Kliki siia Kliki siia
Kas MM-sarja uus punktiarvestus teeb rallid põnevamaks?
Vasta | Tulemus
Saada teade
Partnerid
www.veoautodevaruosad.com
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
rallifotod.eu
 
 
 
Rando Aav
11. november 2008 4:07
Loe kommentaare (2)
Trüki lehekülg
 Foto: Taavi Piipuu

«Mehaanikud tankisid meile 20 liitrit puhast vett paaki»

Saarlased Tiit Piipuu ja Jaan Jõgi alustasid autospordiga tegelemist ligi 30 aastat tagasi. Nende huvi ala vastu oli suur ja alustamise tegi lihtsamaks asjaolu, et õpiti koos toonases Viktor Kingissepa nimelises Kingissepa I Keskkoolis ühes klassis auto eriala.

Kui lihtne omal ajal autospordiga alustada oli?

Autoralliga alustada oli lihtne. Huvi selle vastu tekkis juba keskkoolis autoklassis. Õpetaja Eduard Au, kes ise tegeles rallispordiga, viis meid autobaasi praktikale.

Suure transpordifirma ATB nr 11 tehnikaosakonna juhataja Slavik Böstrov aitas meid hiljem autobaasis tööl olles - nii saime autospordiga tegelema hakata. Olles seal tööl, oli lihtne. Kuid, et saada rallidele, pidi olema vähemalt esimene spordi-järk, mille saime vigursõitudest. Hiljem teenisime meistersportlase kandidaadi märgi.

Kus ja millal tegite koos esimese stardi?

Alustasime koos 1979. aastal. Debüüdiks meile oli 28.-29. juulil Võru rajoonis toimunud Luida kolhoosi rahvaralli, kus võistlesime veoautoga GAZ 51. Peaauhinnaks oli elus kukk. Raja pikkuseks oli umbes 600 km.
Algul sai sõidetud vigur- ja ökonoomsus-sõite.

Kui GAZ 51 veoautoga sai alustatud, siis seejärel saime täiesti uue GAZ 52 veoauto. Selle ehitasime ümber ralliautoks. Lõpuks saime VAZ 21011 võistlusauto, millega eelnevalt olid sõitnud Vello Õunpuu ja Ivo Vaher.


Foto: erakogu

Kui palju tuli autosid võistluseks kohandada, et need kindlasti lõpuni kestaks?

Kuna oli tavaline standardauto, siis midagi erilist me ette ei valmistanud, ainult elektrisüsteemi sai kontrollitud.

Ometi tuli palju aega garaažis veeta?

Auto ehitamine käis tavaliselt peale tööd, sest remondiruumid vabanesid õhtul pärast tööaega. Siis vahetasime mootorit või selle sisu. Hommikuks oli auto valmis ja läksime otse tööle - kodus käimata. Mootori sissesõitmist tegime samuti pärast tööd - kordamööda. Kui mootoril uus sisu, sai kuni 1000 km maha sõidetud. Selleks tarbeks bensiini saime niipalju, kui vajasime. Rehve saime otse laost.

Kui hästi heas korras võistlusauto toona liikus?

Tavalise GAZ 51 mootoriga saime 120 km/h sõitma.

Lisaks rallidele osalesite kodupubliku ees ka krossivõistlustel?

Oleme sõitnud autokrossi. Siis toimus Saaremaal juba palju võistlusi Vanamõisa karjääris ja Kogula karjääris. Stardis oli korraga 4-8 autot. Üldse osales ühel võistlusel üle 20 veoauto.

Kui kaugel aga üldse võistelnud olete?

Lätis oleme käinud Gulbene rallil, Talsi rallil ja teistel võistlustel. Osa neist kuulus NSVL meistrivõistluste arvestusse ja seal olid kohal ka tehase esindused ning sõideti selliste autodega nagu GAZ 53 ja ZIL 130. Põhilised välissõitudel käijad Eestist olid saarlased ja hiidlased.

Millised on eredaimad mälestused võistlusrajalt?

Meelde on jäänud, et esimese rahvaralli pikkus oli peaaegu 600 km. Sees olid nii kiiruskatsed kui ka täpsuslõigud, mis oli vaja läbida keskmise kiirusega 58,7 km/h. Rada oli kinnine ja enne rallit rajaga tutvuda ei saanud. Legendi saime kätte stardis.

Samuti on meeles Tehumardi ralli uue GAZ 52 ralliautoga. Olime kolmandal kohal, kui olime öise osa sõitnud hästi ning hommikul oli valges sõita veel üks kord Kaugatuma kiiruskatsel. Mehaanikud tankisid meile aga 20 liitrit puhast vett bensiinipaaki, rääkimata sõnagi, et kanistriga oli vett kaasa võetud... Nii tuli sõit katkestada.

Žiguliga sõites oli Lätis üks juhus, kui ei olnud pidureid suurel kiirusel enne kurvi sillale. Tuli kasutada pidurdamiseks kurvi ehitatud betoonseina - lasime autot küljega vastu seina.

Veel midagi?

Automi Suurrallidel VAZ-iga sõites läksime pea-aegu igal katsel eelnevast autost mööda, kuid selle aja reeglite järgi pidime startima järgmisel katsel jälle sama auto järgi.

Ühel Automi Suurrallil oli enne meid startinud Volgaga sõitev Ivanov. Trampliinile läks 10 km/h kiiremini, kui võis, ning tagajärg oli see, et Volga paiskus vastu puid ja murdus pooleks. Kaardilugeja sai surma. Järgmisel katsel Venemaa võistlejad sõitsid omal kaks autot puude vahele. Sõitjad viidi haiglasse. Kõik see võttis jala gaasil värisema, kuid lõpuks saavutasime 7. koha.

Milliseid tulemusi, Tiit, ise kõige kõrgemalt hindad?

Rallis kahjuks pjedestaalile tõusta ei õnnestunud, küll aga viiendaid ja kuuendaid kohti on olnud. Pärast rallit sai tegeldud veoautode mitmevõistlusega ja vigursõiduga. 1983. aastal sain ATB nr 11 liikluspäeval autode vigursõidus esikoha. Samal aastal õnnestus võita ka Kingissepa rajooni meistrivõistlused veoautode mitmevõistluses.

Miks autospordiga lõpparve tegite?

Autospordiga tegelemine lõppes, kui muutus töö iseloom. Rajooni sisestest vedudest sai mindud Venemaa vahet sõitma veoautoga ja algas oma maja ehitus. Suurenes pere, tulid lapsed.
Artikli juurde
18.04.2024
Kreenholmi manufaktuuri alal tuleb rallisprindivõistlus
Artikli juurde
18.04.2024
Romet Jürgenson: rallikarjäär on läinud selgelt ülesmäge
Artikli juurde
22.04.2024
Mārtiņš Sesks stardib Ford Puma Rally1 autoga kahel MM-etapil
Uudiste arhiiv
Artikli juurde
Subaru Forester 2,0 XE
Varasemad ülevaated
26.10.2023
Tootmiskombinaat Vihur (0)
09.10.2023
Saaremaa ralli 2023 (0)
19.09.2023
Lõuna-Eesti rahvaralli 16.09.23 (0)
Viimati lisatud albumid
Viimati uuendatud albumid
14.04.2024 13:09
Tarvastu karikas 2024/3.etapp (0)
31.03.2024 08:00
Kehala karikas 2024. 1.Etapp VIDEO (0)
18.02.2024 20:21
Vidzemes Talvekarikas 2024 (1)
18.02.2024 07:49
Rahvaralli " Koeru talv 24" (0)
11.02.2024 19:27
Rally Sarma 2024 (1)
Vaata foorumiteemasid
 
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia