Kas MM-sarja uus punktiarvestus teeb rallid põnevamaks? |
|
|
|
|
|
Alar Hermanson - Euroopa meister autorallis!
Läinud nädalavahetusel sai Alar Hermansonist esimene eestlasest rallisõitja, kes võitnud meistritiitli rahvusvahelise autoliidu FIA korraldatavas sarjas. Ta tagas omale Euroopa meistrisarjas tiitlivõidu historic-ralli kategoorias 1 kaks etappi enne sarja lõppu.
Täpsemalt öeldes tuli Alar Hermanson sõitjate arvestuses Euroopa meistriks historic-ralli kategoorias 1 ehk enne 1969. aastat valmistatud autodel.
See sai selgeks pühapäeval, 9. oktoobril, kui Loomingulise Mootorispordiühingu ekipaaž Alar Hermanson - Andre Vare lõpetas Tšehhimaal peetud EM-etapi Historic Vltava Rallye absoluutarvestuse 16. ja oma kategooria teise kohaga. Sõiduriistaks oli meestel 1967. aasta Porsche 911T üks kõigi aegade silmapaistvamaid sportautosid.
Ehkki 11-etapilises historic-ralli meistrisarjas seisavad veel ees võidusõidud Hispaanias ja Prantsusmaal, on eestlase edu konkurentide ees selline, et keegi teda enam ohustada ei saa. Andre Vare, Alari kaardilugeja kõigil tänavustel EM-etappidel, on kategoorias 1 sarjaliider kaardilugejate seas, kuid juhendi eripärade tõttu pole tema tiitlivõit sugugi kindel.
Vltava rallile läksid Hermanson ja Vare suure punktieduga. Tiitli võitmiseks oli peatähtis võistlus lõpetada. Ehkki Tšehhimaal kihutatakse asfaldil, on tegemist äärmiselt raske ralliga ja Hermanson on varasematel aastatel seal kõikvõimalikke seiklusi läbi teinud. Lihtsaks ei kujunenud seegi kord.
Soomlane Tuomo Liukkonen, Alar Hermansoni ainus järelejäänud konkurent tiitlivõitluses, arendas algusest peale pöörast tempot. Ent võistlustrass sisaldas salakavalaid trampliine, mis rajaga tutvumisel paistsid täiesti süütutena. Üks selline "neelukoht" saigi ralli avapäeva 4. kiiruskatsel Liukkonenile mitmete teiste seas saatuslikuks, kui tema Ford Escort maandus teeäärsetes põõsastes ja veetis seal tubli pool tundi.
Eestlaste "tasa jõuad kaugemale sõuad" taktika näis end ära tasuvat, kuid vaid paar kilomeetrit pärast Liukkonenist möödumist jäi nende Porsche mootor seisma, nagu oleks bensiin otsa saanud. Kohtunike abiga lükati masin teeveerde ja kuna väljas hakkas sadama, ronisid mehed autosse vihmavarju. Igaks juhuks proovis juht autot käivitada, ja oh imet mootor ärkaski ellu. Nagu hiljem selgus, jukerdas hoopis bensiinipump. Vahepeal oli aga kuus minutit mööda läinud ja kategooria uueks liidriks tõusid itaallased Maurizio Pagella - Roberto Brea. Avapäeva kolm viimast katset sõideti pimedas ja vihmaga. Kuna Porsche mootor on õhkjahutusega, pole autos ka õiget soojendust ja aknad olid püsivalt udused. Hermansoni sõnul läbiti need "megakeerulised" katsed nii aeglaselt, et enam aeglasemalt ei saa. Ent itaallaste tempo oli veelgi madalam, lisaks oskasid nad teenida 70 trahvisekundit ja eestlaste neljaminutiline kaotus vähenes päeva lõpuks pooleteisele minutile.
Teisel võistluspäeval pressisid Hermanson - Vare kõvasti ning lõunavaheajaks oli kaotusest järel vaid pool minutit. Kui järgmise katsega võideti tagasi veel 14 sekundit, taipasid ka itaallased olukorra tõsidust ja tõstsid tempot. Eestlased otsustasid seepeale kindla peale minna ning finišis, 15 kiiruskatse järel oli Pagella edu 45,6 sekundit. Kategooria teisest kohast aga piisas Alarile täielikult, et enne tähtaega EM-tiitel tagada.
Kuna Eestis historic-rallisid peaaegu ei peeta, et tea laiem autospordipublik meeste tegemistest suurt midagi. Vaid mullu Lõuna-Eesti rallil, kus historic-autodele peeti eraldi arvestust, olid mehed stardis ja teenisid kolmanda koha. Tegelikult on Loominguline Mootorispordiühing Euroopa historic-rallidel võistelnud juba aastaid, seega võib meistritiitlini jõudmist pidada ühe suure unistuse ja eesmärgi täitumiseks.
Alar Hermanson kommenteeris: "Vltava ralli oli mitte ainult füüsiliselt, vaid ka vaimselt jube raske. Selline tunne oli, et saaks see ometi ükskord läbi. Olgu koht esimene või teine peaasi, et kõik lõppeks. Ja lõppeks nii, et me ei katkestaks, sest muidu hakkaks kõik järgmisel rallil uuesti otsast pihta."
"Olen küll mõelnud, et mis kõik juhtub, kui see tiitel ükskord käes on. Aga nüüd, kui ta ongi käes, on kuidagi tühi tunne polegi midagi teistmoodi! Istume ralli lõpetamisel koos soomlastega, nemad ütlevad "Tere, Euroopa meister!" nii lihtne ongi!"
|
|
|
|