Kas MM-sarja uus punktiarvestus teeb rallid põnevamaks? |
|
|
|
|
|
... > Mads Østberg murdis Saaremaal eestlaste võitudeseeria |
|
Mads Østberg murdis Saaremaal eestlaste võitudeseeria
|
Loe lisaks |
|
|
Kolmel viimasel aastal on Saaremaa rallil suutnud eestlased välisvõistlejaist jagu saada, ent tänavu läks esikoht taas külalistele. Võidu saavutasid Subarul sõitnud Mads Østberg - Jonas Andersson.
Alates 2007. aastast on Saaremaa rallil võitjaiks tulnud eestlased, kes katkestasid neli aastat väldanud norralaste ja soomlaste võitudeseeria. Seekord valitsesid siinsetel kruusateedel taaskord külalised. Võidupärjad riputati laupäeva õhtul Kuressaare linna keskväljakul kaela WRC-autol kihutanud norra rallimehele Mads Østbergile ja tema rootslasest kaardilugejale Jonas Anderssonile.
Homme 23-aastaseks saav Østberg tegi endale toreda sünnipäevakingituse, kirjutades oma nime Saaremaa ralli ajalikku rahvuskaaslaste Andreas Mikkelseni ja kahel korral esikoha saavutanud Thomas Schie kõrvale.
"See oli väga huvitav võidusõit, katsed nõudsid sõitjalt palju - kord oli pidamine hea, siis jälle mitte. Katsed olid väga head ja rahvast oli palju raja ääres kaasa elamas. Tegu oli hästi korraldatud üritusega," rääkis neljateistkümnest katsest 12 võitnud Mads Østberg, kes edestas teise tulemuse kirja saanud Georg Grossi kokkuvõttes ligi poolteise minutiga. "Sain siit väga mõnusa emotsiooni ja kindlasti saan Norras Saaremaa rallist ainult head rääkida," kommenteeris mitmekordne Norra rallimeister.
Paljudel kordadel on Saaremaa ettearvamatutel ralliteedel tugevat konkurentsi pakkunud soomlased. Nii on kahel korral meretaguse ralli võitnud Sebastian Lindholm ja ühel korral Eija Jurvanen. Seekordse sügisese võistluse eel pidasid põhjanaabrid pöialt Jukka Hiltunenile ja Jarkko Kalliolepole, kuid nende Ford Focus WRC jäi väljasõidu tõttu rajaveerde juba teisel kiiruskatsel, kui puuga kokkupõrke järel mootorist "mahlad" välja jooksid.
Ebaõnn jälitas soomlasi ka kolmandal katsel, kus Mika Halttunen - Jukka Jämsen oma Mitsubishi vastu puud puruks sõitsid. Avarii järgselt haiglasse toimetatud mehed said pühapäeval koos oma tiimiga Saaremaalt lahkuda. Ralli meditsiiniteenistuse juht Ojar Eerik selgitas, et midagi tõsist kummagi sõitjaga ei juhtunud: "Traumajuhtumil vajas üks neist jälgimist, aga ei miskit hullu. Kokkuvõttes kõik hästi."
Rallil, mille avapäeva kiiruskatsetest üks sõideti päris pimedas ning kus teise päeva alguses halvendas nähtavust paks udu, osutusid põhjanaabreist kokkuvõttes parimaiks Tomi Tukiainen - Pekka Kärmeniemi. Volkswagen Golfil sõitnud mehed saavutasid üldarvestuses 24. koha.
"Üldarvestuse kohast pean olulisemaks positsiooni klassisiseselt, kus olin loodetult teine. Lembit Soe on koduteedel alati kiire," rääkis Tomi Tukiainen. "See oli muidugi üpris ootamatu, et osutusin edukaimaks soomlaseks, sest osalemas oli ka 4WD autosid. Soome sõitjail oli Saaremaa rallil palju ebaõnne või pingutasid nad lihtsalt üle."
Lisaks Mads Østbergile ja Jonas Anderssonile teenis välisvõistlejaist endile koha esikümnes välja veel neli rallipaari. Eesti, Balti ja Põhja-Euroopa meistrisarja viimasel etapil olid üldises pingereas kuuendad leedulased Dominykas Butvilas - Renatas Vaitkevičius, lätlased Jānis Feldmanis - Anrijs Jesse platseerusid seitsmendaks, leedulased Rokas Lipeiķis - Inga Lipeikytė üheksandaks ja leedulased Vytautas Švedas - Žilvinas Sakalauskas kümnendaks.
Kuigi absoluudivõit läks võõrsile, suutsid eestlased külaliste näpud kõige osavõtjaterohkeima N4 klassi võidukarikate juurest eemale hoida. Klassis, kus startis 29 autot, noppisid oodatult võidu Ford Fiesta S2000 võistlusmasinal kihutanud Ott Tänak ja Kuldar Sikk. "Hea ralli oli," kinnitas Saaremaa ralli üldarvestuse kolmanda kohaga lõpetanud saarlasest piloot, kelle osalemise kodusel etapil tegid võimalikuks kohalikud ärimehed.
"Väga naljakas oleks olnud, kui Saaremaa rallil ei sõida Saaremaa parim rallimees," ütles Saarte Häälele tulihingeline rallisõber ja Ott Tänaku kauaaegne toetaja Ivo Uustulnd, kes rahaotsimise projekti vedas. "Alguses ei olnud üldse teemaks, mis autoga Tänak kodustel teedel sõidab, vaid tähtis oli, et ta siin osaleks. Saatuse tahtel tuli ta nüüd lausa tipptehnikaga."
Väga kiirelt liikunud saarlase sõit kodurallil seadis pinge alla isegi koos Ivo Uustulndi töökaaslase ja Ott Tänaku endise kaardilugeja Raigo Mõlderiga võistelnud Georg Grossi. A-rühma autol võistelnud rakverelane tunnistas, et teise koha päästmine teistkordselt N-rühma Fiestaga võistelnud saarlase rünnakute eest kujunes oodatust keerulisemaks: "Ma ei oleks uskunud, et see saab olema nii raske ralli! Ott ei lasknud end sugugi kindlalt tunda."
Kui Tänak sai pärast 2008. aasta üldvõitu tänavu teist aastat järjest klassivõidu, siis külalisvõistlejate eest päästsid järgnevad poodiumikohad N-rühmas tartlased Raul Jeets - Andrus Toom ning Priit Saluri - Indrek Lepp, olles üldarvestuses vastavalt neljandal ja viiendal kohal.
"Sõiduga ette poole poleks olnud võimalik saada. See oli maksimumtulemus," sõnas Raul Jeets. Tänavu korduvalt Lätiski võistelnud Jeets lisas, et äsjasel võistlusel, kus kaasa tegid mitmed lähiriikide N-rühma ralliparemikku kuuluvad sõitjad, valmistas nende alistamine heameelt. "Uskusime, et Jānis Vorobjovs ja Jānis Feldmanis on kiired. Butvilase tempo tuli üllatusena, sest varem on õnnestunud temast jagu saada. Feldmanist on seevastu üldiselt keeruline edestada," lausus Jeets.
Kui Raul Jeets oli Jānis Feldmanise kiirusega kursis, siis rallipublik ehk mitte. Samas olnuks ootuspärane Jānis Vorobjovsi kiire sõit, kuid tema auto elektroonika hakkas streikima ja seetõttu Mitsubishi Lancer Evo kümnel võistelnud lätlane tulemust kirja ei saanud. Probleemid autol ilmnesid juba avakatsel. Viga otsiti ja püüti parandada, kuid tulutult.
Tehnika vedas alt paljusid. Nii pidid sõidu käigukasti rikke tõttu pooleli jätma näiteks N-rühmas favoriitide hulka arvatud norralased Sveinung Bieltvedt - Roger Eilertsen, kes jahtisid tänavu võitu NEZ-sarjas (North European Zone). Käigukastiga oli probleeme ka end välisvõisltejate vahele kümne parema sekka pressinud Margus Remmakul ning ralli üldarvestuse 26nda ja N4 klassi kümnenda kohaga lõpetanud Egon Kauril, kes kumbki jahtis Saaremaal tiitlivõitu. Lõpuks kujunesid asjalood nii, et N-rühmas tuli Eesti meistriks Kaur ja absoluutarvestuses jõudis tiitlivõiduni Remmak.
"Eesmärk oli kindlasti lõpuni sõita," sõnas Kaur, kelle autol hakkas käigukast tõrkuma avakatse keskel. Hoolduspausi ajal vahetati see küll ära, kuid mitte samaväärse vastu. "Alla sai tänavaauto kast," põhjendas pärnakas katsetelt tulnud ajakadu. Samuti määrati Egon Kaurile ja Erik Lepiksonile ajakaristus, kui roolivõimendi purunenud vooliku asendamise tõttu hooldusest väljumisega hilineti.
Egon Kaur oletas, et konkurendil nii palju probleeme ei olnud: "Paistis nii, et see väga ei morjendanud Margust. Kiiruses tunda ei olnud." Margus Remmak pareeris: "Käigukastiga oli meil probleem! Vahetasime enne Saaremaa rallit kõik vidinad ära ja meeskond oli väga nördinud, et viies käik rallil sees ei püsinud. Kui kiirus hakkas piltlikult öeldes kahesajani jõudma, tuli ühe käega sõita. See oli päris hirmutav ja keeruline."
Margus Remmak oletas, et hinnanguliselt võis kaotsi minna ligikaudu minut ja kui käigukast oleks korralikult toiminud, võinuks ta Jānis Feldmanist ja Dominykas Butvilast edestada. "Arvan, et see oleks olnud võimalik," sõnas Remmak.
Läti ralliparemikku kuuluva Aivis Egle kaardilugeja Mārtiņš Jerums kiitis eestlasest nobedamalt liikunud Jānis Feldmanise sõitu. "Lätis on ta N-rühma viies mees, seega üllatusmomenti tegelikult pole. Ta on paari viimase aasta jooksul muutunud kiiremaks ja märksa stabiilsemaks. Saaremaa rallil saavutatud seitsmes koht üldarvestuses ja viies koht N-rühmas on tema puhul normaalne. Kui ta oleks saavutanud teise või kolmanda koha, siis see juba üllataks."
Kuna Egle ja Jerums ise sel korral Saaremaa rallil osaleda ei saanud, sest nende Mitsubishi Lancer Evo 9 müüdi hiljaaegu Venemaale, jäi neil üle rallit pealtvaatajatena nautida. "Ei saanud tulla jah, sest pole korralikku sportautot," nentis Jerums.
Lätist rentis seevastu auto mitu eestlast. N4 klassis tegi koduralli renditud sõidukiga kaasa Henry Ots, kellele see oli esimene rallivõistlus pärast kolme aasta pikkust võistluspausi. Koos tartlase Margus Laasikuga startinud saarlane võistles tänavuse Läti rallimeistri Andis Neikšānsi Mitsubishiga. Ots märkis, et võistluspaus on jätnud oma jälje, kuid sõitutunne tuli 30 treeningkilomeetri ning Saaremaa ralli testikatse järel tagasi. N-rühma 21. kohast enamat tal paraku saavutada ei õnnestunud.
N4 klassi 22. koht kuulus kokkuvõttes sama LMT rallitiimi autol koos Māris Neikšānsiga võistelnud Armo Avilale. Mees tunnistas, et kuigi ta tõsiseltvõetavat konkurentsi ei paku, võis sõiduga rahul olla. "Et olen Henryst aeglasem, seda oli oodata. Ta oli juba trennis kiirem."
Neljarattaveoliste N-rühma autode arvestusklassis jõudis lõpuni 22 autot. Klassis A8 finišeeris kuuest alustanust kolm ning neljarattaveoliste rahvusliku rühma autode klassis lõpetas sõidu kaheksast ekipaažist 6. Ühtlasi oli E12 klass ainus, kus kolm kõrgemat kohta hõivasid välisvõistlejad.
Saja neljakümne kuuest alustanud võistluspaarist lõpetas kahepäevase 43. Saaremaa ralli 85. Väljasõidu tõttu jäi võistlus pooleli kokku ligi 20 ekipaažil. Kolmel sõidukil sai kannatada ka turvapuur.
|
|
|
|