Kas MM-sarja uus punktiarvestus teeb rallid põnevamaks? |
|
|
|
|
|
... > Alakomitee ei luba korraldada määrustekohast rallit |
|
Alakomitee ei luba korraldada määrustekohast rallit
|
Loe lisaks |
|
|
Koeru rahvaralli korraldajail ei luba Eesti Autospordi Liidu (EAL) alakomitee esimees läbi viia määrustekohast võistlust. Eeltutvumise lubamise või mittelubamise üle vaieldi tublisti üle nädala.
Koeru rahvaralli planeeritavaks toimumisajaks sai kalendrisse kirja 10. veebruar 2007. Kuu aega enne lootsid võistluse korraldajad avaldada juhendi, kuid selgus, et selle registreerimiseks Eesti Autospordi Liidus tuli rahvaspordi komitee esimehe Talis Perosti soovil dokumendist välja noppida võistlusrajaga tutvumist lubavad punktid.
Ometi rahvaralli võistlusmäärustiku sel hetkel kehtinud redaktsiooni punkt 9.17 võistlejaile rajaga tutvumist ei keelanud. Pärast Koeru rahvaralli nuditud võistlusjuhendi registreerimist EAL-s avaldati autospordi katusorganisatsiooni ametlikul veebileheküljel kibekiiresti uus võistlusmäärus. 15. jaanuaril kehtima hakanud värskes võistlusmääruses pole aga kriipsugi rajaga tutvumise keelamise kohta. Punkt 9.15 kehtestab kohustuslikud nõuded, aga ei keela rajaga tutvumist. Seega peaks tutvumine olema lubatud, kui juhend seda eraldi ei keela.
Kuna rahvaralli võistlusmääruse alguses seisavad laused "Käesoleva võistlusmääruse eeskujuks on Eesti rahvuslikud võistlusmäärused (EAL VM C). Alljärgnevas on ära toodud erinevused, mis puudutavad rahvarallidel võistlemist, koostatud EAL Noorte- ja Rahvaspordi Komitees," siis kõiges, mida antud dokument ei käsitle, tuleb järgida EAL VM C-d.
"Seal on olemas eraldi alajaotus 10. Rajaga tutvumine. See ei keela samuti tutvumist, pigem vastupidi - kui juhend midagi muud ei määra, võib tutvuda lõpmatu arv kordi," kinnitas rally.ee autospordiajakirjale üks EAL ametnikest.
Algas diskussioon võistluse korraldajate ja alakomitee esimehe vahel. "Milliste konkreetsete põhjenduste järgi te väidate, et rahvaralli uus kontseptsioon ei näe eeltutvumist ette," uuris Koeru rahvaralli korralduskomitee liige Peep Kristal Talis Perostilt. "Te ei saa ju lihtsalt öelda, et mina ei luba!"
"Milline määrus ütleb, et võib tutvuda lõpmatu arv kordi?" vastas Perosti küsimusele küsimusega, soostumata küsijale selgitama, milline punkt spordikoodeksis või võistlusmääruses keelab 2007. aastal rahvarallidel rajaga tutvumise. "Ei ole sellist asja nagu "mina ütlen", vaid see on komitee seisukoht. Tegu on siiski rahva- mitte profispordiga," sõnas Perosti. "Selline on ka EAL juhatuse seisukoht. Kes tahab eeltutvuda ja muid autorallile omaseid elemente, nende jaoks sai ellu kutsutud teine liiga."
Rahvaralli korraldajad tundsid siirast huvi, millel põhineb EAL-i juhatuse seisukoht, et eeltutvumine rahvarallidel on keelatud. "Kas on ka küsitletud laiemalt rahvarallidel osalejaid? Kas EAL-i juhatuse seisukoht on fikseeritud ka mingi ametliku ning kehtiva otsusena ja rahvaralliga tegelejatele - korraldajatele tutvumiseks avaldatud enne käesolevat hooaega ning mis oleks kehtinud ka rahvaralli "Koeru talv 2007" juhendi avaldamise ajal 10. jaanuaril?" Neile küsimustele jättis Talis Perosti vastamata.
Tema väitel pole kiiruslegendi koostamine rahvarallil lihtsalt mõistlik: "Võtke inimene tänavalt ja laske tal stenogramm koostada! Kui paljud seda oskavad ja kas saab kindel olla, et seal näpukaid sees ei ole, mis võivadki lõpuks õnnetuse põhjustada."
Rahvaralli korralduskomitee liige Margus Laanep: "Võtke inimene tänavalt ja pange ta teist liigat sõitma! Kus tal tuleb samuti kohe ise steno koostada, eksimisel on võimalikud tagajärjed arvatavasti rängemad."
"Tegu on tõepoolest rahva- mitte profispordiga," nõustus Laanep. "Aga see ei peaks tähendama, et rahvarallist eemaldatakse või keelatakse rallile omased ja väga tähtsad elemendid nagu eeltutvumine ja steno koostamine. Vahe profispordiga peaks siiski väljenduma ainult ralli raskusastmes ja mahtudes - ralli pikkustes nii ajaliselt kui kilomeetrites, samuti kiiruses."
"Eeltutvumisest pikemalt rääkides ei saa mingit moodi aru, mis moodi selle keelamine suurendab ohutust. Kirjutatakse ikkagi steno ju ekipaaži koostöös, kus mängivad väga olulist rolli just ja ainult nende võistlejate endi visuaalne vaade ja selle omas keeles "täpne" hindamine - vahemaad enne kurve, pidurdusmaad, sõidutrajektoori valik - millest sõltuvad ka kurvide raskusastmed, kindlad märked stenos järje kaotamise puhul tagasi järje peale saamiseks," põhjendas Margus Laanep eeltutvumise vajadust.
"Tegelikult ei ole seda protsessi vast mõtet teile kirjeldada, teil kordades rohkem kogemusi, aga rahvaralli ohutumaks teeb ikkagi ainult see, et lisakatsel teavad sõitjad täpselt - mida, millal ja kus nad teevad ja seda saab tagada ainult eeltutvumisega. Minu kirjutatud steno ei istu paljudele teistele rahvaralluritele nagu eelmine aasta näha ja kuulda oli ning mille tulemusena oli ka eksimusi ja väljasõite," ütles Laanep Perostile.
"Rahvasport peaks olema ühepäevane võistlus. Tutvumisega venitame selle siiski kahepäevaseks," püüdis komitee esimees leida õigustust võistlusmäärustiku kohase ralli korraldamise takistamiseks.
"Miks peaks rahvaspordiüritus olema ühepäevane," uuris Laanep. "Enamus selle ala viljelejatest on valmis ja tahavad kahepäevaseid eeltutvumisega rahvarallisid! Kui rahvaralliga tegelejad ei tohiks kokku puutuda autorallile omaste elementidega ja peaksid kohe koonduma teise liigasse, siis võtke julgus kokku ja keelake rahvaralli üldse ära! Ei tasuks kauem demagoogitseda," kommenteeris Laanep. "Ükskõik, kust otsast ja kellega asja lahkama hakata, jõuab asi ikkagi selleni vaatame mida ütleb hr Talis Perosti."
EAL spordidirektor Priit Pallo tunnistas rally.ee autospordiajakirjale, et Talis Perostil on tõepoolest õigus ise otsustada: "Alakomitee esimees on ilmselt kooskõlastanud oma otsuse komitee ja sekretariaadiga, seega võib ta kõike."
"Kogu EAL tegevus baseerub alakomiteedel, kõigil on alakomiteede ja nende esimeeste vastu täielik usaldus," jätkas Pallo. Tema kinnitusel on alakomitee kodukord ja meetodid nende endi teha, sealhulgas lubada alakomitee esimehel vastu võtta võistlusmääruste üleseid otsuseid ja väita, et kehtiv võistlusmäärus on mõnes punktis õigustühine.
Võistluse korraldajad palusid Perostilt informatsiooni, mille alusel ei lubata määrustekohast rallit korraldada: "Praegu ei piisa esitatud põhjendustest, kuna ei ole näinud ühtegi ametlikku dokumenti, mis kinnitaks teie seisukohti, kui EAL rahvaspordi komitee otsust ja seega on eelnev diskussioon ikkagi ainult teie isiklike seisukohtade ümber vaidlemine. Siit ka küsimus - kui me otsustame korraldada rahvaralli eeltutvumisega, siis kas me peame arvestama ka mingite EAL-i poolsete sanktsioonidega?"
Seepeale ähvardas alakomitee esimees paluda EAL-il võistluse registreering tühistada, mis tähendaks võistlusele üheselt vee peale tõmbamist. "Alakomitee seisukoht on selline, et tutvumine ei kuulu rahvaspordi juurde. Viimasel kahel aastal rahvasporti tekkinud tutvumine ja muud vabadused viisidki teise liiga tekkimiseni. Kui aastaid, et mitte öelda, aastakümneid on sõidetud rahvarallit ilma tutvumiseta, siis peaksime ka nüüd sellega toime tulema. Ohutus ja muu sõltub ikkagi eelkõige rajameistrist," rääkis Perosti. "Kui te aga siiski otsustate tutvumise teha, ilma alakomitee loata, siis on alakomitee sunnitud EAL sekretariaati paluma registreerimine tühistada. Mis omakorda tähendab seda, et võistlusel puudub ka kindlustuskate."
Priit Pallo ütles, et alakomitee võtab otsuseid vastu iseseisvalt. Mis Koeru rahvaralli korraldajaile tähendab, et mistahes "keelan-käsen-poon-ja-lasen" käsk alakomiteest on võistluse korraldamise aluseks, mitte aga kehtiv võistlusmäärus.
Kui rahvaspordi komitee esimees allkirjastaks tõepoolest dokumendi, millega eeltutvumine keelataks, kehtiks see Pallo sõnul kohe avaldamise hetkest ning oleks aluseks, millest korraldajad võistluse läbiviimisel peaksid lähtuma.
Loodetud kompromiss alakomitee ja rahvaralli korraldajate vahel jäi saavutamata. "Nõndanimetatud läbirääkimised vilja ei kandnud," nentis Peep Kristal. 1. veebruaril avaldasid Koeru rahvaralli korraldajad seetõttu võistlusjuhendi bülletääni, millega muudeti mandaadi ning tehnilise komisjoni läbiviimise aegu.
"Kohapeal on võistlusautosid võimalik jätta turvafirma Skorpion valvega parklasse. Autod peavad lahkuma hiljemalt võistluspäeva hommikul kell veerand kaheksa," sõnas Kristal.
|
|
|
|