Kas MM-sarja uus punktiarvestus teeb rallid põnevamaks? |
|
|
|
|
|
... > Eesti > Infovahetus komitee ja rahvasportlaste vahel sai järje |
|
Infovahetus komitee ja rahvasportlaste vahel sai järje
|
Loe lisaks |
|
|
Sel nädalal Eesti Autospordi Liidu (EAL) rahvaspordi komiteele esitatud avalik pöördumine sai täna alakomiteelt vastukaja. Selgitusi ja vastuseid edastas komitee esimees Talis Perosti.
EAL rahvaspordi komitee plaanib suuremal või väiksemal määral asuda reformima seniseid rahvaspordisarju. Seetõttu otsustati harrastussportlaste poolt komiteele esitada avalik järelepärimine, millele ootas vastust kokku ligi 80 autosportlast.
12. novembril edastas vastuse Talis Perosti. Ta märkis avalikule kirjale saadetud vastuses, et rahvaspordi komitee on pidevalt valmis kuulama sõitjate, korraldajate ja teiste huviliste ettepanekuid, kuid seni pole neist keegi aktiivsust üles näidanud. Ühtlasi viitas Perosti asjaolule, et 3. novembril toimunud komitee koosoleku protokolli kajastanud ning komitee liikme Karmen Vesselovi kommentaaridega täiendatud artikkel rally.ee autospordiajakirjas sisaldas moonutatud infot.
"Tekstist võis välja lugeda, et komitee tahab tõesti kõik kraanid kinni keerata, mitte seda, et kõik see on ette võetud turvakaalutlustel," ütles rahvaspordi komitee liige Heiti Laast. Artiklit esimese ropsuga soperdiseks nimetanud mees põhjendas: "Mõned artikli fraasid ajasid rahvasportlased segadusse ja tekitasid liigset pahameelt."
EAL sekretariaadile ning alakomiteele avaliku kirja elektrooniliselt läkitanud Rain Rannala lausus, et rahvasportlaste pöördumise Eesti Autospordi Liidu poole põhjustasid siiski protokollis välja öeldud otsused ja muudatused. "Pöördumise aluseks ei olnud ajakirjandusest läbi käinud artiklid," rõhutas ta, avaldades heameelt, et rahvaspordi komitee leidis võimaluse avalikule pöördumisele kiiresti vastata.
"Protokollist võis välja lugeda, et muudatused tulevad drastilised ning mõjutavad kõikide võistlejate tulevikku märgatavalt. Rahvaspordi komitee vastus meie kirjale annab lootust, et ala reformitakse siiski märkimisväärselt vähem, kui meie esialgne arvamus oli," sõnas Rannala.
Kahtlemata on tervitatav, et alanud on diskussioon ala võimalikke arenguperspektiive silmas pidades. Mitmed autosportlased avaldasid lootust, et lõplike otsuste tegemisel kaaluvad komitee liikmed ka nende ettepanekuid ning senised võistlusalad rahvaralli ja rahvasprint ei muutu oma olemuselt väga olulisel määral.
Rain Rannala ütles, et antud spordialaga tegelevad inimesed on huvitatud selle jätkusuutlikkusest ning ühiskondliku aktiivi ideid võiks arvestada. "Kindlasti panevad rahvasportlased omalt poolt kokku veel ühe kirja koos ettepanekutega, kuid arvestades siiski ka vajalikku ohutust ning olemasolevaid reegleid ja juhendeid. Loodetavasti jätkub ka tulevikus pidev infovahetus võistlejate ja komitee vahel, et vältida võimalikke arusaamatusi," ütles ta.
EAL rahvaspordi komitee esimees Talis Perosti kinnitas, et ollakse valmis sõitjate ja korraldajate esindajatega kohtuma. "Et anda veel täpsustavaid selgitusi," märkis ta.
Vastus harrastussportlaste avalikule kirjale (9.11.2009)
12. november 2009. a
Saadame vastuse teie kirjale, kus soovite selgitusi EAL rahvaspordi komitee otsuste tagamaade ja tegvuse kohta.
Esimese asjana sooviksime märkida, et nii dramaatilisi muudatusi, kui oli kirjeldatud ühe veebilehe kirjatükis, ei ole olnud plaanis. Vaatamata komitee selgitustele keeldus ajakirjanik oma tekstile täpsustusi lisamast ning nii levis sõitjate ja huviliste hulgas moonutatud info. Samas on meil hea meel, et on tekkinud tõsine arutelu ning sõitjad ja korraldajad näitavad üles aktiivset huvi asjade käigu vastu. Püüame vastata teie küsimustele.
1. Rahvaspordi komitee tegeles ka 2009. aastal EAL karikasarjade eestvedamise ning kõigi rahvaspordiürituste koordineerimisega. Võistlusi oli kokku ligi poolsada, kõigi juhendid ja turvaplaanid vajasid ülevaatamist, sageli ka parandusi.
Võistluskalendrisse esitati 2009. aastal palju etappe ning kahjuks polnud neid võimalik jaotada nii, et ühele nädalavahetusele ei satuks mitut etappi.
Komitee on jälginud, et võistluste ametnikud oleks pädevad. Eesmärk on ära hoida probleeme ohutuse, tehniliste tingimuste, tulemuste ja muu taolisega.
2009. aastal oli komitee nõudlikum turvaplaanide kontrollimisega. Korralikult vormistatud turvaplaan on korraldajale suureks abiks enne võistlust ja võistluse ajal, sest nii saab paremini tagada sõitjate ja pealtvaatajate ohutust.
Alates lõppevast hooajast kuulub komitee koosseisu ka ohutusvaatleja, kes kontrollib võistlusradasid ohutuse seisukohalt.
Komitee liikmed on käinud rahvaspordivõistlusi vaatlemas ning vajadusel ka sekkunud, kui on ilmnenud probleeme.
Tegeldud on ka illegaalsete võistluste probleemiga. Neil võistlustel ei nõuta sageli piisavat turvavarustust, samuti ei pöörata mingit tähelepanu pealtvaatajate ohutusele.
Komitee on tegelenud võistlejakaartide väljastamisega ning suhelnud pidevalt kindlustusega, et kõigil sõitjail / võistlustel oleks kehtiv kindlustuskate.
Ükski rahvaspordi komitee liikmetest saa tasu ega muud hüvitist oma tegevuse eest komitees (ohutusvaatleja kohalesõidukulud peaks siiski katma võistluse korraldaja ning nii on mõnedel võistlustel ka tehtud).
2. Me ei leia, et muudatused oleks nii suured, et vajaks pikemat etteteatamisaega. See, et mittekiiruslike lisakatsete osatähtsus suureneb, ei tähenda pöördelist muudatust. Tehniliste tingimuste kohaselt oli lõppenud hooajal ning on ka edaspidi kasutusel standardvarustusega autod ning muudatuste tegemine on jätkuvalt piiratud.
Rahvaralli muutmist ainult vigursõiduks ei ole kavandatud. Küll on oodata, et kohustusliku osana suureneb mittekiiruslike katsete arv ühel rallil. See võib tähendada vigursõitu, slaalomit, mäkketõusu, aga ka muid lisaülesandeid.
Sprintidel oli ka tänavu kasutusel väga vähe "metsakatseid". Valdav enamus sprintidest sõideti siiski kinnistel radadel. Väited, et radu on vähe, on aluseta. Puude vahel sõidetavad lisakatsed on kordades ohtlikumad, kui võistlemiseks loodud spetsiaalradadel. Õnnetuse korral saab abi saata kohale kiiremini, kui kogu rada on nähtav. Samal põhjusel saaks lubada autost eemaldada tulekustuti ning see tähendaks, et sprinte saaks sõita täiesti ilma eriettevalmistuseta masinatel.
2009. aasta rallidel oli kasutusel päris palju metsavahel kulgevaid lisakatseid. Kahjuks ilmnes seal mitmeid probleeme, neist olulisem taas on seotud liigse hooga. Vaatamata sellele, et keskmist kiirust püüti piirata ja ohutusvaatleja lisas alati radadele lisatakistusi, kippusid keskmised kiirused normi ületama. Lisaks sellele ei arvesta keskmise kiiruse jälgimine hetkekiiusega, mis võimsamatel autodel võib ulatuda ligi 200-ni. Sellise hoo juures algelise turvavarustusega puude vahel sõites võivad õnnetused olla väga traagiliste tagajärgedega. See, et Eestis pole tõsiseid õnnetusi juhtunud, pole kindlasti ainult korraldajate tubli tegevuse tulemus, vaid suures osas lihtne õnn. Me kõik oleme näinud hirmutavaid videoklippe õnneliku lõpuga õnnetustest, kuid me ei saa olla kindlad, et järgmine kord teisiti ei lähe.
Lisaks on spetsiaalradade kate (üldjuhul) vastupidavam kui paljude teiste kasutusel olnud teede oma. Rööpassesõidetud tee remont on kulukas korraldajale, kes tee peab taastama, kuid ka võistlejale, kes rööbaste, teele tekkinud kivide ja aukude tõttu peab sageli oma autot tõsiselt remontima. Rahvasport peaks ikkagi olema harrastussport ja pakkuma võimalusi vaba aja veetmiseks. Ideeliselt võiks see olla ikkagi nii, et vähemalt tänapäevastel autodel sõitjad saaks sõita oma autoga võistlusele, see edukalt läbi sõita, minna koju ning esmaspäeva hommikul sama autoga tööle sõita.
3. Rahvaspordi komitee on pidevalt valmis kuulama sõitjate, korraldajate ja teiste huviliste asjalikke ettepanekuid. Kahjuks ei ole keegi varem aktiivsust üles näidanud.
Mis puudutab võistlusmäärusi, juhendeid ja muid tingimusi, siis need võib jagada tinglikult kaheks. Osa reeglitest, eriti ohutusvaldkonda jäävad asjad, tuleb sageli panna paika kõrgemalt, sest alati on hulk inimesi, kes on veendunud, et midagi nagunii ei juhtu ja peavad ohutuse suurendamiseks tehtavaid muudatusi mõttetuks. Samasugust vastuseisu kohtab autospordis igal tasemel, kuni maailma tippsõitjateni välja. Siiski on muudatusi aktsepteeritud ning veidi aja pärast tagasi vaadates mõeldud sageli juba õudusega endistele aegadele.
Heameelega oleme nõus võistlejate arvamusi kuulama aga ohutusse mittepuutuvate aspektide kohta, eriti sooviksime teada näiteks KV-arvestuse etappide arvu.
4. Igasuguse mootorispordi juhtorganite kolm esmast ülesannet on ohutuse tagamine, võrdsuse tagamine ja ala populariseerimine. Nii on see ka rahvaspordi komitees. Jätkuvalt kavandame sõitjate, pealtvaatajate ja kohtunike ohutust suurendada ning parandada korralduse kvaliteeti võrdsuse suurendamiseks.
Rahvaspordi populariseerimise eesmärgi täitmiseks tuleb meil aga edaspidi liikuda lähemale tõelisele harrastusspordile ning sel eesmärgil kavatsemegi tuua lisaks olemasolevatele sarjadele ka vigursõidusarja ausse. Koos võimalike koostööpartneritega on kavas korraldada igapäevaliikluses vajalikku sõiduosavust parandavaid võistlusi üle Eesti. Praegune rahvasport on liikunud lähedale rallispordile. Uutes sarjades esialgu sõitjalitsentsi ei ole vaja. Täpsemad plaanid on väljatöötamisel ning koostööpartneritega on käimas läbirääkimised.
Loodame, et vastus rahuldas teid. Oleme kindlasti valmis ka sõitjate ja korraldajate esindajatega kohtuma, et anda veel täpsustavaid selgitusi.
Lugupidamisega,
EAL rahvaspordi komitee nimel
Talis Perosti
/Avaldatud muutmata kujul/
|
|
|
|