Kas MM-sarja uus punktiarvestus teeb rallid põnevamaks? |
|
|
|
|
|
... > Rallidebüüdi teinud kardipoistel jäi natuke finišist puudu |
|
Rallidebüüdi teinud kardipoistel jäi natuke finišist puudu
|
Loe lisaks |
|
|
Koduse rallihooaja viimasel võistlusel tegid debüüdi Karl-Markus Sei ja Martin Leotoots, kes seni võistelnud kadiradadel ja olnud seal konkurendid. Nüüd olid nad pakitud ralliautosse Peugeot 208 R2.
Kui kardiradadel oli kummagi noormehe eesmärk rivaalist kiirem olla, siis seekord tegutsesid nad esmakordselt koos ühise eesmärgi nimel, et rallidebüüt Saaremaa teedel õnnestuks. Sündmusterohke ralli lõppes neile paraku küll katkestamisega pärast viimast kiiruskatset. Aga kuidas selle ettevõtmiseni üldse jõuti, et 10 aastat kardispordiga tegelenud Eesti ja Läti mitmekordne meister Karl-Markus Sei nüüd ralliauto rooli istutati ja endise rivaali kõrvale võttis?
Kui praegu on autospordiga tihedalt seotud Karl-Markus Sei onu Priit Sei, siis varem on rallit sõitnud ka Karl-Markus Sei isa Ahti Sei. Lisaks kardisõidule aktiivselt võrkpalli, kergejõustiku ja poksiga tegelenud Karl-Markus Sei ütleb, et rallisõidu idee taga ongi tema isa Ahti Sei. "Idee rallil osalemiseks tuli isalt. See oli ka isa mõte, et võtta kaardilugejaks Martin Leotoots. Ma isegi ei tea, miks ta arvas, et just tema sobiks. Martin on minu hea sõber, kellega oleme koos karti sõitnud ja vahepeal olime isegi üksteise peamised konkurendid," ütleb ta. "Kuna suvel ei olnud meil kardi kõrvalt aega, oli sügisene Saaremaa ralli just nagu meile mõeldud," selgitab 15aastane debütant põhjust, miks debüüt leidis aset just nüüd.
2000ndate aastate algul, mil Ahti Sei autospordiga tegeles, saavutas juba 14aastasena rallisprindis hõbeda samuti kardiroolist tulnud Kert Uus. Seega kardispordist saadakse korralik vundament alla, nii et soovi korral on sealt märksa lihtsam minna edasi rallisporti. Tol perioodil 15aastaselt rallidel võistlema ei lubatud, nii et Kert Uus tegi debüüdi sportrallil võistlejana 17aastasena. Aastaid hiljem sai Haapsalu noormehest sportrallil ka absoluutvõitja.
Karl-Markus Sei ütleb, et nüüd kui rallimaitse suus, on temalgi tärganud omad unistused. "Järgmiseks aastaks kindlaid plaane veel ei ole, kuid kui võimalus on, siis mõned rallid ikka teeme. Praegu on mul kujunenud rallis suurimaks eeskujuks oma meeskonnakaaslane Georg Linnamäe, kes on saavutanud mõne võistlusega nelikveolise klassis väga kõrge koha. Mina tahaksin autospordiga tegeleda nii kaua, kui võimalik. Ja minu eesmärgid on ikka kõige kõrgemad."
Aga tagasi Karl-Markus Sei rallidebüüdi juurde. Enne Saaremaa rallit sai ta seda ALM Motorspordile kuuluvat ralliautot, millega võistlustulle astus, proovida vaid paari päeva vältel. "Esimest korda selle autoga sõitsin rallinädala esmaspäeval ja teisipäeval, kui sõitsime kahte erinevat teelõiku edasi-tagasi läbi," täpsustab ta. Sei lausub, et eeltööd sai võistluse eel seevastu kõvasti tehtud ja oma abikäe ulatasid spetsialistid. "Kiiruslegendi koostamine ei olnud võibolla kõige keerulisem, kuna olime suvi otsa Kuldar Siku juhendamisel koos Martiniga selle koostamist harjutanud. Võistluslegendi kirjutamisel oli meile abiks Urmas Roosimaa ja suured tänud talle selle eest." Ta sõnab, et kui kiiruslegendi koostamisega toime tulek ei osutunud seetõttu enam kuigi keeruliseks, siis selle järgi sõitmine aga küll. "Oli raskusi selle järgi sõitmisega sellisel kiirusel! Esimesed katsed olid pimedas, mis tegid selle eriti keeruliseks. Teisel päeval polnud silma järgi sõitmist enam niipalju ja sain legendist paremini aru ning suutsin keskenduda sõidule. Suureks abiks oli meile ka Andrus Laur, kes aitas videode abil legendi kontrollida."
Teise rallipäeva alguses elasid poisid üle väikse ehmatuse, kui võistlusauto üle katuse käis. "Auto sai teise päeva esimesel kiiruskatsel viga. Katse keskel oli aeglane parem kurv, seal jäin pidurdusmaaga hiljaks. Seetõttu käisime autoga üle katuse, kuid maandusime ratastele ja saime jätkata," märgib Sei.
Sei ja Leotoots otsustasid, et ralli jooksul nad teiste aegu ei vaata. Pärast esimest kiiruskatset nad seda korra küll tegid, ent siis loobusid. "Pärast esimest katset vaatasime aegu, aga eriti ei olnud kellegagi võrrelda ja sõitsin suhteliselt iseenda vastu," kommenteerib Karl-Markus Sei.
"Pärast kaheksandat kiiruskatset olime kolmandal kohal ning proovisime viimase katse kindla peale lõpuni sõita, kuid asfaldilõigule jõudes kadus autol roolivõim ning purunes veepumba rihm, mistõttu mootoritemperatuur läks üle 140 kraadi. Ma ei teadnud, mida teha. Kuna olime juba pool katset ära sõitnud, siis mõtlesin, et üritan lõpuni, kuid autol kadus jõud ära ja veeresime üle viimase kiiruskatse finiši esimese käiguga. Täpselt üle finišijoone jõudes suri mootor välja. Proovisime aru saada, mis katki ja mida parandada. Kahjuks oli juba hilja midagi parandada ja sellega meile võidusõit lõppes."
"Olime nii lähedal oma esimese ralli finišile. Oli nukker tunne, kuna olime nädala aega selle nimel vaeva näinud," lausub kõigilt kiiruskatsetelt aja kirja saanud ent seejärel sõidu tehniliste probleemide tõttu pooleli jätnud Karl-Markus Sei. "Eesmärk oli algusest peale lõpuni sõita, kilomeetreid koguda ja uusi kogemusi saada. Sellega olen päris rahul, et saime ralli jooksul väga palju kogemusi. Kui ma paneksin endale Saaremaa ralli kokkuvõtteks hinde kümne palli süsteemis, siis see oleks 3, sest mul on veel areneda väga palju."
Esmakordselt ralliautos kaardilugejaks kehastunud Martin Leotoots sõnab, et tal ei õnnestunud mitte alati vajaminevat infot soravalt ette kanda. "Õnneks testipäevadel sain ma kohaneda ettelugemise tempoga ning sellega ära harjuda, kuid õigel rallil pinge tõttu tuli ikka vigu," nendib ta. "Ralli kohta ma ei ütleks, et see oli hullem, kui ette kujutasin, kuid kindlasti sündmusterohkem, kui algselt arvasin. Ma ei eeldanud, et ühe ralli jooksul saame ära proovida nii üle katuse käimise kui ka tehniliste probleemide esinemise ning et kõige selle juures suudame täiesti arvestatava kiirusega sõita."
|
|
|
|