Kas MM-sarja uus punktiarvestus teeb rallid põnevamaks? |
|
|
|
|
|
Patrickud pidasid 2021. aastal rallidel tulist duelli
2021. aasta hakul sportrallis debüüdi teinud Patrick Enok lõpetas hooaja kuldmedaliga. Hooaega alustas rallivõiduga Patrick Juhe, kes aasta kokkuvõttes pidi tunnistama noorema konkurendi paremust.
2021. aastat alustas Eesti autoralli meistrisarjas edukalt Patrick Juhe, võites veebruaris peetud Otepää taliralli EMV8 arvestuses ehk klassis E9, kus sõidetakse kuni 1600 cm³ mootori töömahuga kaherattaveoliste autodega. 2018. aastal esmakordselt sportrallil kätt proovinud noormehele oli see esimene täishooaeg koduses meistrisarjas. "Tänavu sai kõik etapid sõidetud. 2019. aastal alustasin kevadel, siis talvel ei võistelnud," sõnab kõik need aastad Honda Civicuga võidu sõitnud Patrick Juhe.
Rallihooaeg algas edukalt, kuid järgmistel võistlustel kimbutasid pisemad tehnilised probleemid ja tulid väikesed eksimused sisse. Patrick Juhe räägib: "Raplas oli pisemaid probleeme. Esimesel päeval salongiventilaator ei töötanud. Vihma sadas ja meil läksid klaasid uduseks. See lõi rütmi sassi. Teisel päeval ei tulnud sõit välja. Lõuna-Eestis läks esimesel päeval väga hästi. Olime liidrid, 10sekundilise eduga Patrick Enoki ees. Teise päeva viimase kiiruskatseni oli hea. Viimasel kiiruskatsel oli ühes kurvis libe ja kiirus liiga suur. Sattusime katuse peale. Viru rallil esimesed neli kiiruskatset olid niisugused, millega ei saanud rahule jääda. Sõitmine betoonisel libedal teel ei tulnud välja. SIiski suutsime neljandalt kohalt teiseks tõusta. Saaremaa ralli oli okei. Seal viperusi ei olnud, küll aga tuli välja autode vahe." Juhe selgitab: "Meie auto oli klassis üks lahjemaid. Eriti võrreldes tehasest tulnud R2 autoga, sõitsime meie kodukootud rallimasinaga, sisuliselt tänavasõiduautoga. Konkurentide autodel oli otsekast ja programmeeritav juhtaju. Meil mitte."
Rallipaar Patrick Juhe - Rauno Orupõld lõpetas hooaja EMV8 arvestuses hõbemedaliga. Kuldmedali teenisid välja Patrick Enok - Rauno Rohtmets, kelle istumise all Citroen C2 R2 Max. Avaetapi lõpetasid nad kolmanda kohaga, ent järgmised neli rallit omas masinaklassis võitsid.
"Pigem see mind ei üllatanud, et Enok võitis. Ta oli sõitnud enne rallikrossi ja karti. Poiss tegi tubli tööd! Mul on hea meel selle üle. Kahju ainult, et ma ei suutnud nii kõva konkurentsi pakkuda. Võibolla võrdsemate autodega olnuks tasavägisem," jätkab Türilt pärit 19aastane rallisõitja.
Selles on mõlemad Patrickud ühte meelt, et kui neil olnuks võrdsed autod, kujunenuks võidusõit oluliselt tasavägisemaks. Äsja 16aastaseks saanud Patrick Enok kinnitab, et tema roolida olnud Citroenil olid teatud eelised. Keilast pärit noormees sõnab, et seevastu kogemust on konkurentidel rohkem: "Rallis mängib kogemus olulist rolli. Auto aitab kaasa. Usun, et kui me oleksime sarnastes autodes, oleksime päris võrdsed."
Kuidas aga leidis Patrick Enok tee autoralli juurde? "Kuna mul isa on rallit sõitnud ja suguvõsas on rallifännid, siis see oli loogiline samm. Isa suunas. Ja mina tahtsin ära proovida," ütleb Patrick Enok. "Kaheksa aastat sõitsin karti, aastatel 2012-2020. Mõned rallikrossid olen ka kaasa teinud krosskardiga, 2020. aastal kolm etappi ja 2021. aastal kaks. Rallikrossidel läks hästi. Esimesel hooajal olin juunioride arvestuses kolmas. Hoogu oli, ebaõnne oli ka. Sel hooajal olin mõlemal etapil enda klassis teine."
Läinud aasta lõpul seati pereringis paika Patrick Enoki tulevikuplaane. Kuigi Patrick eelistanuks ringrada, otsustati poiss ralliautosse istutada. Siis võttis tema isa Madis Enok ühendust Rainer Rohtmetsaga. Nimelt niisuguse Citroeniga, nagu pojale Soomest soetatud, oli Rainer Rohtmets koos venna Rauno Rohtmetsaga varem võidu sõitnud. Ja Madis Enok oli olnud mitmel korral neile rallidel mehaanik.
Rainer Rohtmets ütleb, et Madis Enok küsis temalt, kas oleks võimalik poisil aidata kiiruslegendi koostada ja mõningaid näpunäiteid anda. "Madis seepärast ühendust võttis, et ma Citroeniga sõitsin. Me olime varem kokku puutunud. Sõidu poolt natukene aitasin, aga peamiselt keskendusime legendi koostamisele. Sõitma oli Patrick ise õppinud. Suures plaanis kiirus oli olemas. Sain vahel küll öelda, et anna gaasi või pidurda, aga ta peab selliseid asju ise tunnetama. Kiiresti sõita oskamine võib olla anne. Tema oli muidugi enne pikalt karti sõitnud, ei alustanud päris nullist. Kiiresti sõitmise kogemus oli seega olemas ja oskus valida õige trajektoor. Kardiga oli kogemus asfaldilt, krosskardiga kogemust kruusalt," räägib Rainer Rohtmets. "Enne talve tegime mõned legenditrennid ja ühe testi. Legendi saime kiiresti paika, ta kuulas hästi, jutt jõudis kohale ja muutus toimus. Legendi poolt Patrick võttis hästi külge, ta on kiire õppija."
Patrick Enok lausub, et kereautoga sõitma õppimisele ei kulunud ülemäära palju aega: "Harjusin kiiresti. Ma harjungi uute asjadega suhteliselt ruttu." Ta möönab, et legenditreeningut võinuks enne hooaja algust olla veidi enam. "Legenditrenni oli hakatuseks kaks päeva. Seda oli liiga vähe. Rohkem sain autoga sõita vahetult enne Otepää rallit, siis maksimaalselt 150 kilomeetrit. Sellest siis piisas," märgib ta. "Raunost oli mulle läbi aasta palju kasu. Omavaheline koostöö oli hea. Rainer on samuti kaasa aidanud."
Juuli lõpul oli kavas hooaja esimene kruusaralli Raplamaal. "Mai lõpul oli esimene kruusatest, siis sain sõita 90 km. Seega oli kaks kuud pausi. Kuni selle võistluseni ei olnud ma vahepeal rohkem kordagi autosse istunud. Sisuliselt algaski see mulle kohe üle poodiumi sõiduga. Ootamatu, et mul kiirus rallil nii hea oli." Seal saavutasid Citroen C2 R2 Max ralliautol võistelnud Patrick Enok - Rauno Rohtmets klassivõidu.
Madis Enok ütleb, et algne eesmärk sai seatud mõnevõrra madalam. "Siht oli see, et kõik rallid lõpuni saaks. Kõik muu tuli boonusena! Tublidele tulemustele aitas see kindlasti kaasa, et ta on varem kardi ja krosskardiga võistelnud. Põhi on sealt alla saadud ja võidusõidu geen on tal ka. Samuti näib, et head õpetajad sattusid Patrickule. Rainer ja Rauno on mõlemad teda juhendanud, mina olen vaid olnud abis tehnilise poole pealt."
Patrick Enok usub teadvat põhjust, milles peitus edu võti. Ta selgitab: "Oluline oli keskenduda ja head võimalused ära kasutada. Tuli keskenduda ning selle nimel vaeva näha!"
Kõige kõrgemalt hindab Patrick Enok saavutatud võitusid. "Raplas saavutatud võit oli oluline. See on üks eredamatest hetkedest. Aga samuti Saaremaa rallil Undva kiiruskatse esimesel läbimisel näidatud aeg, millega olin esirattaveoliste üldises pingereas teisel kohal."
Kas Patrickud ja Raunod on autorallidel konkurendid ka 2022. aastal? 2021. aasta lõpul nad seda veel täpselt ei tea.
Patrick Juhe Honda Civic müüdi kohe pärast Saaremaa rallit ära. Patrick Juhe räägib: "Sellega hakkab ilmselt uuel hooajal superkrossi karikasarjas võistlema üks noor. Nüüd oleks endale vaja uut autot, aga kuna rahakott pole puuga seljas, siis täna veel ei tea, kas ja mis auto. Maailmas kolitakse Rally3 autodesse, pole teada, mis Rally4 autodest saab. Oleme mõelnud, et järgmisel aastal võiks olla üks variant võistelda EMV7 arvestuses autoga Honda Civic Type-R. Et prooviks sõita klass kõrgemal täismeestega võidu. Seega, uut autot välja valitud veel ei ole. Mõte iseenesest on, et teha kodus kaasa täishooaeg ja ka mõned sõidud väljas, et kogemusi juurde saada."
Patrick Enoki sõiduvahend on samuti maha müüdud. Madis Enoki sõnul jääb see Eestisse ja läheb samuti ühe noore kasutada. Küll aga kuulub Enokite pere plaanidesse, et tänavu autorallis meistrimedali välja teeninud poiss jätkab rallidel osalemist, kuid kolib järgmisesse klassi. "Uuel hooajal keskendun rallile. Rallikrossi siis minu kalendris enam ei ole. Üritame kodusel MM-rallil ka starti saada. Ilmselt kolin EMV4 klassi ja hakkan sõitma esirattaveolise R2 autoga. Kindlat automarki veel ei oska öelda," räägib Patrick Enok. Madis Enok lisab: "Võtame aasta korraga. Suuri illusioone ei loo."
|
|
|
|