Kliki siia Kliki siia
Kas MM-sarja uus punktiarvestus teeb rallid põnevamaks?
Vasta | Tulemus
Saada teade
Partnerid
www.veoautodevaruosad.com
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
rallifotod.eu
 
 
 
Reklaamtekst
22. september 2021 20:50
Loe kommentaare (0)
Trüki lehekülg
 Foto: Pixabay

Seletame lahti: miks ei ole WRC-autod veel elektrilised?

Ralli on juba ligi viiskümmend aastat olnud üks neist autospordialadest, kus selgitatakse välja maailmameistreid ning kus osalevad suured autofirmad. Viimased kümmekond aastat on aga tõsiselt arutletud ralliautode konstruktsiooni kaasajastamise üle.

Praegu saavad WRC-autod oma liikumapaneva jõu sisepõlemismootoris vedelkütust põletades ja nii on see olnud algusaegadest peale. 2022. aastast võetakse kasutusele hübriidajamid, ent sealgi tuleb energia bensiinist. Kuid miks ei võiks WRC-autod olla täiselektrilised?

Arvestades fakti, et enamik autotootjaid on nüüdseks juba konstrueerinud ja tootmisse lasknud oma elektriautod, pole elektriline WRC-auto sugugi enam nii kauge unistus, kui see oli kümme aastat tagasi. Siiski takistab selle elluviimist üks probleem, mis pole kergete killast. Nimelt puuduvad veel sellised akud, mis suudaksid ralliauto jõuallikat toita piisavalt kaua ja küllaldase võimsusega.

Kihlveosõbrad teevad meelsasti panuseid sellistel võidusõitudel, mille eel on favoriidid punktitabeli tipus. Kui hooaja keskel hakkavad parimad sõitjad juba tasapisi selguma, on ka panustamine lihtsam. Tulemuste ennustamine aga piirdub tavaliselt ühe-kahe panuse tegemisega oma lemmikule. Ent on ka muid võimalusi. Milliseid? Vastuse leiate veebilehelt www.nutz.ee/promotions.

Aga räägime siiski põhjustest, miks WRC-autod tänaseni bensiini põletavad.

Liitium-ioonakud, mida kasutatakse näiteks Tesla elektrilistes sõiduautodes, on suhteliselt rasked ja seetõttu on ka elektriautod pisut raskemad, kui võrreldavad bensiini- või diiselmootoriga sõidukid. Elektriautodel on aga see eelis, et neis pruugitakse energia taaskasutust, st pidurdamisel vabaneva energiaga laetakse auto akusid. Samuti on elektrimootoriga kerge saavutada sellist võimsust, mida sõiduauto liigutamiseks vajatakse.

Kuid kui rääkida WRC-autode kiirusest ja selle saavutamiseks vajalikest hobujõududest, siis ükski olemasolev aku nende ülesannetega hakkama ei saa. Kui praeguse tavatehnoloogia põhjal ehitada WRC-auto käitamiseks sobilik aku, võiks see kaaluda umbes sama palju kui praegused ralliautod ise. Ning kujutage ette sellise aku mõõtmeid – kuhu seda autos mahutada?

Niisugune kaalulisa muudaks WRC-autod peaaegu liikumisvõimetuks. Kui aga akud nii väikeseks teha, et auto kaal ja mõõtmed oleksid mõistlikud, tuleks igal rallipäeval akusid palju kordi vahetada, sest kiiruskatsete vahel laadimiseks aega ei ole. Lisaks kiiruskatsetele tuleb ralliautodel ju läbida pikki ülesõite, teinekord sadu kilomeetreid.

Aga kui me teame, et ringrajal elektriautodega juba võidu sõidetakse, siis miks mitte ralliradadel? Ringrajal on alati kõik käe-jala juures, saab vajadusel akusid laadida või neid vahetada. On peetud isegi selliseid võistlusi, kus boksipeatuse ajal sõitja vahetab autot. Rallis pole see kuidagi võimalik. Lisaks peavad ralliautod näiteks trampliinidel taluma selliseid katsumusi, millele akud ei pruugi vastu pidada.

Siiski on veel üks põhjus, miks WRC-autosid elektritoitele üle ei viida. Kujutage ette, kui ralli oleks nii vaikne, nagu seisaksite keset ürgmetsa. Mootorite huilgamine ja möirgamine on alati olnud autospordi lahutamatu osa. Samuti kuulub bensiini ja õli põlemise lõhn selle spordiala juurde. Just seepärast on ka paljud kütusefirmad heldelt rallimeeskondi ja sõitjaid toetanud.

Muidugi võiks ehitada sellised suhteliselt kerged ja väikesed ralliautod, mis suudavad ainult lühikesi vahemaid läbida ja vastavalt sellele tuleks siis lühendada ka kiiruskatsete ja tervete rallide pikkusi. Loomulikult oleksid sellised autod keskkonnasõbralikumad, aga ka aeglasemad ning ei saaks enam kanda WRC nime. Pigem võiks siis sobida näiteks nimetus ERV – Electric Rally Vehicle.
Artikli juurde
12.06.2024
Emilia Abel asus tööle FIA tippjuhtkonnas
Artikli juurde
11.06.2024
Rallikrossisõitjad pidid Piirojal hakkama saama vahelduvate ilmaoludega
Artikli juurde
13.06.2024
Rootsis näeb isa ja poja vahelist heitlust, stardis üks meie võistluspaar
Uudiste arhiiv
Artikli juurde
Subaru Forester 2,0 XE
Varasemad ülevaated
26.10.2023
Tootmiskombinaat Vihur (0)
09.10.2023
Saaremaa ralli 2023 (0)
19.09.2023
Lõuna-Eesti rahvaralli 16.09.23 (0)
Viimati lisatud albumid
Viimati uuendatud albumid
16.06.2024 07:42
Crosskartide rallisprint 2024 Vasalemmas (0)
27.05.2024 09:59
RallyX 2024 Kouvola Finland (0)
06.05.2024 08:00
Latvian-Lithuanian Rallycross Championship 2024 (0)
03.05.2024 14:22
Est Rx 1. Etapp Raassilla (1)
14.04.2024 13:09
Tarvastu karikas 2024/3.etapp (0)
Vaata foorumiteemasid
 
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia