Kas MM-sarja uus punktiarvestus teeb rallid põnevamaks? |
|
|
|
|
|
... > Stasis Brundza superauto tuuakse rallisõprade pilgu ette |
|
Stasis Brundza superauto tuuakse rallisõprade pilgu ette
Laupäeval avaneb autospordisõpradel harukordne võimalus Eestis näha legendaarse leedulase Stasis Brundza superautot Lada EVA. Laitses toimuva rallišõu raames on uudistamiseks väljas ka ehtne Lada VFTS.
5. juunil, kui Harjumaal Laitse rallipargis toimub suurejooneline šõuüritus, kus osalevad nii praegused kui endisaegsed ralliässad, avaneb rallisõpradel võimalus üle paarikümne aasta Eestis näha omaaegset superautot Lada EVA. Sarnast autot võis vabariigis liikumas märgata 1980ndate aastate teisel poolel - 1987. aasta Lada rallil ja 1988. aasta Old Toomas rallil. Toona kujunes Leedus valmistatud võistlusmasin tõeliseks tõmbenumbriks ja seda saatis tihe uudistajate parv.
Kui senised spetsiaalautod enne Lada EVA-t ehitati VAZ 2105 baasil, siis Stasis Brundza auto loomisel oli aluseks VAZ 2108. Luukpäraga 970 kg kaaluva sõiduki aerodünaamika kujundamisel olid selle projekteerimisel abiks lennundusspetsialistid. Mootor asetses taga ning auto ise tagaveoline. Mootori võimsus vähemalt 300 hj, maht 1860 cm³.
Ehitati ja arendati seda ralliautot Leedus, samas tehases, kus pandi kokku ka Lada VFTS-e. Autol oli 4x4 veoskeem, keskmootor ning klaasplastkere (eksisteeris ka versioon S-proto, millel kasutati toruraami, millele toetusid kere plastpaneelid ja kinnitusid keskele asetatud mootor ning vedrustusdetailid). Mootorina kasutati 1860 ccm turbomootorit, aga seekord juba elektroonilise süüte ja sissepritsega. Kasutusele oli võetud VAZ 2106 1570 cm³ mootor, kuigi originaali meenutavana säilis vaid mootoriplokk.
2108 põhjale ehitatud võistlusautosid olnuks vaja ehitada 200 eksemplari, mis olid vajalikud FISA homologeeringu saamiseks, kuid just projekti lõppjärgus keelati ülivõimsate B-grupi autode osalemine MM-etappidel ja asendati vähemvõimsama A-grupiga.
1987. aastal Lada EVAga Eestis käinud Stasis Brundza arvas toona, et B-grupi kaotamine rallis on tehnilise progressi pidurdamine ja ta avaldas lootust, et sotsialismimaade karikavõistlustel võib ka edaspidi B-grupi autoga sõida. Selleks, et auto saanuks maailma rallidel A-grupis osaleda, pidi tehas suutma toota 5000 niisugust autot. See olnuks utoopiline. Samas Lada VFTS ei suutnud mujal maailmas A-rühma autodega konkureerida ning tulevikku silmas pidades ei olnud Brundza superautole ralliteedel kohta.
Veel enne Lada EVA sündi olid tehase konstruktorid Lada Samarast ehitanud ralliauto. Loodud oli Samara 4x4, millel kasutati neljarattavedu ja 150-hobujõulist tagamootorit. Niisugused autod on veerand sajandit tagasi sõitnud "nulli" ka Eestis peetud autorallil "Sojuz '85".
Nüüd on tõsiusklikel autofanaatikutel taas põhjust rõõmustada - selleks nädalavahetuseks tuuakse Eestisse uudistamiseks Vilniuses valmistatud kollane Lada EVA-2. Leedus Stasis Brundza muuseumis on väljapaneku hulgas kaks seda tüüpi autot, neist esimene (Lada 2108 EVA) ehitatud aastal 1985, teine (Lada 2108 EVA-2) aastal 1986. Varem valminud sõiduk ei ole aga nii heas konditsioonis, et seda mitme riigi vahet transportida kannataks.
Laupäeval huvilistele näha oleva Lada mootori maksimaalne pöördemoment on 164,6/5500 Nm/p min. Selle, 98E bensiini tarbiva mootoriga sportauto maksimaalne kiirus 180 km/h. Sõitmas nimetatud isendit tõenäoliselt ei näe, kuid uudistada saab seda Laitse rallipargis sellegipoolest - samas ekspositsioonis, kus on nii Stasis Brundza Lada VFTS kui ka Villu Mättiku historic-sarja ralli-Žiguli.
Fotod: arhiiv, Olev Toom
|
|
|
|