Kas MM-sarja uus punktiarvestus teeb rallid põnevamaks? |
|
|
|
|
|
Varstu autokrossil tehti viis "katust"
|
Loe lisaks |
|
|
Veokakrossi teine etapp Varstu rajal pakkus publikule elamusi täie raha eest: pinget jagus pea kõikidesse sõitudesse ja kogunisti viis võistlusautot käis üle katuse.
Varstu krossirada asub liivasel pinnasel ja seetõttu läheb ta kiiresti rööpasse ning auklikuks. Mõnevõrra leevendas olukorda enne võistlust sadanud vihm esimese poolfinaali ajal oli rada märg ja libe ning see ei võimaldanud juhtidel säilitada üht ning ainukest sõidujoont. Päeva edenedes muutusid aga rööpad aina suuremaks ning augud sügavamaks.
"Katusemeeste" klubi sai esimese liikme juba treeningutel, kui Rünno Niitsalu kaotas libedas kurvis oma GAZ 51-e üle kontrolli ja sooritas enam-vähem täiusliku salto. Noor bagimees Margus Vainumets ehmatas kõrgel kaldarinnatisel seisnud publikut, kui demonstreeris, et isegi kümnemeetrisest järsust seinast on bagiga võimalik üles sõita. Pealtvaatajad jäid õnneks terveks ja Vainumetsa bagi imekombel ratastele.
Esimene võistlusstart anti veobagidele, kus joonel seisis 6 masinat klassist GAZ 51 ja kolm autot võimsamast, nn krokodillide klassist (mootoriks GAZ 53 või GAZ 54 "Tšaika"). Kiirused erinevad neis kahes klassis siiski vaid paberil - mitmel puhul kippusid "krokodillid" 51-le jalgu jääma.
Et teoreetiliselt kiiremad mehed väiksemate vendade arveteklaarimist kohe alguses ei segaks, asetati nad stardijoonel meistrivõistluste arvestusse minevate GAZ 51-de taha. Aga pane need "krokodillid" kuhu tahes, rajal sebivad nad ikkagi.
"Tšaika" mootorit kasutav lätlane Janis Kozlovskis jõudis juba teises kurvis eesminejatele järele ja korraldas seal tõsise segaduse. "Lätlane läks vist minust mööda ja korraga oli tema ning veel keegi teel risti eest," meenutas GAZ 51 mootoriga bagil sõitnud Marek Leegiste. "Ega kuskile minna polnud, panin otse edasi. Peeglist jõudsin märgata, et lätlane veeres üle minu auto tagumise otsa."
Vaevalt, et Janis Kozlovskis juhtunule reageerida jõudis, sest tema masin maandus ratastele ja ka nina oli õiges suunas. Rullstiilis kõrgushüppega ei läinud kaduma vist rohkem, kui koht või paar.
Eest üksi minema pääsenud esimese etapi võitja Indrek Viibur hoidis oma kohta lõpuni ja võis viimaseid ringe juba rahulikumalt võtta. Esimese poolfinaali teine oli Andrus Sooniste ja kolmas Marek Leegiste, kes pääses alles teist võistlust rajal olnud Margus Vainumetsast mööda eelviimasel ringil.
Viimasega juhtus kurioosne lugu: "Kolmandal või neljandal ringil lõin käega kogemata vastu turvavööde kinnitust ja traksid pääsesid lahti," lausus Vainumets. "Pidin hoo maha võtma."
"Krokodillidel" juhatas vägesid vaatamata esimese ringi seiklustele Kozlovskis. Kuuendal ringil parkis end liivavalli ja lõhkus roolisüsteemi 53e-mees Vahur Lillmann. Ring hiljem oli järg Andrus Tiidebergi käes, kes tegi sõiduvea samas kohas, kus Vainumets treeningute ajal. Valgamaa bagimehel nii hästi ei läinud kui tema noorel konkurendil ning bagi maandus katusel.
Ette rutates olgu öeldud, et sama rajalõik nõudis peagi veel ühe ohvri. "See on väga raske koht," selgitas EAL-i veokakomitee esimees Jaan Villak, ise vana krossisõitja. "Seal on kurv, mida läbitakse täisgaasiga. Rada läheb mäest alla ja tuleb käiku vahetada. Aga mäe all on augud ning kui käiguvahetusega hilined, siis ainult vasaku käega on selles kohas masina kinnihoidmine raske."
"Oma sõiduviga, mis sai alguse juba mitukümmend meetrit enne seda, kui katusele käisin," tunnistas Tiideberg. "Ahti Paavel veel natukene "aitas" ka ja olingi valli otsas ning hetk hiljem selili."
Bagide teine poolfinaal möödus suhteliselt rahulikult, kui mitte arvestada lätlase Vents Rukise tempu, kes vahetas täie hoo pealt neljanda käigu asemel sisse teise käigu ja külvas seepeale käigukasti hammasrattad põllu äärde laiali. "Ta on selle bagiga veel väga vähe sõitnud ja eksib käiguvahetusel pidevalt," kurtis üks lätlaste mehhaanik hommikul enne võistlust. Nagu selgus, olid ta sõnad prohvetlikud.
Bagide finaali asus juhtima taaskord Indrek Viibur. Suhteliselt kindlalt võttis teise positsiooni Ahti Paavel ja kolmanda Andrus Sooniste. Omajagu aitas sellele kaasa ka Marek Leegiste, kelle masin kohe avaringil seiskus ja tema taha tekkinud tropist pääsesid hästi minema just kolm nimetatut. Loetletud järjekorras esimesed kolm ka lõpetasid.
Neljandal kohal sõitnud uustulnuk Vainumets sai oma esimesed tõelised triibulised viiendal ringil, samas kohas, kus poolfinaalis trikitas Kozlovskis. "Oma vea tõttu lasin masina august läbi sõites käest, edasist täpselt ei tea," rääkis 19-aastane Tapa võidusõitja. "Igatahes katusel ma olin kas veeresin ühe või mitu ringi, seda ei oska öelda. Hiljem selgus, et rooli oli kinni kiilunud. Kas hüppasin selle augus puruks või purunes ta kokkupõrkest valliga, seda ei tea. Valus aga kasulik kogemus."
"Krokodillide" paremusjärjestus finaalis oli Kozlovskis, Tiideberg ja Lillmann.
Järgmisena tulid rajale veoautod klassist GAZ 53. Protokollist leidis kaks uut nime Lauri Keerov ja Aimar Pilv, mõlemad küll juba tuttavad mehed varasematest aegadest.
Ajatreeningul tegid kolm meest Mart Kork, Sigmar Tammemägi ja Peep Kimmel juveliiritööd, sõites kõik kolmekesi oma parimaks ajaks 1.08,7. Pisut oli neist kiirem Mait Mäesaar, kes omakorda jäi alla Silver Tammemägile. See tõotas põnevat võistlust.
Paraku andis esimesena alla Mäesaare tehnika ja juba esimeses poolfinaalis pudenes ta konkurentsist. Ülejäänud, kaks Tammemäge, Kork ja Kimmel, vahetasid kohti pea igal ringil. "Esimeses poolfinaalis oli rada väga libe," rääkis Kork. "Kuna autod on võrdsed, siis maksis iga väikene sõiduviga kohe koha või kaks. Minu arust ei sõitnud meist keegi vigadeta, isen tegin vähemalt kaks pirukat."
Esimese poolfinaali võitis Silver Tammemägi Korgi ja oma poja Sigmari ees. Kimmel jättis kahjuks viimasele ringile minemata ja tehnilise rikke tõttu oli tema sõit selleks päevaks sõidetud.
Samal ajal hoidis aga publik hinge kinni Tamsalu noormehe Argo Alliku pärast. Juba tuntud "katusepaigas" (Tiideberg) kaotas Argo masina üle kontrolli, kuid tegi palju ohtlikuma õhulennu, kui katusele maandunud bagimees Tiideberg.
Alliku GAZ 53 kaldus rada ääristavatesse rehvidesse, paiskus nende najalt nina peale püsti, lõhkus kastiga paar samas kasvava pihlaka oksa ja maandus siis tagasi ratastele. Kui puu oksad poleksid murdunud, oleks Argo auto jäänud ilmselt nina peale seisma, nagu see juhtus samas kohas paar aastat tagasi Aivar Tedrega.
"Täiesti puhas oma sõiduviga," lausus Argo Allik. "Ega hästi aru ei saanud, mis juhtus. Ma ei jaganud kabiinis esialgu sedagi, kumba pidi olen. Aga pole midagi, võistlust ma pooleli küll ei jäta."
Teine poolfinaal ja finaal möödusid rahulikult. Mõlemad lõpetati järjekorras Silver Tammemägi, Sigmar Tammemägi ja Mart Kork.
Kõige kindlamalt püsisid ratastel mehed väikestel veokatel. Ainsana lõhkus oma masina Rünno Niitsalu, kes pärast treeningsõidus tehtud saltot küll oma masina võistluskorda sai, kuid oli sunnitud katkestama esimeses poolfinaalis, sest sõitis tagant sisse seiskunud Aivo Alasoole.
Kuido Klooren pidas eelmisel etapil Tapal antud sõna ja hakkas kaks esimest etappi kindlat võitnud Avo Pilvele tõsiselt vastu. Klooreni kontrollaeg oli Pilve omast parem ja tal õnnestus ära võita ka esimese poolfinaali start. "Poiss tahtis mulle vägisi sauna kütta," tunnustas Pilv, kes päeva lõpuks siiski võitjakarika teenis.
Pidu Klooreni tänavas kestis esimeses poolfinaalis kaks ja pool ringi. "Siis tegin libeda peal näpuka ja Avo läks mööda," ütles Klooren. "Proovisin küll mööduda, aga ega ta uksi lahti ei jäta."
Teises poolfinaalis sõitsid Pilv ja Klooren pool esimest ringi lausa kõrvuti. Ja jälle oli ebaõnnemees Klooren, kelle auto esirehv puutus vastu Pilve masina esistanget ja läks suure pauguga lõhki.
Finaali pidi Klooren alustama teisest stardireast ja seetõttu pääses Pilv kindlalt juhtima. Klooren üritas kuni viimaste meetriteni vanameistrist mööduda, kuid see ei õnnestunud. "Rada läks lõpuks väga rööpasse ja ega neid möödamineku kohti polnudki. Sain paar korda kõrvale, aga mitte mööda," mainis Klooren.
"Ise tegin ka vigu ja paar korda jäin mahajääjate taha kinni," lisas Pilv. "Aga pinda käis ta küll kõvasti, üks raskemaid sõite viimastel aastatel."
Kolmandale kohale peeti samuti äge duell, millele võiks nimeks panna "Kes on Tammemägi kiireim naaber?" Nimelt konkureerisid viimasele poodiumikohale Indrek Järvpõld ja Marko Kokk, kes mõlemad elavad Varstu krossirajast kiviviske kaugusel ja on ühtlasi Tammemägide naabrimeesteks. Lisaks on Kokk nii Tammemägile kui ka Järvpõllule mehhaanikuks.
Esimesed kuus ringi sõitis kolmandal kohal Kokk. Järvpõld oli viies, temast eespool ka Marek Kõbu. Varsti sai Järvpõld Kõbust mööda ja õige pea ka oma mehhaanikust. "Käigu viskas välja ja tegelesin rohkem iseenda ning autoga, kui Indrekuga," rääkis Kokk. "Äkki vaatan: juba ta on kõrval ja siis polnud enam midagi teha." Marko üritas vastukäiku viimase kurvini, kuid sedapuhku tuli tal oma sõbrale siiski alla jääda.
Varstu autokrossi võttis üles ka televisiooni võttegrupp ja rohkeid elamusi pakkunud sõit peaks eetris olema pühapäeval, 11. juulil Kanal 2s.
|
|
|
|