Kas MM-sarja uus punktiarvestus teeb rallid põnevamaks? |
|
|
|
|
|
... > Vineta Ervalde ja Līga Stirna: Saaremaa ralli tekitab sõltuvust |
|
Vineta Ervalde ja Līga Stirna: Saaremaa ralli tekitab sõltuvust
"Korraldajad võinuks rajadokumentide väljastamisel sõitjaid hoiatada, et Saaremaa ralli tekitab sõltuvust," ütlesid Eesti meistrisarja viimase etapi ohutusautol läbinud Vineta Ervalde ja Līga Stirna. Lätlannade arvates on tegu ühe paremini korraldatud ralliga.
Kes olid need kaks võluvat naist, kes Saaremaa rallil enne võistlejaid läbisid raja punasel Mitsubishi Lanceril? Teist aastat ohutusautoga rallidel sõitvaid lätlannasid seob armastus autospordi vastu ja kaardilugeja Līga puhul ka töö.
Līga: Minu kokkupuuted autospordiga said alguse 90-ndate aastate alguses, kui alustasin tööd ajakirjanikuna. Siis, kui ma otsustasin hakata kirjutama spordi teemadel. Olin siis 13-aastane! Toona uskusin, et minu huvialaks saab olema jäähoki - nägin kõiki Riia Dünamo mänge Nõukogude Liidu meistrivõistlustel Riias. Viisin end kurssi jäähoki ajalooga, lugesin vastava ala raamatuid taktika kohta jne.
Kui ajakirjanikuna tööd alustasin, ei tahetud mind väga tõsiselt võtta, kuna samal alal oli kogenumaid ja kompetentsemaid meesajakirjanikke. Ütleme nii, et ma ei olnud teretulnud. Aga ajalehes töötades polnud seal kedagi, kes valgustaks pädevalt mootorisporti. Sattusin motokrossi võistlusele Gaujas "kauss" (karikas - toim.) 1993. aastal. Kõlab võib-olla veidralt, aga kui tundsin seda spetsiifilist kütuse ja õli lõhna, otsustasin - see on minu ala!
See oli suur väljakutse, aga kokkuvõttes on autospordis inimesed väga sõbralikud, nii et mul ei ole oma tööd tehes probleeme olnud. Alguses kajastasin muidugi erinevaid mootorispordi võistlusi - motokrossi, autokrossi, ringrada, F1. Ralli jäi siis kuidagi kõrvale. Aga vaid seniks, kuni leidsin "oma elu armastuse" - samm-sammult üha rohkem puutusin alaga kokku ja lõpuks istusin ralliautos kaardilugejana.
Vineta: Minu töö ei ole seevastu kuidagi autode ega autospordiga seotud. Olen ökonomist ja töötan finantsdirektorina.
Vineta, tegid esimesed sammud autorallis 2001. aastal. Sellest alates oled autospordiga kokku puutunud, aga mil moel?
Vineta: Esimesel hooajal sõitsin A-rühma autol Ford Escort Coswoth, kaardilugejaks Ilze Bluma. Veidi hiljem sai autoks Subaru Impreza, samuti A-rühma võistlusauto. Sellega startisin viimasel Euroopa meistrivõistluste etapil Lätis, täpsemalt 2003. aasta Kurzeme rallil. Saavutasin A-rühmas võidu. Aasta kokkuvõttes sain sel aastal Läti meistrivõistlustel hõbemedali. 2004. aastal alustasime sõitmist koos Līgaga "nullautol" Läti meistrivõistlustel ning Balti karikasarja etappidel.
Līga, milline on olnud sinu autosportlase karjäär?
Līga: Esimene rallivõistlus oli mulle 1998. aastal toimunud Läti ralli. Siis läbisime raja "nullautol" number 10! Järgmisel aastal istusin ehtsas ralliautos, milleks oli A-rühma Toyota Celica. Mul ei ole suurt kollektsiooni karikatest, aga üht-teist on kogunenud. Aastal 2000 sõitsin koos Janis Vorobjovsiga ja me saavutasime Kurzeme rallil A-rühmas kolmanda koha. Panevežise rallil Leedus tulime klassivõitjaiks.
Mis teid autospordi juures kõige enam võlub?
Līga: Oh, see on tõeliselt filosoofiline küsimus! Tead, meie - naised, oleme emotsionaalsed ja minu sõprus autospordiga põhineb emotsioonidel. Ajakirjanikuna armastan ma autosporti dünaamika, kiiruse, tehnoloogiate ning sõitjate julguse, vapruse ja oskuste pärast. Kaardilugejana hindan ma üsna samu asju, kuid siis lisanduvad isiklikud tunded. Mulle meeldib see pisut rahutuks tegev tunne, mis tabab pool minutit enne kiiruskatse starti, kui küsin juhilt läbi "sisetelefoni" - kas sa kuuled mind? On kõik hästi?
See on lahe, kui kiiruslegend klapib ja me lendame sujuvalt läbi käänakute ja kurvide. Naudin tunnet, kui aeglustame enne katse lõpus asuvat STOP märki ja saan teada, kui hea aeg meil oli... Eriti teeb finišeerimine siis rõõmu, kui on olnud keeruline ja tehniline kiiruskatse.
Ralliauto meeldib mulle aga seepärast, et seal ei ole midagi üleliigset - ei mingit luksust ega iluasju. Oma võlu on selleski, et tuleb kanda väikseid aga "ekstreemselt ebamugavaid" jalatseid, suurt kiivrit. Ka rajakirjutamine on omamoodi elamus, kus on võimalik kohtuda teiste sõitjatega, mis minu töö juures on väga kasulik!
Mis on autospordi kõige parem osa? Las ma mõtlen. OK, võtame kiiruskatse - seal ollakse neljakesi - olen mina, on juht, auto ja tee.
Vineta: Minu jaoks on ralli midagi hämmastavat. See võtab sind tervenisti. Rallist saad elamuse, mida kusagilt mujalt ei leia. Ja loomulikult adrenaliini.
Tänavu sõitsite Saaremaa rallil, kuid see pole teil kummalgi esimene kord Eestis kihutada?
Līga: Mina olen Eestis varem sõitnud. 1999. aastal osalesin Valge Daami rallil Haapsalus koos Aleksandrs Karpenkoga. Lõppes võistlus natuke õnnetult ja elasin üle ühe oma suurimatest õnnetustest - seitse korda üle katuse ja ajupõrutus. 2002. aastal osalesin sama piloodiga autorallil Lõuna-Eesti Talv.
Vineta: Esmakordselt Saaremaal sõitsin 2003. aastal, kui olime stardis A-rühma Subaru Imprezaga. Alates esimesest minutist hakkasin seda võistlust armastama. Mulle meeldib see saar ja need teed.
Rääkides tänavusest Saaremaa rallist, millised on muljed?
Vineta: Rada oli väga huvitav! Pealegi üsna erinev. Trass kulges teedel, milliseid Lätis ega Leedus ei ole. Pisikesed-pisikesed kivid tegid tee väga libedaks. Eriti, kui sõidad rajal enne võistlejaid!
Līga: Teed on väga siledad ja kõvad natuke Paide ralli moodi. Neid saab läbida korduvalt, ilma et väga rööpasse läheks - see on suurepärane. Vaevalt, et ma midagi väga uut raja kohta öelda oskan, kuid seda võin lisada, et see oli väga väljakutsuv, sõitjailt oskusi nõudev ja väga ilus! Nii katsed, kui maastik!
Milline kiiruskatse teile endale kõige enam meeldis?
Vineta: Mulle sobis Oriküla paarisrada. Üldiselt mulle meeldisid kõik katsed, väljaarvatud linnakatse. Aga linnakatset armastab publik!
Līga: Kui seal oleks ainult üks kiiruskatse Kaugatuma sellest oleks küllalt. Midagi nii vahvat ei ole ma oma kaheksa-aastase rallikarjääri jooksul varem näinud!
Millised olid suurimad erinevused kiiruskatsete valikul, kui võrdlete koduste võistlustega?
Vineta: Lätis meil ei ole nii palju väikesi ja suuri kive. Teed ei ole nii libedad, nagu Saaremaal. Eriti siis, kui peaks vihma sadama. Saaremaa teede pinnas on kõvem ja teinekord tunduvad need rohkem asfaldi, kui kruusateedena.
Līga: Vinetal on õigus. Lätis, eriti Talsi rallil on keeruline sõita, kuna teed on pehmed ja liivased. Esimestel autodel on veel normaalne, aga viimastel... Esirattaveolised saavad sõita nagu trammiga, sest sügavad rööpad on sees. Kui aga kiirusest rääkida, siis Saaremaa katseid saab veidi võrrelda Kurzeme and Cēsise rallidel kasutatavatega. Nii et looduslikud teed on kõige suurem erinevus.
Parim hetk tänavuselt Saaremaa rallilt. Milline see oli?
Vineta: Saaremaa ralli start! Siiski on väga keeruline öelda, milline see just kõige parem moment oli. Aga see tegi küll rõõmu, korraldajate ja publiku suhtumine oli väga hea ja nauditav.
Līga: Parim moment oli ammu enne rallit! See, et meie zero-car (ohutusauto) rajale pääses. Parim hetk rallil kestis vast 10-11 minutit - kui me sõitsime neljandat ja kuuendat katset. Naljakaim seik oli aga see, kui teie professionaalne ja kogenud esimene nullauto ekipaaž kiirustas vaatama, kuhu läti tüdrukud pärast avakatset kadusid.
Kui Vineta oli Saaremaal teistkordselt, siis sina Līga tundsid siin end nagu kodus?
Līga: Olen sõpradega koos Saaremaa rallil käinud viis viimast aastat ja sellest on tõesti saanud traditsioon lõpetada rallihooaeg Saaremaal. Aga nüüd oli esimene kord, kui nägin katsete igat meetrit autost.
Kelle idee see oli, et tänavu Saaremaal rajal olite?
Līga: Initsiatiiv oli meilt. Tegelikult soovisime juba läinud aastal Saaremaal "nulli" sõita, aga erinevatel põhjustel see plaan ei realiseerunud. Sel aastal saatsime oma sooviavalduse uuesti. Teate ju küll, kui "tüütud" naised olla võivad, kui nad midagi tahavad. Ja saime lõpuks sõita. Oleksite pidanud kuulma, kuidas Vineta mulle seda uudist teatas, et meid lastakse rajale! Oli tõeline rõõmukisa!
Vineta: See oli tõesti meie idee, et Saaremaal sõita. Esimene kord ei tulnud asjast midagi välja, nagu Līga ütles. Seekord arutasime korraldajaga asja juba juunis. Nii juhtuski, et lätlannad sõitsid "nulli".
Saaremaa ralli on lätlaste hulgas populaarne - kas lisaks tuttavatele sõitjatele nägite ka palju koduseid fänne?
Vineta: Jah, Saaremaa ralli on Lätis väga populaarne. Paljud tulid võistlust ka sel aastal vaatama. Nägime rohkesti Läti lippe ja inimesi. Oleme selle üle väga uhked!
Līga: Lätlasi oli tõesti palju! Tore on meie lippe näha lehvimas oma riigist väljaspool. Ka seekord jäi puna-valge-punaseid lippe katsete ääres palju silma. Aga miks on siinsed rallid lätlaste hulgas populaarsed, sellele on lihtne seletus. Läti sõitjaid ei peagi startima, Eestis on lihtsalt head rallid, mida on mõnus vaadata.
Siinkohal kasutaks võimalust tänada Eesti rallikomiteed üles näidatud usalduse suhtes. Erilised tänusõnad Tigris Nõgolsile ja südamlikud tänud kõigile "nullautode kompaniist"! Loodetavasti, saame ühel päeval taas Eestis koos sõita kui kutsutakse ja luba antakse.
Vineta Ervalde. Foto: Rando Aav
|
|
|
|