Kas MM-sarja uus punktiarvestus teeb rallid põnevamaks? |
|
|
|
|
|
Rahvarallide korraldamisest ähvardatakse loobuda
Eesti Autospordi Liidu egiidi all 2014. aastal rahvaralli karikavõistlusi tõenäoliselt ei peeta. Rallide organisaatorid nimetasid hulgaliselt põhjuseid, miks kaalutakse võistlusi mitte korraldada.
Uue hooaja hakul ei ole rahvaralli sõitjatel ja korraldajatel rõõmustamiseks põhjust. Kui läbi suure häda suudeti möödunud aasta viimastel tundidel võistluskalender avalikuks teha, siis seni ei ole ilmavalgust näinud rahvaralli võistlusmäärus, karikavõistluste üldjuhend ega ka tehnilised tingimused. Sellest tulenevalt on rallikorraldajail Eesti Autospordi Liidu alakomiteele ports etteheiteid, mis tipnevad sooviga leida rahvaspordi komiteed juhtima uus inimene.
Komitee puudulikule tegevusele on tähelepanu juhitud ka varasematel aastatel, kuid tänavu rahvarallisid sellest tulenevalt ilmselt ei korraldatagi. Algselt pidanuks 2014. aastal Eestis toimuma neli rahvarallit, autospordi liidu karikasarja viienda etapina ka osavõistlus Lätis. Kodusesse võistluskalendrisse olid lisatud Pandivere ja Hiiumaa talvised rahvarallid ning suvised võistlused Läänemaal ja Pärnumaal. Nende nelja võistluse korraldajad teatasid oma otsusest rahvaralli korraldamisest loobuda, viidates alakomitee suutmatusele vajalikke otsuseid õigeaegselt vastu võtta.
Korraldajad tõid ka esile, et seoses euro tulekuga on toimunud üleüldine hindade kallinemine, kuid juba aastaid ei ole komitee lubanud stardimaksu tõsta ja seetõttu ei ole võistluste läbiviimine majanduslikult otstarbekas. Rahvarallide korraldajad on rahvaspordi komiteele teada andnud selgetest soovidest tõsta startimaksu ja võimaldada sõitjatel võistelda taas korrektse stenogrammiga jooniste asemel. Korraldajad deklareerisid ühiselt: "Seoses rahvaspordi komitee suutmatusega anda välja uued dokumendid, ei näe korraldajad enam võimalust vanaviisi jätkata ja on otsustanud võistlused ära jätta. Samas on olnud arutusel hulk tehnilisi muudatusi, millede saatus on samuti lahtine. On ilmselge, et rahvaspordi komitee juht Talis Perosti ei tule oma ülesannetega toime ja tundub, et tal on antud ala suhtes krooniline huvipuudus, sest peale hooaja lõpuürituse ei ole teda juba aastaid nähtud ühelgi rahvarallil ega sprindivõistlusel, rääkimata sellest, et 2013. aastal ei jõudnud ta isegi hooaja lõpetamisele. Korraldajad ei näe võimalust enam vanaviisi jätkata. Meie seisukoht on, et aeg on käes muutusteks, mida on tahetud juba aastaid."
"Kas ei oleks aeg leida komiteele uus juht?" esitavad rahvarallide korraldajad retoorilise küsimuse, soovimata seejuures isiklikuks minna, vaid rõhutades, et oluline pole kes, vaid kuidas komiteed juhib.
"Kui rallide ära jätmine on protestiaktsioon komitee esimehe suhtes, siis see on minu hinnangul pisut ülekohtune," kommenteeris Eesti Autospordi Liidu peasekretär Martin Harak. "See on muidugi kurb, kui rallisid ei korraldata. On arusaadav, et korraldajatele on juhendeid vaja ja on kahetsusväärne, et need hiljaks jäävad."
Rahvaspordi komitee liige Margus Kluge märkis, et selliseid probleeme ei ole, millest rahvarallide organisaatorid räägivad. Kluge ütles, et novembris peetud koosolekul oli osavõtumaksude suurendamine päevakorral ja seal otsustati seda tõsta seniselt sajalt 125 eurole. "Et ikka oleks huvi korraldada," põhjendas ta. "Selle peab vaid kinnitama Eesti Autospordi Liidu juhatus oma koosolekul." Margus Kluge lisas, et korraldajate esindajana oli novembris toimunud koosolekul kohal Argo Nurs ja et ta on kursis, et ettepanekuid arvestatakse.
Hiiumaa etapi korraldaja Argo Nurs viibis tõepoolest paari kuu eest toimunud alakomitee koosolekul, kuid pärast seda on tema sõnul autospordi liidu poolt olnud vaikus. "Ei mingit tagasisidet. Autospordi liidu poolt ei suhelda. Saatsin kirja ka juhatuse esimehele Erik Lepiksonile, kuid vastust pole," kurtis Nurs. "Täna küll selgus, et Lepikson ei saanud vastata, kuna on välismaal puhkusel."
Nurs toonitas, et olukorras, kus rallikorraldajatel puudub teadmine, millistel alustel 2014. aastal võistlusi läbi viia, ei saagi midagi planeerida. "Muidugi me tahame rahvaralli teha, aga kui komitee ei ole stardimaksu tõstnud, ei ole see võimalik. Me ei tule omadega välja. Sponsoreid leida on võimatu ja lihtsalt omast taskust maksta ei taha. Kui meil oleks teadmine, et stardimaksu maksimummäära suurendati, siis oleks see üks argument, millele tuginedes saaksime võistluse siiski korraldada."
Rahvaspordi komitee esimehe Talis Perosti sõnul on vastavasisuline ettepanek osavõtumaksu suurendamiseks juhatusele tehtud: "Enne ei ole uus maksimummäär paigas, kui juhatus seda ei ole otsustanud. Kinnitatud seda veel ei ole. Ehk juhtub see järgmisel nädalal."
Argo Nurs ütles, et novembris saadi komiteest lubadus, et korraldajate soove arvestatakse. "Sel aastal pidi ära jääma ka see idiootse joonise järgi sõitmine, mis ei ole end õigustanud. Ei seda, ega ka teist soovi ole teadaolevalt praeguse seisuga arvesse võetud. Nüüd tundub, et kui esimese rallini jääb kuu, võistlusi siiski ei tule," nentis Nurs. Rahvaspordi komitee esimees Talis Perosti kinnitusel kiiruslegendi 2014. aastal rahvarallide korraldajad võistlejatele anda ei tohi ja selles osas muutusi ette näha ei ole. Kas stenogramm on tänavu lubatud? "Ei," oli Perosti resoluutne.
Komitee liikme Margus Kluge sõnul ei saa rahvarallide ärajäämisest juttugi olla: "Selle info tahan küll ümber lükata, et rahvarallisid tänavu ei korraldata. See on jama jutt. Tõsi on, et valitseb põud korraldajate osas, aga karikasarja on meil registreeritud neli võistlust. Tähtajaks laekus kolm avaldust, üks lisandus hiljem. Täna on seis see, et esimene etapp tuleb veebruaris."
Talis Perosti sõnul jäid aga kõik rahvarallide korraldajad võistluste toimumisest teatades hiljaks. "Kui oli registreerimise aeg, siis avaldusi ei laekunud. Pärast tuli neid juurde," märkis Perosti. Ta selgitas, et ka rahvarallit puudutava dokumentatsiooni avaldamisega tegeletakse seetõttu alles nüüd. "See oli kalendriga seotud," sõnas ta.
Rahvaspordi komiteest lubati, et rahvaralli võistlusmäärus ja karikasarja üldjuhend avaldatakse ilmselt tuleva nädala lõpul, so vähem kui kuu aega enne kavandatud esimest rahvarallit Järvamaal. "Need juhendid jooksevad praegu ringi ja peaksid saama nädala jooksul valmis," ütles Margus Kluge, andes mõista, et autospordi liidu sekretariaat ei ole tegutsenud küllalt kiiresti: "täna on asjad autospordi liidu sekretariaadi taga kinni. See eeldab tehnikakomiteega mahaistumist, kuna viimased kehtivad tehnilised tingimused pärinevad aastast 2011. Vahepeal ei ole neid uuendatud. Talis Perosti lepib tehnikakomiteega tingimuste ülevaatamiseks aja kokku."
Martin Harak kinnitas, et vajalikud dokumendid saavad kohe-kohe valmis. "Tehnikakolleegium ei ole tehniliste tingimustega päris rahul," viitas ta ühele aspektile. "Seega on põhjus tegelikult lihtne, et asjad venivad sellel põhjusel, miks nad ikka venivad," nentis autospordi liidu peasekretär.
Talis Perosti sõnul kardinaalselt olulisi muudatusi 2014. aastal rahvarallidega seoses ei planeerita. "On pisimuutused. Päevakorras on küsimused tehniliste tingimuste osas. Piiranguid juurde ei tule ja tingimused jäävad kas samaks või tuleb pigem täiendavad vabastusi," sõnas komitee esimees. Ka riiklikul tasandil tehtavate seadusemuudatuste tõttu võib tulla tehnilistesse tingimustesse täiendusi, kui kõnelda naastrehvidest Hakkapeliitta 8. "See on küsimus maanteeametile. Kui riik aktsepteerib, et tegu on tänavalegaalse rehviga, on OK. Minule teadaolevalt valmistati ette vastavat seadusemuudatust kuu aega tagasi."
Mis puudutab varem mainitud kriitikat Talis Perosti puudumise kohta mulluselt hooaja lõpetamiselt, siis selle põhjuseks oli pikalt ette planeeritud välisreis: "See oli kevadel paika pandud. Et lõpetamine on sellisel kuupäeval, selgus hiljem."
|
|
|
|