Kas MM-sarja uus punktiarvestus teeb rallid põnevamaks? |
|
|
|
|
|
Sulev Haamer: Rallimehel peab olema annet
|
Loe lisaks |
|
|
"Eestis on palju Markko Märtineid, nad on vaja vaid üles leida," ütles mulle kunagi rallimees Toomas Tõldsepp. Usun, et üks sellistest andekatest noortest on 16-aastane Sulev Haamer.
2003. aasta 8. november, Rapla. Esmakordselt istub Sulev Haamer Hyundai Lantra roolis "päris" võistlusel ja närveerib. Natuke, aga ikkagi. Pilk suunatud stardifoori tuledele, vasem jalg valmis vabastama siduripedaali. Fooritulede kustudes võtab tonnine auto paigalt.
Nii algas selle Kose poisi esimene võistlus Igamehe rallisprindil. Ja lõppes veel paremini, kui oli alanud. "Esikoht debüütvõistlusel oli ka mulle endale üllatus," kinnitab Sulev.
Esimene võit ei jäänud teise ega kolmandata. Järgmise võidu saavutas ta juunis Jaanimäe noorte karikasarja neljandal etapil Jaanimäel ning kolmanda viiendal etapil Tabasalu kardirajal. Ja ikka sellesama Lantraga, mille võistlustel kasutamist reedavad vahetevahel vaid mõned kirevamad kleepekad.
Seda, et Sulev kõige tavalisemal tänavasõiduautol suudab välja sõita samu aegu teistes klassides "pesuehtsatel rallikatel" kihutavate konkurentidega ja olla omas klassis püüdmatu liider, ei saa kindlasti tähelepanuta jätta. See ei jäänud õnneks märkamata ka Sulevi isal, kelle utsitamisel poiss kunagi üldse autorooli istus. Nii orgunniti sõbra soovitusel ja isa rahakoti peal Jaanimäel toimunud Eesti meistrivõistluste rallisprindi etapiks E-rühma võistlusauto.
22. august, Jaanimäe. Eesti meistrivõistluste rallisprindi etapp noorteklassis. Tibukollane VAZ 2106 stardiootel. Piloodiks Sulev Haamer. Start on antud, sportauto sööstab rajale. "Rendiauto," meenutab Sulev endale ja ei lähe täie peale välja...
Sulevi üllatuseks tuleb kolmandast sõiduvoorust, kui rada mahapladisenud vihmast sigalibe, aeg, millega võinuks vabalt 4WD klassis kohta küsida. Tõsi, imet seekord ei sündinud ja nii kuulus võistluse lõppedes Kose võistlejale neljas koht. Tubli tulemus seegi, arvestades, et harjutada ei saanud enne võistlust selle tagaveolise rendiautoga Sulev just väga palju. "Tahtsin Vasalemmas Ladat proovida, aga kuna enamus osa rajast oli vee all, siis harjutasin vaid starti ning proovisin harjumatu siduriga hakkama saada."
Jaanimäel läks Sulevil enda kinnitusel siiski üle ootuste hästi. "Avastasin seal, et mudane rada sobib mulle perfektselt," ütleb Sulev.
Sulev, sõpradele Sullu, on tagasihoidlik tüüp. Ja ennast ta rohkem kiita ei taha. Võibolla õigemgi, siis ei oska konkurendid karta... Aga mis kartmist ja autosporti puudutab, siis kartus ei ole talle võõras tunne.
"Algul kartsin, aga pärast tundus, et sõitmine polegi nii raske. Eks lumerajal neid valli otsas istumisi oli küllaga," räägib Sulev sellest, mis tunded teda esimesi kordi autorools istudes valdasid.
"Olin siis umbes 10-aastane. Käisime isaga lumerajal sõitmas. Esialgu istusin tal süles, kuni ühel päeval pani ta mind rooli, et nüüd õpid ise sõitma. Iste tuli kõige kõige ette lükata ja istusin siis seal äärepeal," jätkab Ford Fiestaga esimese sõidukogemuse omandanud Sulev.
Umbes samal ajal töötas Sulevi isa Asmeris. Ja teada lugu, mehed käisid talvel jäärajal kihutamas. Sulevil on sellest omad mälestused: "Talvel käis see seltskond lumerajavõistlustel ja isa vedas mind alati kaasa. Nii sain ka seal võistleda. Algul ei tulnud see sõitmine kohe üldse välja, aga isa õpetas, kuni ma juba temast paremaid aegu näitasin."
Lumeradadel sai Sulev veel ikka päris mitu aastat nühkida. "Esialgu sain sõprade autodega lumerada harjutada, kuni tekkis võimalus üks VAZ 2101 osta. Rääkisin kohe isale ja sain selle auto endale. Kolm aastat tagasi ostsime null-kolme, millele isa tegi korraliku mootoriremondi. Aasta pärast tuli mõte, et võiks ühe korraliku Lada ehitada - panime sinna kahe liitrise mootori. Ning sellegagi on palju lumerajal sõidetud," ütleb Sulev ja tunnistab ausalt, et võiduhimu sellest ajast pärit ongi. "Ka oma küla lumerajavõistlustel saavutasin häid kohti."
Tegelikult on vist ikka nii, nagu ütleb kaks aastakümmet Eesti rallieliiti kuulunud Ivar Raidam: "Ei sõida hea mees kehva autoga, ega kehv mees hea autoga." Seega jääb üle loota, et Koselt pärit noor piloot ja kiire auto teineteist leiaksid.
Sulev Haamer Hyundai Lantral. Foto: Tõnu Kits
|
|
|
|