Minu meelest oli see aasta ralli turvajatega midagi valesti, ei tea kas nad ei olnud piisavalt targad või mis... Näiteks võtame Taritu SS5/8. Seal turvaja lihtsalt lasi publikul ohtlikusse väliskurvi ronida ja pealekauba veel ise seisis ka seal. Sellest võib ka Viilo õnnetuse tagajärgede põhjust otsida. Ei oleks imestanud kui keegi veel väliskurvis auto alla oleks jäänud.
Esmane lahendus tuleks leida vesteldes ja seda oskust jääb aina vähemaks. Kui inimene on objektil (turvamas autoralli ohutut läbiviimist), siis ta peab teadma selle iseärasusi. Kihutavad auto sõidavad üldjuhul mööda kindlat ja sarnast sõidujoont, ning igas paigas võib ära hinnata selle koha esmase ohtlikkuse. Olles näinud veel hulgaliselt selle teemalisi video lõike oleks asjaosaline oluliselt pädevam oma tööd tegema.
Nimetan ka ära positiivsed nähtused. Esiteks oli osaliselt turvaala piiramiseks kasutatud metallist aeda. Teiseks oli näha, et publikualadel oli osaliselt tõmmatud kaks turvalinti. Üks siis suhteliselt raja äärde ja teine paar meetrit tahapoole ning sellega oli tekkinud nn.turvakoridor, mida oli turvajal lihtsam olukorra kontrollimiseks järgida. Iseasi on see, kas see oli taotluslik või nüüd tagantjärele tekkinud positiivne hinnang. Igal juhul tuleks kõikjal Eestis korraldajatel edaspidi mõelda võimalusele asendada turvalindid puidust või metallist aedadega, sest venivate lintide puhul on pidev probleem, kus pealtvaatajad vallutavad endale lisavaatevälja ohtlikult raja lähedal. Soomes on suuremad pealtvaatajate alad piiratud meetrikõrguse plastikust lahtikeritava aiaga. Selliseid kindlamad piirdeid ei peaks ju iga korraldaja eraldi muretsema, vaid mingi kogus varustust võiks olla autospordiliidu poolt ühiskasutuses üle Eesti. Saan väga hästi aru, et võimalustele paneb piirid raha olemasolu. Normaalne rallihuviline peaks ise endale kõgenud pilguga turvalise vaatamise koha leidma, kuid ikka ja jälle on raja ääres mõistmatuid uustulnukaid. Mõeldes veel edaspidistele üritustele, siis on selge, et kõikjale turvajaid rahanappuse tõttu ei jagu ja siis peaks korraldaja enam mõtlema sellele, et arusaadavalt märgistada (lintide ja ka siltidega) ohtlikud kohad, sest siis võiks hiljem öelda, et kõik endast olenev sai tehtud. Lõpetuseks turvaja isiksusest. Olen töötanud kunagi turvatöötajana ja ei ole kunagi arvanud, et turvatöötaja peab olema suur ja lai ning olema kõva löögiga. Esmane lahendus tuleks leida vesteldes ja seda oskust jääb aina vähemaks. Kui inimene on objektil (
Isiklikult olen Saaremaa ralliga elamuse mõttes väga rahul ja tegemist oli väga sündmusterohke etapiga. Samas jäi Saaremaa ralli tõesti silma järjekordsete prohmakatega turvalisuse tagamisel, kuid see ei ole midagi uut viimaste aastate autorallidel Eestis. Kirjutan oma edasises jutus ka positiivseid tähelepanekuid, kuid läbiv toon on pigem nukker kui rõõmus. Arvan, et uueks aastaks võiks siia hooaega läbiva foorumi ülesse panna a`la nime all "Turvalisus autorallidel". Nüüd aga järgemööda... 1. Osadel turvajatel puudusid viled, millega pealtvaatajate tähelepanu auto lähenedes rajale koondada. Kohtasin ka ühte vestiga seisval turvajat, kellel oli siiski ka südametunnistus ja mees püüdis vile puudumist kompenseerida vabas vormis karjudes: "Auto tuleb"!!! Selle punkti juurde võib kirjutada, et see on tavapärane olukord Eestis. Sellekspuhuks on mul endal vile ja publiku seas rallile kaasa elades püüan teistegi tähelepanu õigeks hetkeks rajale saada. 2. Puruks joostud turvalinti ei suudetud normaalselt taastada. Minu arvates oleks loogiline, et linte kasutades, oleks turvajatel kaasas ka tagavara rullid, mida saaks kasutada, kui mõni (joobes) pealtvaataja jookseb lindi katki. 3. Turvajad peaksid keskenduma oma tööle ja mitte muutuma seltskonna osaks publiku seas. Ma ei arva, et turvaja ei võiks inimestaga ralli teemadel suhelda ja peaks suu lahti tegema vaid noomimise eesmärgil, aga kohalikest saarlastest turvajate jaoks oli seltsielu väga tähtis. Need kolm punkti on asjaolud, mida ei saa nimetada ootamatuteks ja seda saab ennetada. Nimetan ka ära positiivsed nähtused. Esiteks oli osaliselt turvaala piiramiseks kasutatud metallist aeda. Teiseks oli näha, et publikualadel oli osaliselt tõmma
nagu omast kogemusest tean, on vajalik iga enne algavat rally´t rääkida kõik üle, mina olen seda alati teinud. olen isegi lasknud küsida minu käest kui midagi selgusetuks jääb! muidugi peaks julgestaja vaatama et pealtvaataja kindlasse ohtu ei satuks, kui natukenegi kahtled et seal on ohtu, palun mine ja ütle!!! http://www.julgerally.pri.ee/phpBB3/
rajaturvajad tõepoolest ei olnud nagu kohati tasemel. Karala katsel tagasipöördes nad lasid ka inimestel seista sellistes kohtades kust jäi väga vähe puudu, et kellelgi oleks õnnetult läind. Väluskurvis istusid toolidega inimesed ja üks auto pidurdas kurvi pikaks nii et toolil lendasid...inimesed said napilt eest ära...ja turvajad ei teinud enne midagi kui neile ütlema mindi, et võtke ometi ette midagi.
olen nõus
Autor: schalke
12.10.2008 16:55
Ja sellest, mis toimus kaugatuma katsel enne kuulsat silda, pidudrusmaal peale pikka sirget, ei tahaks üldse rääkidagi. Nii lollidest inimestest poleks isegi kahju.