Esmaspäeval, 9. juunil kell 16-17 vastab rally.ee online ralliajakirja lugejate küsimustele Eesti Autospordi Liidu peasekretär Arno Sillat. Küsimusi saavad esitada rally.ee registreerunud kasutajad siia foorumivormi, nii online intervjuu eel, kui ka vahetult vastamise ajal. Registreerumata külastajad saavad küsimused postitada lehekülje vasemas veerus asuvasse "Teata meile" lahtrisse.
Laekunud küsimus
Autor: RS
09.06.2003 17:03
Öelge palun, miks ei teha midagi sõidubagide klassi taaselusatmiseks Eestis? Isegi tehnilisi tingimusi pole võimalik kusagilt leida. Huvilisi, kes tahaks alaga tegeleda ja selles edasi areneda on piisavalt (kuulun isegi nende hulka), kuid pole alati ju võimalik käia lätis võistlemas. Oleks vaja Eesti meistrivõistlusi sõidubagidele, mis oleks samal ajal ka hüppelauaks neile, kes hiljem sooviksid Eestit Euroopa Meistrivõistluste sarjas esindada.
Arno Sillat: Head ettepanekud arendamiseks on alati teretulnud.
to aivar
Autor: rally
09.06.2003 16:45
See info on tõenäoliselt konfidentsiaalne, aga nähtavasti tunnevad selle vastu huvi päris paljud...
Palun öelge kui suur on EAL-i aastaeelarve, millised on suurimad tulu- ja kuluartiklid. Eraldi paluks kulude poolelt välja tuua palgakulud, kulud kontori rentimisele ja võistlejate autasustamiseks ette nähtud kulud.
Arno Sillat: EALi 2003.a. eelarve on tulude poolel 1,123 miljonit krooni ning kulude poolel 1,104 miljonit krooni. Töötasud koos maksudega on 400 000 krooni, hooaja lõpetamine 100 000 krooni, suuremad kulud on veel FIA aastamaks ja registreerimismaksud (kokku 167 000).
Vabandage tülikate küsimuste eest, kuid ühe asja roll või ülesanne on mulle veel segaseks jäänud. Nimelt: olen näinud, kuidas võistluse korraldaja veab oma kõvera käega mingid kriipsud paberile, viib selle siis Tallinnasse tuba 306 (oli vist EAL-i kontoril selline aadress?), maksab raha, saab templi peale ja sellest hetkest on tegemist rajalitsentsiga. Pehmelt öeldes tundub see lihtsalt raha väljapressimisena korraldaja taskust.
Arno Sillat: Ilmselt ajab küsija segi võistluste registreerimise ja raja litsentsi väljastamise. Ja kontor asub toas nr. 305. Raja litsentsi väljastamine EAList ei maksa mitte midagi.
kas EAL-i juhtkonnal on kohustus külastada MV sarja kuuluvaid võistlusi? Autokrossidel, mida ma pea eranditult külastan, nägin hr. Pallot viimati nii umbes 1996 aastal. Või on "vaatlemine" ainult alakomiteede juhtide ülesandeks?
Arno Sillat: EALi juhtkond külastab võistluseid regulaarselt. Kuna tihti toimuvad mitmed võistlused üheaegselt, siis on igale poole jõuda keeruline. Kuid eesmärk on võimalikult paljudel võistlustel käia.
2 küsimust
Autor: urueesel
09.06.2003 16:29
1. Kes kuuluvad EAL rallikomiteesse?
Arno Sillat: Indrek Ilomets (esimees), Toomas Diener, Aivar Parts, Juhan Mänd, Eedo Raide, Toomas Kreek, Tarmo Jänt, Helvi Merirand, Margus Murakas, Juss Roden
2. Kas EAL-il on tänaseks lahkhelid nö. superkrossi korraldajatega lahendatud lõplikult? Saan ma õigsti aru, et tulevast aastast jääb ERK standard ja superkross on minevik?
Arno Sillat: EALi rallikrossikomitee on küsimuse lahendanud. EAL on ERK standardklassi loomise kahe analoogilise klassi asemele heaks kiitnud.
Laekunud küsimus
Autor: rally
09.06.2003 16:25
Kes väljastab EAL-ist vajadusel infot, kui on küsimusi ühe või teise autosporti puudutava küsimuse kohta? Litsentsiinfo jms. Kas on olemas mingi infotelefon või midagi - olen märganud, et e-mailidele ei vaevu keegi vastama. Tänan
Arno Sillat: EALi sekretariaadi kontaktid on järgmised: Üldnumber 6398666, õhtuti suunatud mobiilile. Peasekretär Arno Sillat 050 18808, e-mail racing@hot.ee Spordidirektor Priit Pallo 051 15161 E-mail: eal@sport.ee Telefonidel on EAL praktiliselt alati kättesaadav, mailidele vastame. Kui on jäänud kahe silma vahele, vabandame
kirjutasite eelnevalt, et 90-ndate alguse kriisiseisust tuli ralli kõige kiiremini välja, rallikrossil ja krossil läheb veel aega. julgen väita vastupidist - aastad 95-99 olid rallikrossi ja krossi tippajad (nii sõiduautodel kui ka veoautodel). võistlejate vähenemisel on vaid üks põhjus - raha. EAL on tunduvalt karimistanud ohutusnõudeid (seda võib tegelikult mõista), tõstnud litsentsitasusid ja andnud rohelise tule tehnilistele tingimustele, mis võimaldavad suure raha eest hea võistlusauto ehitada (seda just voeautode klassis). kas poleks siiski mõtekas samm tagasi astuda ja rõhuda võistlejate arvukusele, mitte kolmele-neljale tõepoolest kiiresti kihutavale veoautole?
Arno Sillat: Tõepoolest oli 90-ndate aastate teisel poolel võistlejaid oluliselt rohkem, kui praegu. Kuid paraku osalesid rallikrossidel paljud ralli - ja ringrajasõitjad. Tugev puhtalt rallikrossisõitjate põlvkond on kujunemisjärgus. Täna on teiste alade sportlastel oluliseks takistuseks spetsialiseerumine oma alale ning tahtmatus oma tehnikat rallikrossidel lõhkuda. Kindlasti on mõtet arendada tehniliselt suhteliselt vabade ja kallimate klasside kõrval ka standardilähedasi ja odavamaid klasse. Selles suunas praegu ka minnakse, kui meenutada värskelt toimunud ERK Standardklassi loomist.
vihjate, et registreerijalitsents on FIA poolt nö peale surutud. Huvitav, miks seda siis Lätis või Venemaal pole. Ja kas ülisoolane hind 1500 krooni (näiteks veobagi meestele, kel kalendris vaid 5 sõitu) on ka peale surutud?
Arno Sillat: Rahvusvahelistel võistlustel on ka Läti ja Venemaa võistlejatel registreerijalitsentsid olemas. Siseriiklikult on ala ülesehitus nendes riikides mõnevõrra Eestist erinev. Eesti võttis autospordisüsteemi ülesehitamisel peale ALMAVÜ lahkumist kohalikult areenilt aluseks Põhjamaadele süsteemi, mis toetub tugevalt klubilisele tegevusele. Sellest ka registreerijalitsents.
Laekunud küsimus
Autor: rally
09.06.2003 14:17
EAL autasustamine: Miks peab premeeritav võistleja ostma endale ja oma klubiliikmetele hirmkalli pileti? kas see ei peaks sisalduma jubalitsentsi hinnas?
Arno Sillat: Ürituse korraldamine on reeglina seotud küllalt suurte kuludega. Kuna ei ole autopoolel varem selliseid asju korraldanud, ei oska piletihinda kommenteerida. Motopoolel on hooaja lõpetamine maksnud osalejale 100 krooni. Hinna üle ei ole kurdetud. Põhilise osa kuludest on ikkagi katnud EMF.
Küsimus
Autor: rally
08.06.2003 19:41
Kas ja kuidas premeerib EAL Markko Märtinit Kreeka ralli võidu puhul?
Arno Sillat: Vara öelda. Teoreetiliselt võiks sama küsimuse esitada ka Eesti riigile. Kindlasti on tegemist saavutusega, mis on Eestit tutvustanud paremini, kui mistahes muu sündmus või saavutus.
Laekunud küsimused
Autor: rally
06.06.2003 06:40
1. Millised on EALi ülesanded, eesmärgid ja sihid ning milles EAL-i tegevus väljendub pealtvaatajale?
Arno Sillat: EAL on Rahvusvahelise Autoliidu FIA kohapealne "käepikendus". Läbi EALi on Eesti autosport seotud rahvusvahelise areeniga. Kohapeal on EALi põhieesmärk autospordi ja autonduse arendamine. Sellest tulenevad ülesanded: noortetöö, tippspordi, võistluste korraldamise jne. koordineerimine, sobiva keskkonna loomine selleks. Pealtvaataja saab näha erinevaid võistluseid nii otse kui ka erinevate meediakanlite kaudu.
2. Juhendites on tihti kirjas, et korraldaja ega EAL õnnetuste eest ei vastuta. Kes vastutab, kui kõik korraldaja ja EAL-i ettekirjutused on täidetud?
Arno Sillat: Vastutusel on mitmeid liike - materiaalne, moraalne ... Ka õnnetusi on erinevaid ning osa vastust on kindlasti kindlustustel. Osa vastutust (vähemalt oma võistlustehnika eest) on ka sõitjal endal.
Palun täpsemat selgitust, kes ja kuna peab edastama avalikkusele võistluste tulemused. Ärge ainult palun hakake jälle korraldajaid süüdistama, et need on aeglased. Kust ma näiteks leiaksin veebruaris Raadil toimunud veoautode rallikrossi tulemused? Kus on Tapa autokrossi tulemused? (tean, et need edastati hr. Pallole esmaspäeva hommikupoolikul, aga täna on juba kolmapäev)
Arno Sillat: EAL arendab oma infokanaleid ja ka meediaprojekti, kuid iga hea asi võtab aega.
1. Milleks tuleb veoautokrossi sõitjail lisaks individuaallitsentsile (800 krooni) osta veel registreerijalitsents (1500 krooni)? Seletage palun täpselt lahti, mida saab võistleja (või registreerijaklubi) selle 1500 krooni eest? Igal kaubal peab olema ju mingi otstarve, kui ma olen 1500 krooni maksnud (praegu sunnitult), siis tahan ma teada, mida EAL mulle selle eest pakub.
Arno Sillat: Registreerijalitsents väljastatakse klubile, kes sõitja eest vastutab ning sellega luuakse võimalus, et sõitja saaks üldse osaleda võistlustel. Kahetasemeline litsentside süsteem on välja töötatud FIA poolt ning kõigile liikmesriikide alaliitudele kohustuslik.
2. Kas EAL-i võistlejalitsentsi ostmisega saan ma automaatselt kindlustuse. Kui "jah", siis millises kindlustusfirmas, kui suures ulatuses jne. Kui "ei", siis seletage palun lahti nagu registreerijalitsentsigi puhul, millise teenuse ma 800-kroonise litsentsi eest saan.
Arno Sillat: Iga EALi poolt väljastatava sõitjalitsentsiga kaasneb automaatselt kindlustus summas 50.000 krooni. EALi kindlsutusalane koostööpartner on Seesam.
3. Kas veoautokrossis (aga miks mitte ka teistel autoaladel) poleks võimalik sisse viia nn ühekordset litsentsi? Ühekordne litsents (hinnaga näiteks 200-300 krooni) tõstaks tunduvalt osalejate arvu võistlustel - on väga palju mehi, kes sõidaksid kasina eelarve tõttu vaid oma kodurajal toimuval võistlusel.
Arno Sillat: Ühekordsete litsentside puhul tekib kindlustuskatte probleem.
4. Kas EAL-il on olemas sponsorid? Kui jah, siis paluks vastust küsimusele "kes", kui ei, siis küsimusele "miks ei ole".
Arno Sillat: EALil on koostööpartnerid, nii juriidilised isikud e. ettevõtted kui ka füüsilised isikud, kelle panus on erinev, kuid vajalik. Üks näide. Käesoleva aastal toimuvad BMW Eesti Meistrivõistlused Autode Ringrajasõidus. Nagu nimigi ütleb, korraldatakse Eesti 2003.a. meistrivõistlused autode ringrajasõidus BMW esinduse AS United Motors ja EAL koostöös.
Küsimused hr. Arno Sillatile
Autor: urueesel
30.05.2003 19:46
1. Milline autospordivaldkond on EAL-i prioriteet? Ralli, kross, rahvasport, ringrada?
Arno Sillat: EALil puudub selline prioriteet, EAL tegeleb erinevate autospordialade arendamisega, aeg-ajalt nõuab üks või teine ala veidi suuremat tähelepanu.
2. Millest on tingitud nö. kiratsemine rallikrossis? (Kas on põhjus halvas organisatoorses juhtimises, et on seesugune madalseis tekkinud, et võistlejad või ühe-kahe käe sõrmedel üles lugeda?)
Arno Sillat: Erinevatel aladel on olnud nii tõusu kui mõõnasid. ALMAVÜ kui autospordi põhitoetaja tegevuse lõppemine Eestis viis raskustesse praktiliselt kogu autospordi. Autoralli tuli sellest välja kõige ennem, ka ringrada võtab jalgu alla. Rallikross on vajanud mõnevõrra pikemat perioodi.
3. Milliseid samme on kavas astuda krosside atraktiivsemaks muutmisel?
Arno Sillat: Kindlasti annab ala arengule positiivse tõuke ERK standardklassi loomine. Nagu nimigi ütleb, on tegemist väheste ümberehitusvabadustega klassiga, mis on suhteliselt odav. ERK standardklass tekkis hobikrossi ja superkrossi klasside/sarjade ühendamisel. Ala populariseerimise on loomulikult ka EAL rallikrossikomitee üks prioriteete.
4. Kas MV kalendrisse pürgivate / või seal olevate võistluste puhul on korraldajaile pandud ka kohustus anda eelinformatsiooni, seda võistluste ajal ning järgselt? (Kui rallide puhul veel infot leida võib, siis krosside kohapealt olen märganud tõsist infosulgu. On selline asi kuidagi määratletud ürituse korraldamisega seoses?)
Arno Sillat: Tegelikult peaksid korraldajad oma ürituste igakülgsest promomisest olema huvitatud ja enamus ka on. Eks arenguruumi on kõvasti.
Küsimus
Autor: RS Racing
29.05.2003 10:55
Milline on Teie arvates rahvaspordialade tulevik (Rahvaralli ja Igamehe rallisprint)?
Arno Sillat: Rahvaspordialadel on Eesti autospordis täita kindel roll. Rahvaspordist tuleb osalejaid põhisarjadesse, samuti on see hea väljund asjahuvilistele, selle asemel, et tänaval kihutada ja ennast ka teisi mõttetult ohtu seada. Igsaugune aktiivsus on positiivne.
Kas EAL-l on oma nägemus, kuidas tuua Eesti autorallisse juurde uusi meeskondi, ilma selleks tohutut rahalist ressurssi omamata (populariseerida ala)?
Arno Sillat: Rahvaspordialadest oli eespool juttu - ilma suure ressursita on võimalik nendest sarjadest alustada. Ka rallikrossis ja autokrossis on klasse, kus saab sõita piiratud kulutustega. Kuid igasugused ideed on loomulikult teretulnud.
Kas tulevikus on plaanis Eestis käivitada ka mõni uus autospordiga/mootorispordiga seotud ala?
Arno Sillat: EAL vaatab positiivselt igale autosporti ja elutervet autondust arendavale alale. Sellel aastal on Eali egiidi all toimunud võistluste hulka lisandunud kiirenusvõistlused (Raadi ja Speedest); ühiseid huvipunkte täpsustatakse Off-Road klubiga. Midagi päris uut leida on liidul ise suhteliselt keeruline, kuid huvitavaid ettepanekuid toetame kindlasti.
Küsimus
Autor: kalletamm
29.05.2003 09:31
Tean, et Eristeted olid eelmise EAL juhtkonnaga tülis. Kas Teil on nendega hea läbisaamine?
Arno Sillat: Rallikrossikomitee on otsustanud ühendada suhteliselt sarnased Hobikrossi ja Superkrossi ERK standardklassiks, milles käesoleval aastal peetakse Eesti Karikavõistlused ning Sarivõistlused Superkrossi karikale. Eiki Eriste on ka EAL rallikrossikomitee liige ning on seda olnud juba mõnda aega. Isiklikud sümpaatiad ei mängi siin mingit rolli, oluline on ühiselt teha ala arenguks kasulikke otsuseid.
Kuna rally.ee pealt ühe loo kommentaaridest võib aru saada, et paljudel on Eristetest arusaamine, et neid ei huvita võistlusjärgne promo (aegade saatmine jne), siis huvitukski, kas EALi ilmub võistlusjärgne info kiiresti? Näiteks, kas Taali rallisprindi tulemused on teil olemas?
Arno Sillat: Vaevalt on korraldajat, kes ei ole huvitatud võistluste promost mistahes vormis. Info laekumine erinevatelt korraldajatel on erinev, üldiselt laekub info EALi korrektselt. Weebilehe alasest tööd on vaja parandada - oluline on, et tulemused oleksid kõigile kiiresti kättesaadavad. Taali tulemused on EALi koduleheküljel http://www.autosport.ee jaotuses kross kantud punktitabelisse.