ei toonud. Kiiruskatse lõpuosas sõitsid esikohta hoidnud Tänak ja Järveoja teelt välja. "Ma ei oodanud selles kurvis libedaid olusid. Kohe, kui me kurvi sisenesime, läks esiosa libisema ja auto läks liialt teelt välja. Ei saanud seda olukorda päästa. Täielik katastroof! Kui aus olla, siis pole sõnu selle kirjeldamiseks. See ei oleks tohtinud kunagi juhtuda," rääkis Ott Tänak DirtFishile.
Samas kurvis sõitsid teelt välja ka WRC2 arvestuses võistelnud Heikki Kovalainen - Sae Kitagawa. Nende kasutuses olnud Toyota GR Yaris Rally2 paiskus Hyundaile otsa.
Eestlaste katkestamine tähendas suurt tagasilööki Lõuna-Korea meeskonnale tootjate arvestuses, sest nüüd olid meie sõitjate poolt laupäeva järel teenitud 18 punkti kadunud ja andnud tiitlivõidu võimaluse Toyotale.
Kogu see draama tähendas, et Thierry Neuville - Martijn Wydaeghe olid neli katset enne ralli lõppu tulnud 2024. aastal autoralli maailmameistriteks. Värsked meistrid said nüüd pingevabalt sõita. Hyundai vajas neid rohkem, kui eales varem, et heidelda Toyota vastu MM-tiitli nimel.
Viimase katse eel olid tootjate arvestuses Hyundai ja Toyota punktid võrdsed. Tiitlivõitja otsustamine jäi punktikatsele. Kui pühapäeva arvestuses tegi Hyundai duo Neuville - Wydagehe ja Mikkelsen - Eriksen töö ära perfektselt ning võeti kaksikvõit, siis punktikatse parim oli Toyota võistluspaar Sebastien Ogier - Vinvent Landais. Kuna Mikkelsen tegi viimasel katsel sõiduvea ja oli viies, siis oli Toyotal vaja tiitli võitmiseks oodata Evansi ja Martini finišeerimist. Teist aastat järjest Jaapani MM-ralli võitjatena finišeerinud Evans ja Martin lõpetasid punktikatse kolmandana, mis tähendas Jaapani autotootjale Toyotale hooaja kokkuvõttes Hyundai ees nappi kolme punktilist võitu. Toyotale oli see MM-ajaloo kaheksas MM-tiitel ja neljas järjestikune.
"Ma ütlesin, et see läheb kõik viimase katse peale. See oli mu elu kõige hullem katse, mida meeskonnajuhina vaadata. Meil oli kolm musta pühapäeva, kus katkestasime. Kreeka järel arvasin, et mäng on läbi, kuid siis Tšiili järel olime jälle mängus ja Kesk-Euroopas saime jälle lüüa. Kunagi ei tohi alla anda ja peab lõpuni võitlema," võttis meeskonna juht Jari-Matti Latvala hooaja kokku.
Karjääri üheksanda MM-ralli võitnud Elfyn Evansi ja kaheksanda võitnud Scott Martini edu oli ralli lõpuks Ogier'i ja Landaisi ees 1.27,3. Hooaja lõpetasid viienda poodiumikohaga Adrien Fourmaux - Alexandre Coria, kes jäid võitjatest 1.55,5 kaugusele.
Esimeste belglastena autoralli MM-tiitli võitnud Thierry Neuville - Martijn Wydagehe lõpetasid hooaja viimase ralli kuuendal kohal ja jäid võitjatest 6.54,1 kaugusele. Belgiast sai MM-ajaloo kümnes maa ja Neuvilleśt kahekümnes piloot, kes MM-tiitli võitnud. Neuvillel´l kulus MM-tiitli võitmiseks 168 ja Wydaeghel 69 MM-rallit. "Ma tunnen end hästi. Me oleme selle nimel nii palju tööd teinud ja tahan kõiki tänada, kes meiega pikal teel olnud on," lausus tänavune maailmameister Neuville.
Sami Pajari ja Enni Mälkönen on WRC2 klassi maailmameistrid
WRC2 klassis saavutasid Jaapani MM-etapil esikoha Nikolai Grjazin - Konstantin Aleksandrov (Citroën C3 Rally2). WRC2 klassi maailmameistriteks tulid Jaapani ralli teisena lõpetanud ja klassvõitjatest 1.46,5 kaugusele jäänud Sami Pajari - Enni Mälkönen, kes sõitsid tänavu MM-sarjas debüüdi teinud autoga Toyota GR Yaris Rally2.
"Tunne on väga hea ja kergendus peale kahte viimast päeva. Aitäh Toyotale, Printsport meeskonnale ja perele. Me tegime seda kõike koos, mitte ainult mina ja Enni. Loodan, et saan ka järgmisel aastal sõita mõned rallid, sest Toyota on olnud tugev," sõnas Pajari viimase kiiruskatse finišis.
WRC2 klassi kolmandad oli Markko Märtini kunagise Subaru meeskonnakaaslase Toshi Arai poeg Hiroki ja tema kaardilugeja Shusuke Matsuo. Vanema Škoda Fabia R5 autoga võistelnud jaapanlased jäid lõpuks võitjatele alla 3.20,0.
Vaata lisaks:
www.powerstage.ee
|
|
|
|