Kas MM-sarja uus punktiarvestus teeb rallid põnevamaks? |
|
|
|
|
|
Võrukesed vallutasid trooni
|
Loe lisaks |
|
|
Veoautokrossi viimasele etapile jagus rohkem tragikomöödiat, kui terve hooaja peale kokku. Või kuidas siis teisiti nimetada olukorda, kui mees kandideerib kümneetapilises meistrisarjas hõbemedalile ning tema autol saab bensiin ring enne finišilippu otsa?
Olgu kohe öeldud, et bensiini lõppemine lõppes Sigmar Tammemägile vaid paraja ehmatusega. Pronks on siiski tema jagu, sest Gunnar Orav rammis otsustaval hetkel puud. Ning "väikeste veokate" numbrid üks kuni kolm kuuluvad järgmisel hooajal võrukestele ja võistlusspordist loobuda lubanud Gunnar Orav jäigi medalist kõige napimalt ilma. Aga kõigest järjekorras.
Pori pani rehve vahetama
Veoautosid GAZ 51/52 kogunes porisele Tamsalu Einjärve krossirajale kümme. Võimalikest medalinõudlejatest polnud stardis ei Jaanus Ligurit ega ka Jaan Mölderit, küll aga tulid "krossimeestele" konkurentsi pakkuma peamiselt rallikrosse sõitvad Aare Teder ja Olev Utno. Mõlemad mehed tegidki kõva sõitu, aga Utno masin ütles üles esimeses ning Tederi oma teises stardis.
Avo Pilv mõtles sellele, kuidas vähemalt kaheksas olla. Gunnar Orav oli realistlik ning kinnitas, et teoreetiliselt võimalikust kullast ta ei unista ning loodab, et teda medalikolmikust hoopis välja ei trügita.
Peale ametlikke ajatreeninguid oli kõige kurvem mees boksis Aivar Kender. "Rehv ei sobi," kehitas võistlejaterivi teise poolde jäänud medalipretendent õlgu. "Kõva pinnast on vähe ja pori ei jookse soonest välja. Püüan siin enne esimest starti midagi välja nuputada."
Rehvivalikuga olid hädas pea kõik võistlejad, sest Einjärve krossirada on omapärase kattega. Vihmane ilm tegi raja pealmise kihi poriseks, aga sõidujoon kulus peagi puhtaks ning nähtavale tulnud paepinnasel lase nagu asfaldil. Ajatreeningule sobinud rehv ei kõlvanud võistlusstarti ja vastupidi.
Avo Pilv ei tahtnud midagi juhuse hooleks jätta ning asus kohe esimese stardi esimestel meetritel liidriks. Esimese sõidu järel valitses võrukeste leeris üldine rahulolu - Kender oli Pilve järel teine, noor Tammemägi kolmas ja siis tuli veel õige mitu meest, enne kui Orav pärale jõudis. Võrukesed olid teel üldkokkuvõtte medalikolmikusse.
Teise sõidu kaheksandal ringil hakkas kahtlast lörinat kostuma Tammemägi autost. Sigmari mehhaanik haaras peast: "Kurat, ma unustasin bensiini juurde valada! Kas tõesti ei vea lõpuni välja?"
Ei vedanud, noore võrukese auto seiskus sadakond meetrit pärast seda, kui ta oli näinud viimase-ringi tahvlit. Aga visa võitleja Orav oli selles sõidus kohal kolmandana ning seis oli kardinaalselt muutunud.
Kolmandasse ja ütlasi viimasesse starti läks Avo Pilv juba Eesti meistrina. Gunnar Oraval polnud enam mitte mingi nipiga võimalik etappi võita ja tänu konkurentide katkestamistele ei saanud Pilv ka enam kaheksandast kohast allapoole langeda. Pingelangule vaatamata võitis Pilv taas kindlalt.
Ei oska öelda, kas võrukesed Kender ja Tammemägi viimases stardis ka kokkumängu tegid, aga igatahes lasi Kender noorel konkurendil teisena minna ja hoidis ise kolmandat kohta. Ikka selleks, et Tammemägi etapilt võimalikult kõrge koha saaks.
Aga sellega polnud veel Tammemägi pääsenud... Arvutustehted näitasid, et kui Tammemägi on kolme sõidu kokkuvõttes kolmas (kõrgemale olnuks tal ka praktiliselt võimatu tõusta) ning Orav neljas (kuhu ta ka täiesti reaalselt pretendeeris), siis on hooaja kokkuvõttes Pilve järel teine Kender ja kolmas Orav ning Tammemägi jääb viimasest vaid pool punkti maha.
Viimase sõidu teisele ringile läks Orav vahetult liidrite sabas... ja tuli sealt lootusetult viimasena. Ning see polnud enam tulek, sest GAZ-i radiaator oli puruks. "Täielik oma viga," tunnistas ääretult nukker Orav peale sõitu. "Ma isegi ei saanud aru miks ta mul käest läks, aga risti ta mul oli (auto muidugi) ning puu otsas ma maandusin. Püüdsin veel kahe puu vahele rihtida, aga ei õnnestunud. Pääsesin küll välja, kuid paari ringi järel oli selge, et radikas on puruks ja vesi keeb."
Tamsalu etapi paremusjärestus: 1. Pilv; 2. Kender; 3. Sigmar Tammemägi; 4. Marek Kõbu; 5. Orav; 6. Indrek Järvpõld (kellel esimeses stardis purunes GAZ 52 esiklaas, kuid see õnnestus asendada).
Eesti meistivõistluste kokkuvõttes on esikolmik sama mis viimasel etapil ning neljandaks jäänud Orav kaotas Tammemägile mitteametlikel andmeil poolteise punktiga.
Esmakordselt meistriks tulnud Avo Pilv tunnistas, et ta polnud hooaja keskel oma edus sugugi nii kindel, kui seda välja laskis paista. "Aga see tunne oli kogu aeg, et kui vaja, peab lihtsal sõduril marssalikepp võtta olema," rääkis ta. "Hooaja keskel oli probleeme, kuid lõpus õnnestus end kokku võtta." Mäletatavasti kiusasid Pilve nii tehnika kui ka sõiduvead - suvine Varstu etapp läks mullavalli nahka, Valgas tuli katkise auto pärast viimase kohaga leppida.
"Tahaks ikka järgmisel aastal ka sõita," rääkis Pilv. "Lisaks olen ühe lubaduse andnud, mis tuleb täita. Nimelt olen lubanud vähemalt ühe ralli kaasa sõita."
Võistlusautot numbriga kolm aga järgmisel aastal ilmselt rajal ei ole. "Kuigi jään ilmselt Soome tööle, sõidan ikka edasi," rahustas Sigmar Tammemägi fänne. "Ainult et auto on müügis ja tahaks selle asemele GAZ 53 ehitada. Suure tõenäosusega olen peagi uues klassis."
Lätlaste plaan veobagidel õnnestus
Veobagide stardirivi oli Tamsalus hooaja pikim - joonel seisis kümme autot. Neist Andrus Tiideberg oma "krokodilliga" sõitis väljaspool arvestust, ülejäänud üheksast mehest oli mõnel enne Tamsalut kirjas vaid ühe etapi punktid.
Aga üks "ühe-etapi-mees", Läti vanameister Dainis Leimanis, mängis Tamsalus kõrget mängu. Lätlased olid teinud korraliku kodutöö ja leidnud, et Bruno Leimanisel, Dainise pojal, kes enne otsustavat sõitu oli alles viies, on väga hea võimalus tõusta teiseks. Selleks pidi Bruno võitma ning Dainis hoidma teist kohta. Oli veel variante, mis praegu juba tähtsusetud.
Ning lätlaste salaplaan õnnestuski, kuigi ka eestlased hakkasid meeskondlikult töötama. Esimeses sõidus sai kohe selgeks, et tänavune ennetähtaegne Eesti meister Rudolf Sarv Tamsalus lätlaste vastu ei saa. Kuid see oli kõigest pool muret - lätlastele ei pääsenud löögile ka Ahti Paavel, kel suured lootused hõbedale.
Teises sõidus üritas vana kaval rebane Sarve Ruts lätlasi ohjata ja oma sõpra Paavelit nö lahti vedada. Sarvel õnnestuski blokeerida Dainis Leimanise start, kuid Bruno Leimanis pääses ikka minema ja peagi pidi Paavel mööda laskma ka teise Leimanise.
Kolmandas sõidus polnud suurt midagi enam kaotada ega võita ja Sarv üritas vähemalt vanemale Leimanisele (Dainisele) koha kätte näidata. Tagajärjeks avarii, kust Sarv esimesena minema pääses, kuid Leimanis oli selles sõidus ikkagi neljas, mis tagas talle ka etapilt teise koha. Bruno Leimanis võitis ning Paavel oli kolmas ja pidigi hõbedaheitluses lätlase paremust tunnistama. Marek Leegiste poksiti aga rajalt välja ning hooaja uustulnuk Valgamaalt leidis end tänavu juba teist korda katusel.
"Praegu ei oska järgmise aasta kohta midagi öelda," oli meister Sarv kidakeelne. Lätlased seevastu olid aga ülevoolavas tujus ning Bruno Leimaniski tavapäratult jutukas: "Tunnistan ausalt, et tegime meeskonnatööd, vanamees oleks ennem seisma jäänud, kui minust möödunud," rääkis ta.
"Natukene muidugi kartsime kah, sest see punane bagi (Paavel - toim.) on tänavu head sõitu teinud. Järgmisel aastal tahaksime oma esindust suurendada ning käia Eestis nelja-viie autoga, nagu siin paar aastat tagasi sai tehtud. Tänavu oli meestel mitmeid muresid - üks lõpetas ülikooli, teine tegeles oma hobi jahilaskmisega. Aga uuel hooajal on nad kõik tagasi." See laskjamees, keda Bruno Leimanis mainis, on Feliks Kocins, kel vahepeal olevat olnud üsna reaalne võimalus jõuda jahilaskjana Ateena olümpiale.
Jõgevamaa bagimees Ahti Paavel kordas oma mullust kolmandat kohta ja eriti ei kurvastanud. "Ma olen veel nii vähe sõitnud, et kõrgematest kohtadest on vara mõelda," lausus ta. "Alles tänavu poole hooaja pealt hakkasin mõnele asjale pihta saama. Mootori tegemisel on suur varu. Kui oma plaanid täide viin, siis ehk on võimalik ka esikohast mõelda."
Suured veokad olid rahumeelsed
Kuna meistritiitli omanik veoauto klassis GAZ 53 oli selge ja teine-kolmas koht läänevirulastel omavahel jagada, siis suurt maadejagamist selles klassis Tamsalus ei toimunud. Kohal oli kuus autot, millest Aivari Lepiku oma teises sõidus laiali läks ja Kaidar Metsla oma jäi katkise käigukasti tõttu enne kolmandat sõitu seisma.
Tamsalu etapi võitis ennetähtaegne meister Silver Tammemägi Mait Mäesaare ja Mart Korgi ees. Üldarvestuses järgnes Tammemägile hiljuti 60-aastaseks saanud rakverlane Kalju Parker ning kolmas oli Lepik.
|
|
|
|