Kas MM-sarja uus punktiarvestus teeb rallid põnevamaks? |
|
|
|
|
|
... > Laupäevasel Põltsamaa rallikrossil stardib ligi 40 autot |
|
Laupäevasel Põltsamaa rallikrossil stardib ligi 40 autot
|
Loe lisaks |
|
|
9. juulil Jõgeva maakonnas toimuval Eesti rallikrossi meistrivõistluste kolmandal etapil osaleb esialgsetel andmetel vähemalt 37 meest ja naist Eestist, Lätist, Leedust ja Venemaalt.
Kõige arvukamalt on muidugimõista rajale minemas eestlasi, ent rahvusvahelist hõngu toovad Põltsamaa rallikrossile ka Läti, Leedu ja Venemaa sõitjad. Neist kõige enam on viimastel aastatel siinsetel krossivõistlustel kaasa teinud venelanna Tatjana Jelissejeva, kes asub laupäeval Lada Samaraga võistlustulle 13 osavõtjaga klassis D1A. Selles arvestusklassis teeb lisaks Moskvast saabuvale välisvõistlejale sõidu kaasa ka lätlane Reinis Safonovs.
Kuna võistlejaid on selles klassis võrdlemisi palju, tõotab sõit kujuneda üsna pingeliseks. Liidrina läheb etapile vastu Arvo Kask, kellele tabelis järgnevad riburada AMK Ligur Racingu sõitjad Janno Ligur, kolmandana Sander Palmiste ja neljandana Andre Kurg. Kurg ei julge kõrgemat kohta ka etapilt loota: "Kahjuks õige käigukast selleks ajaks Venemaalt remondist tagasi ei jõua ja ilmselt ei suuda ma esikoha konkurentsi astuda. Kuna meid on 13 autot koos ja arvestades, et enamus neist ikkagi päris heal tasemel, siis eesmärgiks oleks pääs A-finaali."
D1 arvestuses plaanib laupäeval võidu sõita kaheksa eestlast ning leedulane Kazimieras Gudžiūnas. Balti rallikrossi open klassi valitsev meister tuleb Põltsamaale Ford Pumaga, mille mootoril ligikaudu 420 hj. Sama Fordiga on võisteldud aastate eest ka Kulbilohu krossirajal Põhja-Euroopa meistrisarja etapil.
Eesti meistrisarja liider on D1 klassis kahe senise etapi järel Pait Reiman, kellel roolida 440-hobujõulise mootoriga Mitsubishi Lancer. Kas Võrumaa mees jätkab võidulainel? "Ma lootusi ei hellita. Tuleb loterii, et üleüldse poodiumile saada," nendib Reiman. "Vähemalt viis meest tuleb autoga, mis on minu omast võimsamad," selgitab ta. "Tuleb too Peugeot, millega eelmisel aastal saavutati Euroopa meistrisarjas kolmas koht. Andri Õuna Škoda Fabia on peajagu üle, samuti Valdur Reinsalu Ford Fiesta. Sten Ojal on viimasepeal püss, see on teada, et mingit jama nad autosse ei pane. Ja ega Imre Saks ka mütsiga lööma ei tule."
Valitsev D1 klassi meister Imre Saks siiski Põltsamaa rallikrossil ei osale, kuna selle autoga, millega ta mullu tiitlivõidu saavutas, võistleb tänavu Sten Oja. "Tema sõidab sama Mitsubishiga selle, järgmise ja ülejärgmise hooaja. Sõidab, kaua jaksab," ütleb Saks.
Samas ei välista Imre Saks enda startimist mõnel järgmisel osavõistlusel. "Ma ei ütle, et ma ühelgi etapil ei sõida. Tõenäoliselt kaartide segamiseks kusagil stardin," lausub Saks, kes enda kinnitusel tooks sellisel juhul starti Mitsubishi WRC.
Mitsubishi Lanceriga on Põltsamaal sedakorda võistlemas kolm meest: Pait Reiman, Sten Oja ja Helmet Palm. Missugune on nende autode jõuvahekord? Helmet Palm tunnistas, et täna pole tal veel täpset numbrit öelda, kuna auto läheb peatselt stendi, ent jõudu peaks eelmise korraga võrreldes lisanduma: "Oli 360 hj. Nüüd tuleb juurde. Arvan, et 400 kanti." Sten Oja roolitava rallikrossiauto vastav number saab selgeks seitsmendal kuupäeval, mil auto stendis ära käinud.
D1 klassi autodel on hobujõude üle 400, keskmiselt 500 ümber. Näitena Andri Õuna Škodal 510 hj, Denes Truu Ford Escort RS Cosworthil 470 hj ja Valdur Reinsalu Ford Fiestal 504 hj.
Kas võidusõit võimsama autoga võib Põltsamaa krossirajal olla võimaliku edu võti? Valdur Reinsalu kinnitusel ei ole kilovatid ega hobujõud slikkrehvidega sõidetaval rallikrossil määrava tähtsusega: "Jõud ei ole nii oluline. Sõidutrajektoor ja oskus autot valitseda on suurema tähtsusega. Jõud vaid andestab vigu."
Vahest kõige suurema "vea" tegi tänavu rallikrossisarjas osalev Helmet Palm, keerates avaetapil enda roolitud Lanceri katusele. Raplamaa mehe sõiduindu see ei vähendanud, mistõttu uuesti oli ta rajal Missos ning on osalemas ka Põltsamaal. "Põltsamaal ma ei olegi suvel saanud sõitu proovida. Kogemust sealt on vaid talvistelt jääradadelt," ütleb Palm. "Aga mina kuidagi alla anda ei taha! Lähen maksimumi peale välja, kuigi konkurents on tugevamaks läinud."
Et võimsaid autosid ja kiireid sõidumehi on lisandunud, muutub võidusõit tõepoolest pingelisemaks. Sama kinnitab ka vaid kahel korral Eestis ning ühel korral Soomes võistelnud Andri Õun, keda D1 klassi tabeliliidrist Pait Reimanist lahutab kahe etapi järel kümme punkti. "Reimani alistamise Põltsamaal võib sihiks võtta. Üritama lähen, kuigi kuu aega on pausi olnud ja ma ei teagi, kuidas tunnetus on. Sel aastal tahaksin tegelikult sõita õppimise eesmärgil, et kogemusi saada ja kõrget sihti seetõttu ei seadnud. Alguses lootsin, et saan poodiumile, aga see õnnestus juba esimesel etapil Laitses. Põltsamaal on konkurents juba muidugi tihedam," räägib Andri Õun, kelle roolida on omal ajal Škoda tehases soomlasele Toni Gardemeisterile ehitatud ralliauto.
Pait Reiman oletab, et vaatajatele ja sõitjatele endile kujuneb võistlus põnevaks, kuna esmakordselt sel hooajal on D1 klassis stardis varasemast rohkem võistlejaid. Lisaks puudub Põltsamaa rallikrossil nn jokker-lap, mis tähendab, et taktikalise kavalusega konkurentidest jagu ei saa ja võidu tuleb sõita külg-külje kõrval stardist finišini.
Osavõtjaid on rohkem teistestki masinaklassides. Kui Laitses oli võistlejaid kokku 31 ja Missos 32, siis Põltsamaa etapile registreerus 37. Võistluse direktor Kaido Soolepp lausub, et nimekiri saanuks veelgi esinduslikum, ent osad lätlased jäävad tulemata seoses muude samal ajal toimuvate võistlustega.
Kõik lõunanaabrid Põltsamaa külje all Piiroja krossirajal toimuvat Olerex Eesti rallikrossi meistrivõistluste etappi siiski vahele ei jäta. Nii on ERK2000 klassis rajale oodata ka Volkswagen Golfil osalevat Reinis Nitišsi, kes jahib tänavu Eesti meistritiitlit. Seni toimunud etappide järel on lätlase edu teisel kohal paikneva Silver Havamaa ees nelja punktiline.
Kas Hondal sõitev Havamaa suudab lätlase liidrikohalt tõrjuda? "Selles osas ma ise väga optimistlik ei oleks, sest muidu väga hea Põltsamaa rada ei ole asfaldi puudumise ja paljude tagasipöörete tõttu Civicule just kõige sobivam."
Selles masinaklassis võib etapp kujuneda Eesti ja Läti maavõistluseks, kuna lisaks eelmainituile on oma osalemisest teatanud veel kaks eestlast ja lätlane Mārtiņš Porietis. Leedu piiri äärest pärit külalisvõistleja pole tulekus siiski päris kindel: "Käigukast on laiali, aga ehk saab selle võistluseks kokku. Praegu on seis viiskümmend-viiskümmend." Porietis lisab, et kuna kaheksast etapist on alles kaks peetud, ei ole ta kõigele vaatamata maha matnud sõjaplaani liidrikoha vallutamiseks: "Loomulikult plaanin ma ise Nitišsi liidrikohalt tõugata!"
Kuidas väliskülaliste osavõtuga ka poleks, panustaks Silver Havamaa üldse Alvar Kuusikule. "Tema saab oma väga ilusat sõidujoont demostreerida kodurajal," sõnab Havamaa.
Alvar Kuusik: "Eks seda rada olen tõesti võib-olla natukene rohkem sõitnud. Aga ma arvan, et seal on kõigil võrdsed tingimused, kuna pole väga nikerdamist."
Tagarattaveoliste autode arvestuses on stardijoonele asumas kõik mehed, kes tänavu Olerex Eesti rallikrossi meistrivõistlustel RWD klassis punkte noppinud. Sõidu teeb kindlasti kaasa ka meistrisarja ülekaalukas liider Rommi Pukk, kelle "bemmil uued kummid". "Seekord on uued. Vähemalt kaks tükki," naerab Pukk, kelle ohjata on 200-hobujõulise mootoriga BMW 318.
Varem kolmel korral Põltsamaal võistelnud Rommi Pukk ütleb, et siht on klassivõit. Seda olevat aga keeruline saavutada: "Ärevus on juba sees! Kõik on kiired ja suutelised esikoha peale sõitma. Ega konkurendid ju ei maga, vaid ehitavad autosid edasi."
"Aga ega Põltsamaal kõige hullem sõita polegi. On tehnilisemaid radu. Põltsamaa raja pluss on see, et auku ei lähe ja et pole hulle hüppeid," jätkab Pukk. "Samas, mul väga hästi kunagi pole seal läinud. Ühe korra oli vihmane sõit, siis ma ei saanud lõpuni. Superkrossis korra olin teine. Aga esimene kord seal slikkidega sõites meistrikate etapil, siis tulemust ei saanud."
Esialgsetel andmetel teeb RWD klassis laupäevase rallikrossi kaasa seitse meest. Kuuele eestlasele lisaks peaks starti tulema lätlane Ilgonis Krūmiņš.
Rääkides veelkord hobujõududest, siis publik saab näha reaalse hobuse jõudu ja võimeid, kui huvitava vahepalana viiakse samas läbi ratsahobuse ning Toyota Land Cruiseri võiduajamine. Ja veel - autod.ee toob raja äärde vaatamiseks sõiduki, millel on 1100 hobujõudu.
|
|
|
|