Kas MM-sarja uus punktiarvestus teeb rallid põnevamaks? |
|
|
|
|
|
... > Autoralli > Autoralli MM-sarja võib ähvardada tõsine kriis |
|
Autoralli MM-sarja võib ähvardada tõsine kriis
Autoralli MM-sari võib järgmisel aastal sattuda tõelisesse kriisi, kui FIA (Federation Internationale lAutomobile) ei võta vastu otsust rallietappide vähendamiseks hooaja kalendris.
Selleks, et meeskonnad MM-karussellist ei lahkuks, oleks vaja vähendada etappide arvu ja lubada tootjatel taas registreerida kolm meeskonda punktidele sõitma.
Prantsuse autotootjad Citroen ja Peugeot on juba teatanud, et loobuvad käesoleva aasta lõpul MM-võistlustel osalemisest. Škoda ja Mitsubishi on esitanud nõudmise, et etappide arvu peab kulutuste kokkuhoiu saavutamiseks vähendama.
Kuigi Jaapani autotootja rallimeeskond pingutab selle nimel, et 2006. aastal jätkata, ei ole nende osalemine siiski päris kindel. Škoda on teatanud, et nende eelarve ei ole piisav kuueteistkümne etapi ja samaaegse autoarenduse jaoks.
Kui ka need kaks meeskonda otsustaksid loobuda, jääks meistrivõistlustele osalema vaid Subaru ja Ford. Kumbki neist tiimidest on lubanud sarjas osalemist jätkata veel vähemalt kolm aastat. Siiski on Fordi rallimeeskonna tööd koordineeriva M-Spordi juhi Malcolm Wilsoni (fotol) sooviks kulude kokkuhoid. Ka Wilsonil on paaril viimasel aastal tulnud korduvalt nõutu näoga Fordi kontsernilt MM-sarjas osalemise otsust oodata.
Škoda meeskonna juht Martin Mühlmeier ütles, et turunduse seisukohalt oleks parimas kalendris 14 etappi, kuid eelarverahasid jagub vaid kümnel kuni kaheteistkümnel etapil osalemiseks. "Kui me saaksime osaleda ja punkte koguda kaheteistkümnel etapil, oleks see hea. Teistel tingimustel võib juhtuda, et me ei võistle," ütles Mühlmeier.
Olukorras, kus tootjate arvestuses registreerunud meeskonnad peavad osalema kõigil osavõistlustel, võib Mühlemieri idee olla alternatiiviks etappide vähendamisele.
Ka Mitsubishi president Isao Torii on FIA-le teatanud, et näed MM-sarjas tulevikus vähem rallisid. "Mitsubishile on kuusteist liiga palju," ütles Torii. Tema sõnul oleks normaalne kaksteist kuni neliteist etappi.
Citroeni rallitiimi boss Guy Frequelin on vihjanud, et kulude ja rallide arvu vähendamisel kaalub meeskond 2007. aastast taas ralli MM-võistlustel osalemist.
Citroeni sõsarfirma Peugeot lahkumisele rallispordist andis samuti tõuke liiga suur etappide arv, aga ka reegel, mis lubab ühele rallile registreerida vaid kaks ekipaaži.
Parimaks lahenduseks peavad meeskonnad seda, et kalendrisse jääb 12 etappi. Samuti soovitakse taaskehtestada 2003. aastani kasutusel olnud reegel, mis lubab tootjal registreerida igale rallile kolm autot ning neist kaks parimal kohal lõpetanut toovad meeskonnale punkte. Juhul, kui Mitsubishi ja Škoda otsustavad sarja jääda, võib mõnedel etappidel olla tehaseautode arv vaid kaheksa, kui ei tooda tagasi kolme auto reeglit.
Ka FIA rallikomisjoni president Jacques Regis pooldab etappide arvu vähendamist. "Minu arvates oleks mõistlik, kui kalendris oleks kaksteist rallit, võibolla ka neliteist. Kuusteist on liiga palju. Kui küsida mõnelt tootjalt - Škodalt, Peugeot'lt või Mitsubishilt, siis nad soovivad 12 rallit. Peame tegema hooaja ka kompaktsemaks, kuusteist rallit üheteost kuu jooksul ei ole normaalne," ütles Regis. Ta pooldab ka seda, et autoralli MM oleks edaspidi talvisel hooajal oktoobrist märtsini, et vältida F1 etappidega kokkulangemist.
Regise vastutulek meeskondade soovidele läheb aga vastuollu FIA presidendi Max Mosley soovidega, kes surus läbi rallietapppide arvu suurendamise kuueteistkümneni. Senise lahendusega on rahul ka WRC-sarja teleõiguste omanik David Richards.
"Ei ole kahtlustki, et kaheteistkümnel etapil on kokkuvõttes vähem publikut kui kuueteistkümnel," sõnas Richrads. Tema väitel on 60 protsenti tehastiimide kulutustest püsikulud, testimisele ja arendusele läheb 10 protsenti eelarvest ning rallide arvust sõltuvad muutuvkulud jäävad 30 protsendi piiresse.
Richards märkis, et kulud kahaneksid etappide arvu vähendamisega nelja ralli võrra ligikaudu viis protsenti.
FIA juhtkonna poliitika jätkumine ja meeskondade soovide mittekuulamine võib järgmisel hooajal kaasa tuua tõsise kriisi autoralli MM-sarjas.
Kui lisaks kahele loobumisest teatanud prantsuse meeskonnale jäävad kõrvale ka Škoda ja Mitsubishi ning praegu siiski veel kuulujuttude tasemel liituda soovivad Hyundai ja Suzuki oma plaanid liigsuurte kulutuste tõttu katki peaksid jätma, võib tekkida olukord, mil osalemas on vaid kaks tiimi. FIA juhtkond peaks tõsiselt aru pidama, kas kaks lisaetappi kalendris on väärt kogu riski, mis ähvardab kaasneda jäiga poliitikaga.
|
|
|
|