Kas MM-sarja uus punktiarvestus teeb rallid põnevamaks? |
|
|
|
|
|
Pikkade traditsioonidega Portugali ralli ukse ees
Portugali ralli on tuntud oma pikkade traditsioonide poolest. Legendaarse ralli juured ulatuvad aastasse 1967, mil TAP ralli nime kandvale võidusõidule starditi erinevatest Lõuna-Euroopa linnadest.
Toona oli ralli eesmärk propageerida läbi mootorispordi Lõuna- ja Lääne-Euroopa puhkekeskuseid. Võidusõit meelitas ligi nii amatööre kui ka professionaalseid autosportasi.
Seda, et Portugali ralli on endiselt populaarne ka aastal 2009, tõestab pikk sõitjate nimekiri. Esindatud on 75 võistluspaari ligi kolmekümnest erinevast riigist. Nende seas läheb rajale ka "hulluks saarlaseks" ristitud eestlane Ott Tänak koos kaasmaalasest kaardilugeja Kristo Kraagiga.
MM-kalendrisse võeti Portugali ralli 1973. aastal ning sealt edasi leidis võistlus kiiresti tee kümnete ja kui mitte sadade tuhandete rallisõprade südametesse üle kogu maailma. Rallit on autasustatud tiitlitega "Parim ralli maailmas" ja "2000. a hooaja parim ralli".
Varasematel aastatel toimus see sõit Portugali lääneosas, kus vahelduva teekattega pinnasel, segamini kruusa- ja asfaldilõikudel, on kõige rohkem võite läbi aegade noppinud Markku Allan Alén, kel pjedestaali kõrgemale astmele olnud asja tervelt viiel korral.
Seitsmekümnendate lõpp ja kiirete ning kurikuulsate B-rühma autode kasutuselevõtt tõi välja ralli kitsaskohad turvalisuse osas. Kontrollimatu kuumavereliste pealtvaatajate mass kippus sageli liiga lähedale "lendavatele" autodele. Pärast 1986. aastal juhtunud traagilist avariid, kus hukkus kolm pealtvaatajat ja sai raskesti vigastada tosinkond, otsustas FIA turvameetmeid oluliselt karmistada. Ühtlasi tähendas 1986. aasta B-rühma autode domineerimise lõppu.
Üheksakümnendate lõpul sõideti Portugali MM-etapid peamiselt vihmasajus ning paksus mudas. Rahvusvaheline autoliit asendas ajaloolise võidukihutamise 2002. aastal uue asfaldiralliga Saksamaal.
Kuid 2007. aastal õnnestus korraldajatel taaslülitada Portugali ralli MM-sarja. Ning pärast FIA rotatsioonisüsteemi tõttu 2008. MM-kalendrist väljajäämist on Portugali MM-etapp tagasi. Ralli toimumispaik asub nüüd palju rallisõbralikuma kliimaga Lõuna-Portugalis.
Ralli keskus paikneb Algarve staadionil, kus sõidetakse ka kaks publikukatset. Vaatemängulised kiiruskatsed asuvad aga Algrave ja Alentejo piirkonnas.
Algarve piirkond on rallisõitjate seas vähetundud, ning seetõttu on võrdsed võimalused kõikitele sõitjatele.
Pärast kolme sõidetud väga spetsiifilist rallit käesoleval hooajal - märg asfalt Iirimaal, lumised teed Norras ja vahelduva pinnasega käänulised kruusakatsed Küprosel - suundub rallikarussell vastu esimesele tõelisele kruusarallile.
Kõik märgid viitavad, et tuleb närvesöövalt põnev nädalavahetus.
Favoriidina läheb kolmepäevasele kruusal kihutamisele vastu BP Ford Abu Dhabi meeskond. Seda muidugi juhul, kui jätta momendiks kõrvale superinimese võimetega Citroeni sõitja Sebastien Loeb, kes saabub Portugali, taskus maksimaalsed 30 punkti ja kolm võitu kolmelt rallilt.
Ford Focus RS WRC võistlusautol on käesolevaks etapiks kasutada täiustatud mootor, mis annab lootust, et just Fordi meeskonna piloot astub sel hooajal esimest korda pjedestaali kõrgemaile astmele.
Mikko Hirvonen jääb sarja liidrist maha 8 punktiga, kuid hämmastava panev on soomlase stabiilsus. Ta on lõpetanud järjest 34 rallit ning on mahtunud punktisaajate hulka koguni 33 korral järjest.
Tootjate arvestuses juhib sarja Portugali etapi eel Citroen Totali meeskond 16 punktiga BP Ford Abu Dhabi meeskonna ees.
Rallisõpradele üle maailma valmistab heameelt, et Marcus "Bosse" Grönholm on tagasi vähemalt selleks etapiks. Kahekordsele maailmameistrile on Portugali etapp ühtlasi ralliks, mida ta kunagi pole suutnud võita. Kas seekord on rallijumalad soomlaste poolel? Soome telekanalile MTV3 antud itervjuus on Grönholm tunnistanud, et seadis eesmärgiks poodiumi madalama astme vallutamise.
Uue võistluskogemuse saab ta Prodrive ettevalmistusega Subaru S14 Imprezal, mida hooldab ralli ajal norralaste tiim Adapta, kus sõidab ka viikingitemaa tulevikulootus Mads Østberg.
Punkte kruusarallit soovivad koguda ka Citroen juunior meeskonna sõitjad Conrad Rautenbach ning Jevgeni Novikov, kuid suurimaks kaardipaki segajaks võib osutuda hoopis oma isiklikus erameeskonnas Citroen Xsara WRC-l sõitev norralane Petter Solberg.
Ühtlasi on Portugali MM-etapp üks neljast rallist, kus jagatakse punkte nii WRC, PWRC kui ka JWRC-arvestuses.
|
|
|
|