Kliki siia Kliki siia
Kas MM-sarja uus punktiarvestus teeb rallid põnevamaks?
Vasta | Tulemus
Saada teade
Partnerid
www.veoautodevaruosad.com
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
rallifotod.eu
 
 
 
rally.ee
31. detsember 2023 19:52
Loe kommentaare (0)
Trüki lehekülg
 Foto: Rando Aav

Tagasivaade rally.ee autospordiajakirja 20 aastale

Detsembris vaadatakse tavaliselt tagasi lõppevale aastale. Autospordiajakiri rally.ee tähistas tänavu märtsis oma 20. sünnipäeva, mistõttu oleks nüüd paslik kokku võtta hoopiski paar aastakümmet.

Autospordiajakiri rally.ee avati 1. märtsil 2003. See oli laupäev. Türgis toimus samal ajal autoralli MM-etpp, mille Markko Märtin ja Michael Park lõpetasid kuuendana.

Tänini toimiva veebilehe tegid omal ajal Villu Teearu ja Rando Aav. Pärnakas Villu Teearu ütleb, et tema mõte oli teha fännileht Markko Märtinile ja ta rääkis sellest ideest. Tehumardi rallide lummuses olnud saarlase peas oli veidi ambitsioonikam idee ja nii rally.ee alguse saigi.

2002. aastal marssisid mõlemad mehed entusiastlikult Pirital TOPis asunud autospordi liidu kontorisse. Priit Pallo ja Rein Luik istusid seal laua taga. Neile sai plaan ära räägitud ja rally.ee sünniks oli roheline tuli antud - tehke! See oli periood, kui meedia rallisporti väga olulises mahus ei kajastanud - kirjutavas pressis ilmus temaatilist võrdlemisi vähe ja internetimaailm oli alles lapsekingades. Autospordiajakirja külastatavus oli algusaastatel väga suur, lehekülg oli populaarne. Eesti üks suurimatest telekommunikatsiooniettevõtetest kasutas rally.ee autospordiajakirja veebikuva koguni oma teenuse telereklaamis.

2000. aastate keskel on rally.ee mitmel moel abistanud võistluste läbiviimisel ja olnud meediapartneriks mitmetele siinsetele ja piiritagustele rallidele. Autospordiajakirja abil on sündinud temaatilisi trükiseid, jooksvalt on uuendatud võistluste veebilehekülgi ja tol perioodil oli "aktsioonis" ajaedastusrühm, kelle abiga jõudsid rallidelt tulemused operatiivselt internetti.



Võistlusmaterjalide avaldamine ja osavõtjate registreerimine võistlusele oli rally.ee keskkonnas igapäevane. Lisaks on rally.ee võimaldanud meedia kajastust ja olnud abiks noorte rallisportlaste sõitude kajastamisel, sealhulgas on loodud ja hallatud veebilehte, toetamaks talendikat saarlasest rallisõitjat Ott Tänakut.



"Paaril aastal korraldasime SMS-mängu. Siis neid iga nurga peal ei olnud ja olime suht ainulaadsed. SMS-mängu võitjad on saanud reisi ja rallipassid Soome rallile, et kaasa elada Markko Märtini kihutamisele," sõnas Teearu. Lisaks loosis autospordiajakiri mängu toimumise perioodil igal nädalal kõigi mängijate vahel välja lisaauhindu.

Algusaastail leidis rallisõprade poolt sooja vastuvõtu rally.ee wap teenus, mille kaudu sai ligi uudistele ja ralli tulemustele. Nutiajastu tulekuga seoses suleti kõnealune teenus rally.ee keskkonnas 2020. aasta märtsis.

Tänaseks on rally.ee autospordiajakirja suurim väärtus paarikümne aastaga kogunenud arhiiv, seda nii artiklite, dokumentide kui ka fotode näol. Autospordiajakirja rally.ee loodud fotomaterjali on kasutanud erinevad meediaväljaanded, samuti tiimid, sh MM-sarjas osalejad.



Läbi aastate on ilmselt hämmingut põhjustanud 1. aprillil üles pandud uudised, millest vähemasti üks vastas ka tõele - nimelt 2006. aastal avaldatud uudis, kus oli kirjas, et Eestisse jõudis neli Kronose tiimis ettevalmistatud võistlusautot, millega hakkavad rallihuvilisi koolitama kogenud piloodid Urmo Aava, Jaan Mölder ja Margus Murakas.



Päris aprillinaljadest on tõenäoliselt kõige rohkem segadust külvanud audioklipp - seda ajal, mil üks kodumaine telejaam oli MM-rallide ülekanded lõpetanud ja omaloominguna sündinud reklaamklipis anti teada, et nüüdsest asuvad teises kanalis rallivõistlusi kommenteerima Tamo Klaar ja Toomas Vabamäe.

Koostööpartneritega ühiselt on rally.ee korraldanud mitmesuguseid spordivõistlusi nii suvel kui ka talvel. Osadel aastatel on rally.ee sünnipäeva tähistatud sportlikult, viimati 2022. aasta 1. oktoobril, mil peeti sportauto Lada VFTS 40. ja rally.ee autospordiajakirja 20. sünnipäeva.

13. aprillil 2004 toimus rally.ee jäärajasõit Kaisma järvel. Spordipäeval oli kohaletulnuil võimalus harjutada jäärajasõitu ning ühtlasi ka teistega võistelda. Absoluutselt kiireim oli 4WD klassis võistelnud Martin Rauam. Analoogseid jäärajasõitusid peeti ka mitmel järgneval aastal.



2007. aasta märtsi algul tähistas rally.ee autospordiajakiri neljandat tegutsemisaastat võistlusega Tallinnas Saurixi kardikeskuses. Kardisõidul osutusid parimaks autorallidel N3 klassis võistelnud mehed. Esikoha saavutas Urmas Roosimaa, edestades teiseks tulnud Margus Remmakut 0,03 sekundiga. Kolmanda tulemuse sai kirja Egon Kaur, kaotades võitjale 0,22 sekundit. E-rühma rallisõitjate arvestuses osutus kardirajal kiireimaks Marko Kasepõld.

2005. aasta märtsis viis rally.ee autospordiajakiri koos Jaanimäe rallitiimiga läbi noorte rallisõitjate koolituse Jaanimäel. Õpetussõnu jagasid Tõnu Vunn, Olaf Suuder, Ivar Raidam, Margus Murakas ja Martin Rauam. Meditsiinikoolituse viis läbi Eesti Punane Rist. Koolitusel osales hulk noori, kellest osad on hilisemal ajal autorallis tulnud Eesti meistriks, sh Egon Kaur ja Timmu Kõrge.



2005. aasta 5. juunil peeti Taali rallikross autospordiajakirja rally.ee karikatele. Rallikrossilt edastati esmakordselt tulemused reaalajas. Rallikrossiks valmis eraldi trükitud kava, mis sisaldas ülevaadet Taali krossiraja ajaloost, Eesti meistrivõistluste punktiseisust ning andis infot Taali rallikrossi favoriitide kohta. 2005. aastal möödus 20 aastat avavõistlusest Taali krossirajal.

2021. aasta 7. augustil toimunud Vasalemma rallikrossil organiseeris rally.ee autospordiajakiri kohapeale temaatilise näituse, kuna möödus 40 aastat esimesest rallikrossist Vasalemmas. Teistkordselt ajaloos tegid seal demonstratsioonsõidu vormelid.



2005. aastal toimusid autospordiajakirja rally.ee karikavõistlused rahvasprindis. Korraldati neli etappi, mis kõik toimusid aasta teises pooles. Kõige ekstreemsem oli hooaja esimene võistlus Taalis. 13. augustil sõideti Taali krossirajal 1,4 km pikkusel lõigul esimene etapp, kus kiireimat sõitu tegi Margus Remmak. Startijaid oli kuues arvestusklassis kokku 113. Hommikul sadas tugevasti vihma. Võistluse juht Erko Eriste võttis vastu otsuse, et planeeritud kolme vooru asemel peetakse kaks sõitu ning lõpptulemused selguvad nende summeerimise teel. Samuti otsustas võistluse juht öösel alanud vihmasaju tõttu ning rööbaste tekkimise vältimiseks nihutada starti kruusalt asfaldile. Pealtvaatajatele ja võistlejatele oli rally.ee sel korral palju mõelnud ning nii oli tellitud bussiühendus Pärnu ja Taali krossiraja vahele. Linnast väljus buss võistluspaika kell 10 ja kell 10.30. Pealtvaatajate vahel loosis rally.ee võistluse lõppedes välja teleri ja võimaluse saada sõiduelamus Marko Virkoja kõrval Mitsubishis. Virkoja, muide, tegi sel võistlusel debüüdi neljarattaveolise autoga. Sõjaväe Langevarjuklubi poolt oli kiireimale "moskvitšimehele" eriauhind - langevarjuhüpe. Selle võitis Janno Sepp. Võistlejatele organiseeris rally.ee kohapeal tasuta toitlustamise.



Uus formaat "Öine Jõukatsumine". Esimene võistlus nimega "Öine jõukatsumine" viidi 1. veebruaril aastal 2008 Rapla kardirajal. Sõit toimus pimedas, et pakkuda harrastajatele uusi kogemusi osalemiseks tavapärasest erinevates tingimustes. Sõidud Rapla kardirajal algasid kell 20. Võistlusautole oli lubatud paigaldada lisalaternaid, valgustugevuse suurust ei piiratatud. Ühe kilomeetri pikkuse lumisel rajal pimedas sõidetud rahvasprindi võitis Allan Kiviselg favoriidiks peetud Ranno Bundseni ees ülinapi eduga. Kokkuvõttes edestas tallinlane valgalast 0,24 sekundiga. 21. märtsil toimus "II Öine Jõukatsumine", kus osales 115 võistlejat, absoluutselt parim oli Rainer Parik. Öisel sprindil on võisteldud ka veoautoga. Veokad on rally.ee kutsel Raplas sõitmas käinud ka teistel võistlustel, lisaks Jaanimäe ringil toimunud rallisprindil.



Autospordiajakiri rally.ee pani aluse Kesk-Eesti rahvarallile, korraldades selle esmakordselt aastal 2008. Ralli kava ilmus võistluse meediapartneri Nädaline eriväljaandena. 29. märtsil Kehtna, Rapla ja Juuru vallas peetud Kesk-Eesti rahvarallil saavutasid esikoha Ranno Bundsen ja Sven Raid. Lumistes oludes peetud võistluse tegi kaasa 128 ekipaaži. Kesk-Eesti nime kandnud rahvarallisid korraldati ka aastail 2009 ja 2012. Neist viimasel, 2012. a 10. märtsil toimunud rahvarallil oli esmakordselt kavas testikatse.

Aastal 2009 toimusid autospordiajakirja rally.ee karikavõistlused rahvarallis. Sel aastal eraldi Eesti Autospordi Liidu karikavõistlusi ei peetud. Karikasarja arvestusse kuulus kuus etappi veebruarist kuni novembrini. Viimane etapp oli Orissaares, pärast mida anti samas kohe hooaja parimatele üle unikaalsed puidust "tõkisking"-karikad.

17. oktoobril 2009. aastal korraldati tavatu rahvasprint Kiltsi lennuväljal. Harjumuspärasest rahvasprindist eristas võistlust asjaolu, et osaleda lubatati koos kaardilugejaga. Koos kaardilugejaga eelistas 4 km pikkust võistlusrada läbida suurem osa jahedal ja kergelt vihmasel hommikul starti tulnud võistlejaist. Kui reeglina tohib rahvasprintidel autos lisaks viibida veel üks inimene vaid kuni 18-aastaste noorte arvestusklassis, siis seekord eelistas mitu noorteklassi sõitjat raja läbida just kergema autoga ehk ilma kaardilugejata.

Autospordiajakiri rally.ee korraldas aastail 2011-2013 Balti rahvaralli karikavõistlused. Võisteldi Eesti, Läti ja Leedu teedel. Esimesel aastal, mil Liepajas toimunud ralli avas Läti Vabariigi president Andris Berzins, oli kavas 4 etappi, järgnevail aastatel 3. (2011. aastal aitas rally.ee korraldada ka Liepaja kesklinnas toimunud võistlusautode näitust.) Võistlussarja iseloomulikuks osaks oli see, et sündmusi kajastavates pressiteadetes-uudistes olid kõigi võistlejate kommentaarid ja pärast igat etappi avaldati ülevaatlik statistika. Hooaja lõpul autasustati parimaid dplomite ja eritellimusel valmistatud karikatega.



1. juunil 2013. aastal sai esmakordselt teoks Lääne-Eesti ralli. Võistlus korraldati koostöös Igaühe Terviseklubiga. Mõte oli Balti karikasarja lisada uue formaadiga võistlus, analoogne Läti rallidele ehk kus rahvasportlased saavad võistelda samal rajal koos sportklassidega. Nii toimusid samaaegselt koos Lääne-Eesti rahvaralli ja Lääne-Eesti ralli. Kullamaa ja Oru valla teedel peetud Lääne-Eesti rallil saavutasid esikoha Ago Ahu - Kalle Ahu, kellele see oli esimeseks absoluutvõiduks. BMWga võistelnud vennad edestasid konkurente viiest katsest neljal. Välisvõistlejaist olid parimad Alex Forsström - Jukka Jämsen, kes lõpetasid ralli üldarvestuse neljanda tulemusega. Rahvarallil saavutasid esikoha Mitsubishil kihutanud Lõuna-Eesti mehed Aiko Aigro ja Marko Koosa, kes võitsid viiest kavas olnud katsest kolm.



Ühelgi rally.ee korraldatud võistlusel ei ole tehtud "katust".

18. septembril 2008. aastal andsid rally.ee autospordiajakirja tegijad möödunud sajandi parimaks rallisõitjaks nimetatud Uno Aavale üle tema 80. sünnipäevaks valminud postmargid. Ühe trükivärske margipoogna sai Eesti Mootorispordi Muuseum.



Tänavu novembris sai legendaarne rallimees 95-aastaseks ja rally.ee autospordiajakiri ning MOMU Mootorispordi Muuseum tegid talle ühiselt kingituse. Kingituseks olid postmargid, mida Eesti Posti rakenduses "Minu mark" saab ise disainida. Kunstnikutöö tegi ära rally.ee toimetaja Rando Aav. Margid anti pidulikult üle Eesti Autospordi Liidu kontoris.



Paaril aastal on rally.ee korraldanud Kuressaare linnuses ralliteemalise näituse. Esmakordselt Saaremaa Muuseumi ja autospordiajakirja rally.ee koostöös leidis aset näitus Kuressaare linnuses 2005. aastal. Enam kui nädala jooksul said huvilised uudistada nii ajaloolisi fotosid Saaremaa rallist kui ka põnevamaid pilte rallihooajast. Samalaadne näitus oli Kuressaare linnuses ka 2008. aasta oktoobris. Tegu oli ralliteemalise fotonäitusega, kus eksponeeriti ülesvõtteid rallihooajast. Ekspositsiooni täiendas ligi sada erinevat koopiamudelit ralliautodest.



Järgmine näitus on Kuressaare linnuses plaanis 2024. aasta sügisel, mil esimesest Tehumardi rallist möödub pool sajandit. Sel näitusel saavad olema aukohal unikaalsed käsitöömudelid Eesti rallisportlaste, sealhulgas saarlasest maailmameistri Ott Tänaku autodest.

2023. aasta 27. mail anti mudelinäitusel Minimaailm Jaspar Vaherile üle tema võistlusautost käsitööna valminud koopiamudel, mille tellijaks rally.ee autospordiajakiri. Selle kingituse andis 16aastasele Lääne-Viru rallisportlasele üle Uno Aava. Päris esimesed "mudelid" rally.ee autospordiajakirja poolt avaldati 2006. aasta 5. novembril toimunud rally.ee kuuenda rahvasprindi pealtvaatajaprogrammis - nimelt sai Urmo Aava Suzuki paberist välja lõigata ja ise kokku kleepida.

Artikli juurde
18.04.2024
Kreenholmi manufaktuuri alal tuleb rallisprindivõistlus
Artikli juurde
18.04.2024
Romet Jürgenson: rallikarjäär on läinud selgelt ülesmäge
Artikli juurde
22.04.2024
Mārtiņš Sesks stardib Ford Puma Rally1 autoga kahel MM-etapil
Uudiste arhiiv
Artikli juurde
Subaru Forester 2,0 XE
Varasemad ülevaated
26.10.2023
Tootmiskombinaat Vihur (0)
09.10.2023
Saaremaa ralli 2023 (0)
19.09.2023
Lõuna-Eesti rahvaralli 16.09.23 (0)
Viimati lisatud albumid
Viimati uuendatud albumid
14.04.2024 13:09
Tarvastu karikas 2024/3.etapp (0)
31.03.2024 08:00
Kehala karikas 2024. 1.Etapp VIDEO (0)
18.02.2024 20:21
Vidzemes Talvekarikas 2024 (1)
18.02.2024 07:49
Rahvaralli " Koeru talv 24" (0)
11.02.2024 19:27
Rally Sarma 2024 (1)
Vaata foorumiteemasid
 
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia