Kliki siia Kliki siia
Kas MM-sarja uus punktiarvestus teeb rallid põnevamaks?
Vasta | Tulemus
Saada teade
Partnerid
www.veoautodevaruosad.com
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
rallifotod.eu
 
 
 
Rando Aav
12. juuni 2011 22:28
Loe kommentaare (3)
Trüki lehekülg
 Foto: Rando Aav

Kriitikatule alla sattunud ralli korraldusele pani lõpliku paugu pikne

Laupäeval sõidetud Lääne-Eesti rahvaralli korraldus ei olnud ametnike ega ka paljude võistlejate hinnangul küllalt heatasemeline. Kritiseeriti nii kohtunike lohakat tööd kui ka raja ebapiisavat ettevalmistust.

Probleeme oli äsjasel rahvarallil mitmeid. Seda möönis ka võistlust korraldanud Igaühe Terviseklubi esindaja ja ralli peakorraldaja Kalle Kruusma.

Ralli esimese osa neljast katsest tühistati kolme katse tulemus. Miks? Avakatse tühistati võistluse juhi Tiit Soa otsusel, kuna trass ei olnud kõigile arusaadavalt lennuvälja territooriumile maha märgitud. Kahtlemata said sealt hea aja kirja need, kes olid teinud "kodutööd" ja rallieelsel päeval avaldatud rajakaartidega enne starti põhjalikult tutvunud. Siiski leidus hulgaliselt võistlejaid, kes esitasid võistluse juhile allkirjastatud taotluse esimese lisakatse aegade tühistamiseks. Argumendina jäi kõlama, et 80 protsenti sõitjaist eksis sel 3,8 km pikkusel katsel lihtsalt ära.

"Esimese katse mahamärkimine oli kuidagi poolik," kinnitas koos MM-etappidel võistleva Egon Kauriga sõitnud kohalik mees Keio Serbin.

Eesti Autospordi Liidu rahvaspordikomitee turvavaatleja Olavi Pukk: "Äärmiselt kahju on mul esimese katse tühistamisest ja see on ka arusaamatu, et miks seda tehti. Tegu oli äärmiselt hea ja vahelduva katsega, mille tähistus jättis küll soovida, aga nagu minul kaasas olnud "kaardilugeja" tõdes, et skeemi järgi oli seda võimalik sõita küll. Eriti arusaamatuks teeb selle tühistamise asjaolu, et proteste tuli vähemalt pooltelt ekipaažidelt. See tõestab, et tegelikult olidki kõigil võrdsed tingimused ja seda, et enamus kaardilugejaid on lihtsalt ballastiks kaasas ja niivõrd rumalad, et protestivad iseenda vastu."

Kuigi rahvaspordikomitee senine jäik seisukoht on olnud, et eeltutvumine on keelatud, möönis Pukk, et selline olukord näitab, kuivõrd vajalik oleks lagedatel rahvarallidel kõikidele tingimustele vastavatel radadel teha kasvõi ühekordnegi eelnev tutvumine. "Lagedale kõvakattega väljale on suhteliselt keeruline ja mahukas takistusi ehitada," põhjendas ta.

Vanal lennuväljal, esimesega samas paralleelselt kulgenud katselt ei kantud aegu tulemustetabelisse põhjusel, et rada muutus kohati läbimatuks ja läks tugevasti rööpasse. Samuti oli kohtunike töö ebapädev ja ajakaarte täideti järjekindlalt valesti. Tund aega enne starti tutvus kohapealsete oludega lennuväljal ka võistluse juht Tiit Soa, vedades sealhulgas täiendavalt mitmetesse kohtadesse piirdelinti ning tundes huvi kõigi ajavõtukontrollpunktides viibinud ametnike valmisoleku kohta võistluseks.

"Teine katse, mis sõitjate poolt ristiti "Korsikaks", oli minu arust lihtsalt super," rääkis Olavi Pukk. "Samas tõi ka eriti hästi esile erinevate põlvkondade sõitjate ja masinate erinevused. Nn vanad tegijad tunnistasid, et kohati on kive palju ja need olid liiga suured, aga vaatamata sellele oli naeratus näol ja autod suures piires korras. Vastuseks neile noorem generatsioon arvas juba pärast kümnendat autot, et see rada on täiesti läbimatu. Kui mina esimese ja teise ringi vahel selle läbi sõitsin, oli olukord ühe ralli katse jaoks igati normaalne. Kahjuks ei saanud sellelt katselt kordagi tulemust, esmalt siis juba mainitud kohtunike vähene ettevalmistus ja siis teisel läbimisel stardikella tabanud pikne."

"Neljast korduvkatsest kaks olid väga head, üks oli hea klassikaline metsakatse ja üks suhteliselt küsitava väärtusega šikaanide abil katseks muudetud üsna sirge metsatee," ütles Pukk.

Esimese ja neljanda katse kohtunike tööd tõepoolest kiideti, ent nii teisel kui kahjuks ka kolmandal katsel toimetanud ametiisikute töö sattus tõsise kriitika alla. Kalle Kruusma rääkis: "Kolmanda katse peal polnud toimivat raadiosidet. Jaamad olid, kuid mingil põhjusel ei pandud neid ühele lainepikkusele ja selles osas oli katse nende poolt täiesti ettevalmistamata, kes nimetatud kohas ajavõtuga tegelesid. Samas minule kinnitati eelnevalt, et kõik on kombes ja mingeid takistusi normaalseks tööks ei ole." Tiit Soa kinnitas peakorraldaja sõnu: "Side stardi ja finiši vahel puudus." Võistluse juht märkis, et tegelikkuses ilmnes veel üks probleem - puudus "siseneva A" kell. Samuti ei märgitud kõigile võistlejaile selle katse lõpus ajakaardile katse läbimise aega.

Seega oli ralli algus olnud frustreeriv. Kahjuks jamad jätkusid. Kohtunikebrigaadilt heatasemelist tööd eeldanud võistlejad pidid tõdema, et oma ülesannetega ei tulnud toime ka regrupi kohtunikud. 10 minutiline puhvertsoon vahelt ärajäänud võistlejate stardiintervallide korrigeerimiseks kaotas seega mõtte.

"Regrupi väljuva käest küsisin, et kas teile mingi juhendamine ka tehti. Mulle vastati, et jah - öeldi, et siia pean kirjutama selle aja," kirjeldas esimesena rajal olnud Rain Rannala. Tegelikkuses võinuks ja pidanuks kõik ajakaardile tehtavad märked eelnevalt üle kontrollima ohutusautodel sõitnud mehed, kes saanuks vajadusel ebapiisavate teadmistega kohtunikele abi osutada.

Omajagu segadust tekitas osalejates ülesõidul esimesele katsele olnud salajane kontrollpunkt, mille eesmärgiks oli võistlejate keskmise sõidukiiruse jälgimine ja selle fikseerimine. Hilisemate vaidluste vältimiseks olid korraldajad otsustanud ootamatusse kontrollpunkti saabumise aja märkida ajakaartidele. Kuigi varasematel aastatel rahvarallidel salajast kontrollpunkti on reeglina tähistatud ühe märgiga, leidsid osad võistlejad, et kohtunikupunkt oli ebapiisavalt tähistamata ning sealt puudusid lisaks AKP märgile muud rahvusvaheliselt nõutud märgistused "tsooni algus" ja "tsooni lõpp" . Ühtegi sanktsiooni ajalimiiti rikkunud võistlejate suhtes ei rakendatud. Distsiplineeriv mõju oli nimetatud kontrollpunktil siiski - ülesõitudeks kasutatud kruusateed jäid rööpasse sõitmata.

Kõige enam nörritas võistlejaid muidugi asjaolu, et kaheteistkümnest katsest viis tühistati. Lisaks eelmärgituile tühistati kuues ja kümnes katse. Kuuendal katsel jäi kinni kolm autot. Turvavaatlejate otsusel siiski soovitati seal veel sõita, kuigi juba esimesel läbimisel olid teeolud kehvad. Kuuenda katse toimumisele pani aga paugu see, et hommikune pilvitu ja päikeseline ilm oli lõunaks pilviseks pööranud ning äike ei jätnud mõjutamata ka rallikorraldust - pikne lõi stardikella "mõistuse" sassi. "Kohtunikud hakkasid kohapeal hüppama ja stardikella numbrid tantsima," kommenteeris Tiit Soa intsidenti. "Olles telefoniühenduses katsevanemaga, tuli info, et maa on elektrit täis."

Võistluspäeval sündmuste käiku kohapeal jälginud Eesti Autospordi Liidu rahvaspordikomitee turvavaatleja Olavi Puki hinnangul oli ohutuse ja radade turvajatega oli kõik nii nagu kokku lepitud ehk hästi. "Kuna ohutusautona ei puutu ma kohtunikega otseselt kokku rohkem kui niipalju, et näha, kas nad on õigel ajal õiges kohas ja neil on kõik vajalik olemas, ei taibanud ma nende pädevusse süüvida, mida oleks küll pidanud tegema nullautod. See oleks kõigi eelduste kohaselt võinud päästa teise katse tulemused. Kolmanda katse sideprobleem oli iseenesest ainult ülekuumenenud saatjas ja see juhtus vist vahetult enne starti või esimeste startijate ajal, sest esimesed neli tulemust saadi kirja."

"Lühidalt kokkuvõttes oli Kalle teinud ära meeletu töö, aga paraku jäi "üks öö" ikkagi puudu. Tegelikult näitas antud olukord ilmekalt seda vana tõde, et oma pulmas ei saa olla peigmees, isamees, pillimees ja laulja ühes isikus."

Kalle Kruusma rääkis: "Sellest, et osad inimesed joonist lugeda ei oska, on muidugi kahju. Ja nagu Olavi Pukk ütles, on legend puhtalt soovituslik. Paljude pealtvaatajate sõnul oli kohe näha, kelle kaardilugeja oli raamatus kinni ja kes jälle mõlemad sõitsid ainult aknast väljavaatamise peale."

"Kui vaadata tagasi paari aastataguse Lõuna-Eestis toimunud rahvaralli katsetele, siis meil ei istutud totaalselt kinni. Kõik said läbi," kommenteeris Kruusma teist kiiruskatset. Ta lisas: "Kahju, et planeeritud hea üritus läbi kukkus."

Võistluse juhi kohuseid täitnud Tiit Soa sõnul oli korraldaja teinud oma tööd natukene lohakalt. "Rajakohtunike töö oli ebapädev," resümeeris ta. "Aga mina jään selle juurde, et kui firmasse palgatakse autojuht, siis peab ta saama töötava auto. Paraku puudusid mulle juhtida antud autol pidurid ja tuled," tõrjus ta enda suunas võistlejate poolt lendu lastud kriitikanooli.

Mis puutub aga tulemustetabelisse ja sellesse, et kõigile võistlejaile on avakatse tühistamisele vaatamata ometigi märgitud võrdne aeg, siis tulemuste esitamise eest vastutanud Tarvo Tamm selgitas seda põhjusega, et probleem oli puhtalt tehnilist laadi. "Seetõttu on kõigile märgitud "laest võetud" võrdne number, mis mõjuta kuidagi lõplikku paremusjärjestust."
Uudiste arhiiv
Artikli juurde
Subaru Forester 2,0 XE
Varasemad ülevaated
26.10.2023
Tootmiskombinaat Vihur (0)
09.10.2023
Saaremaa ralli 2023 (0)
19.09.2023
Lõuna-Eesti rahvaralli 16.09.23 (0)
Viimati lisatud albumid
Viimati uuendatud albumid
14.04.2024 13:09
Tarvastu karikas 2024/3.etapp (0)
31.03.2024 08:00
Kehala karikas 2024. 1.Etapp VIDEO (0)
18.02.2024 20:21
Vidzemes Talvekarikas 2024 (1)
18.02.2024 07:49
Rahvaralli " Koeru talv 24" (0)
11.02.2024 19:27
Rally Sarma 2024 (1)
Vaata foorumiteemasid
 
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia