Kas MM-sarja uus punktiarvestus teeb rallid põnevamaks? |
|
|
|
|
|
... > Tölp ja Guljajev saavutasid Lätis minirallil klassivõidu |
|
Tölp ja Guljajev saavutasid Lätis minirallil klassivõidu
24. augustil Alūksne ümbruses peetud minirallil "Marienburga 2013" saavutasid Honda Integral võistelnud Karel Tölp ja Priit Guljajev klassis 1600+ esikoha. Teised eestlased pidid leppima tagasihoidlikuma tulemusega.
"Võtsin juba ammu mõttesse sel aastal teha vähemalt üks start Lätis," tunnistas äsja piiritagusel rahvarallil osalenud Karel Tölp. "Eestist olime kohal 3 autoga, kõik klassis 1600+. Peale minu ja Priit Guljajevi olid veel kohal Marko Kukuškin - Delvis Tõkke ja Rainer Schultz - Siim Ots."
Kuidas sündmused arenesid, sellest oli Karel Tölp valmis jutustama üksikasjalikult. "Ralli algas üllatavalt hilja, registreerimise alguseks oli kell 11. Stardimaks oli 50 latti või 70 eurot. Internetti pandi välja ka kellaajad, millal dokumentide kontrolli minna ja millal tehnilisse, kuid neist ei pidanud kinni pidama. Dokumentide kontrollis pidime täitma veel mingi avalduse, kus andmed peal, kuigi netis juba olime samasuguse täitnud."
"Tehniline kontroll oli päris huvitav," lausus Tölp, "mees istus autosse, liigutas istet, tõmbas käsipidurit ja turvavööd, siis istus kõrvalistmele, liigutas istet ja tõmbas turvavööd ning läks järgmisesse autosse."
Võistlusautode tehnilise kontrolli lakoonilisuse üle avaldasid imestust teisedki eestlased. "Kiivreid ei kontrollitud, pagasiruumi ei vaadatud," märkis Delvis Tõkke.
Karel Tölp jätkas: "Dokumentide kontrollis anti meile üle legendiraamat koos katsete stenogrammidega. Natukese aja pärast lubati stenot eesti keeles. Selle me ka varsti tänu Aivar Partsi tõlkimisele saime. Legendi saime Priiduga omale vihikusse soovitud juttu ümber kirjutatud suhteliselt ruttu, kuid siis avastasime, et legendiraamatus on veel ka lisaks stenole üksikud joonised ristmike ja šikaanide jaoks. Tagantjärgi peab ütlema, et hea, et avastasime, sest stenos oli näiteks kahe takistusega šikaani kohta märge parem 2 ja vasak 2, sellise teabe saamisel aga ootaks kurve mitte takistusi keset sirget teed."
Ralli start algas kell 14 ja starditi karussellsüsteemi tõttu 2-minutilise intervalliga. "Juba ralli teisel kilomeetril oli politsei kiirust mõõtmas ning ka korraldajate auto koos punase lipuga, ehk nõue seisma jääda. Meie kiiruseks mõõdeti 50 alas 52 km/h, hiljem selgus, et karistada saab, kui kiirust on ületatud enam kui 10 km/h. Lisaks märgiti paberile kontrollpunkti läbimise aeg ja võeti kaardilugeja allkiri alla."
"Enne katse starti oli veel üks auto põõsas, kuid seal lippu polnud. Tema vaatluste põhjustest meil teadmised puuduvad. Katse start oli laialt kruusateelt ja läks kohe üle nuki ning siis karjääri. Karjääri rada läbiti ainult 1 kord ja seda põhjusega, juba 30 auto järel oli see päris kole, hea et liiva sisse kinni ei jäänud. Muidu oli see aga väga kivine ja võimatu oli aru saada, kus rada täpselt on. Sama probleem oli olnud ka lätlastel, jäljed meie ees olid sira-sora, kogu 1,7 km pikkusel rajal oli ainult ühes kohas ühtne rööbas. Katse, mille oleks võinud sõita ehk isegi kuni 10 sekundit kiiremini, oli ka lätlastele probleemne ja kaotasime oma klassi parimale alla 1,5 sekundi," jutustas Tölp. Kahjuks lõppes ralli viimati mainitud katse järgselt võistluspaarile Schultz - Ots. Autol MG ZR 160 sõitnud eestlased katkestasid sõidu, kuna purunes rehv ja amordi kinnitus.
"Järgmisele katsele oli sõita 36 km," rääkis Karel Tölp edasi. "Kui Eestis tuleb sellise maa tagant katse stardis oodata väga pikalt, siis Lätis on ülesõitude kiirused arvutatud palju kiiremad. Ilma seiklemata jõudsime vaid 3 minutit enne õiget aega AKP-sse. Kusjuures, ega seiklustest palju puudu ei jäänud, sest legendiraamatus oli üks vahemaa antud täpselt 1 km valesti. 2 ja 3 katse olid kunagise raketibaasi territooriumil betoonil. Rada oli oluliselt kvaliteetsem ja siledam kui Kiltsi lennuväli. Katse oli ka huvitavalt üles ehitatud. Seda katset läbiti kokku 4 korda, katsel oli pikkust 2,3 km."
Mis kiireid ülkesõitusid puudutab, siis see tuli üllatusena ka Marko Kukuškinile ja Delvis Tõkkele. Kaardilugeja märkis, et mõni ülesõit oli uskumatult kiire, üle 60 km/h. "Proovi kitsal auto laiusel metsateel nii nobe olla," muigas ta.
Kui Eestis sõidetakse rahvarallidel sportrehvidega, siis Lätis võisteldakse minirallidel tänavarehvidega. "Kusjuures isegi Toyo R888 pole nende jaoks tänavarehv," täpsustas Tölp. "Seetõttu oli väga keeruline otsustada, kas startida suvekaga või talvekaga, sest 60 protsenti rajast oli betooni ja ülejäänud kruus. Egon Kaur soovitas sõita Kumho rehvidega ja nendega mindud saigi. Peab tunnistama, et need peavad betoonil üllatavalt hästi, võimalik, et üldse mitte kehvemini kui Toyo. Kukuškin ja Tõkke olid rajal talverehviga ning betoonil andsid need palju järgi."
Delvis Tõkke ütles, et rehvivalikuga läksid nad alt ja osalt sellest ka tagasihoidlik tulemus - klassis 1600+ kõigest seitsmes koht. "Kuna sportrehv on seal keelatud, peab tegema targa valiku. Talverehv ei olegi sellistes oludes parem, kus kruusa ja asfalti rallil võrdselt. Meie ei võitnud kruusal midagi," lausus ta.
Jätkas Karel Tölp: "Pärast pausi algasid meie jaoks 4 ja 5 katse kell 18, kuid seda mitte hooldusalas vaid hoopis katse stardieelses AKP-s. Sisuliselt võid kohe esimeselt ringilt tulles ja uue kaardi saades minna starti ootama. Need katsed sõideti 1,5 km pikkusel kruusateel, mis oli võsa vahel väga kitsas, käis palju üles-alla ja sirget kohta peaaegu ei olnudki. Kogu katse peale oli ainult 3 takistust raadiuste muutmiseks. Kuid keskmine kiirus tuli täpselt 60 km/h. Tegemist oli väga huvitava katsega. Katse keskel oli ühes pimedas kurvis trampliin, mis lennutas meid külg ees päris mitu meetrit. Õnneks maandusime siiski teel, mitte võsas. Üllatus ootas ees veel finišjoonel, kus oli suur lohk, mis viskas auto tagumise otsa kõrgele lendu, kuid õnneks jäid kõik asjad terveks, seetõttu sõitsime teisel läbimisel mõnevõrra veel kiiremini."
Kaks viimast katset sõideti uuesti betoonil. "Sõit sujus seal hästi ja iga läbimisega saime kirja oma parima aja. Viimasel katsel katkestas meile tõsist konkurentsi pakkunud sarja liiderpaar Aigars Tīdmanis - Jānis Bumbulis ratta eemaldumise tõttu. Kui nad poleks katkestanud, oleks meie edu nende ees olnud päris napp, ca 2-4 sekundit."
"Tagasiteel finišisse oli ülesõit tehtud mujalt ja ees ootas kontrollpunkt, kus tuli kaardilugejal anda järjekordne allkiri," jätkas Tölp. "Suurimat muret valmistas kogu sõidu vältel Kumho rehvide vastupidavus kruusal sõites, sest need lähevad katki ju kergemini kui sportrehvid. Õnneks pidasid rehvid valule vastu."
"Peab tunnistama, et meil kõigil oli seal väga põnev ja tegemist oli huvitavate radadega," lisas lätlaste eest klassivõidu napsanud Karel Tölp, kellele Marko Kukuškin seekord kandadele astuda ei suutnud. Kuidas juhtus, et Kukuškin ja Tõkke lõunanaabrite juures konkurentsi ei suutnud pakkuda? Kaardilugeja sõnul oli üheks põhjuseks rehvivalik, kuid mitte ainult. "Kuku oskab mootori pidurdamisel välja suretada ja siis see enam kohe käima ka ei lähe. Meil läks kolmandal katsel ligi minut käivitamiseks. Katse võitjale kaotasime seal palju," kirjeldas Delvis Tõkke juhtumisi rajal. "Nihu läks veel see, et šikaanides saime kolmel korral 10 sekundit trahvi. Seni pole meil kordagi nii juhtunud, kuid nüüd lausa kolm korda järjest..."
"Ralli oli väga vahva," kinnitas Delvis Tõkke. "Pole nii huvitaval rallil varem võistelda õnnestunudki. Looduslikke kurve oli palju ja teed nagu Lõuna-Eestis. Markol oli kohati päris mõnus lasta, ikka teistmoodi kui Eestis."
Kuna Kukuškin ja Tõkke osalevad tänavu ka Balti rahvaralli karikasarjas, mille viimane etapp peetakse novembris Kuramaal, said nad enda sõnul kogemusi selleks võistluseks: "Kindlasti oli selles suhtes tolku meie praegusest sõitmisest Lätis. Sõidaks ka järgmisel võistlusel, kuid see kattub Pärnu rahvaralliga, mis on samuti Balti karikavõistluste etapp."
|
|
|
|