Kliki siia Kliki siia
Kas MM-sarja uus punktiarvestus teeb rallid põnevamaks?
Vasta | Tulemus
Saada teade
Partnerid
www.veoautodevaruosad.com
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
rallifotod.eu
 
 
 
Aivar Ojaperv
23. september 2003 16:23
Loe kommentaare (7)
Trüki lehekülg

Kommentaar: suur segadus veokate leeris

 Loe lisaks
Arendi meister, Karuse säilitas napilt teise koha

Meistrid selguvad Kogula rallikrossil

Rallimeister Mölder lubab hoo maha võtta

 Foto: Timmu Randmaa
Ma ei julge väita, et esindan alljärneva jutuga kõikide veokameeste arvamust. Päris laest võetud mu väited ja väljaütlemised siiski pole, sest lisaks hommikusele "terele" olen pea kõigi veokameestega põhjalikult "sina" peal ning tean, mida üks või teine mõtleb, kuigi alati ei ütle.

Kahjuks polnud mul võimalik käia viimasel rallikrossi etapil Kogulas. Aga kolmandate isikute suu läbi kuulsin infot, mis vaid käsi panevad laiutama: no mida veel?

Räägitakse, et autokrossi viimane etapp Raadil jääb vist ära. Väga võimalik, et keegi korraldab asendusetapi, aga kes, kus ja millal, on loomulikult veel ebaselge.

Räägiti, et kohapeal Kogulas otsustati ka veokatele jagada rallikrossi viimased punktid koefitsendiga 1,5. EAL-i ametlikul internetileheküljel oli sellest muide mõni aeg tagasi foorumis juttu, siis kinnitati, et "boonuspunkte" Kogulast ei tule.

Need pidi välja jagatama Raadil (kus viimase info põhjal võistlus üldse ära jääb). Milline see veokate rallikrossi lõppjärjestus siis on, kus toimub autokrossi viimane etapp ja millise punktisüsteemiga? Igatahes täna, teisipäeva pärastlõunal, valitseb EAL-i ametlikul leheküljel veel vaikus (ja nagu kaadri taha jäävast vestlusest selgus, pole ametnikel üksmeelt - ühed räägivad ühte ja teised teist).

Öelge nüüd, sarja korraldajad ja ametnikud, mismoodi peab talitama võistleja? Jah, lõppude lõpuks keegi ikka võidab, aga kas ta võidab rajal, või reegliteta punktimängus kabinetilaua taga?

Juba eelmine hooaeg lõppes kummaliselt, kui "võistlejate soovil" otsustati viimane rallikrossi etapp (jälle Raadil!) ära jätta. Võib-olla 90 protsenti võistlejaid seda tõesti soovis, kuid ma kahtlen, et see oli ka kokkuvõttes neljandaks jäänud Aivar Kenderi suur soov ning unistus, kes kaotas Jaan Mölderile poodiumikoha vaid 2 punktiga.

Tänavu mängiti autokrosside ja rallikrossidega aga hoopis kummalist kabet. Neid etappe, mille toimumisaegu muudeti, või mille ümber käis muu jama, oli vist isegi rohkem, kui korrektselt toimunud sõite.

Korraldajad-ametnikud, saage ometigi aru, et autosportlased pole profisportlased, kel täiesti kama, millal sadulasse karata. Paljud veoka- ja bagimehed on tiheda graafikuga töömehed - ühed on välisreisidel käivad rekkamehed, teised töötavad piiri taga, kolmandate töögraafik on "nädal tööl, nädal vaba". Nemad üritavad oma plaane sättida ja vahetusi vahetada juba ammu ja aegsasti, aga sellest pole suurt kasu, sest veel nädal enne ei või iial teada, kas kalendrisse paigutatud võistlus toimub, või mitte.

Sarnane "kabemäng" tundub eriti kummaline ühe kevadise vestluse valguses, kui Tapa võistluse korraldajad (mina sealhulgas) püüdsid EAL-ga kompromissi leida. Nimelt soovisime, et kaks veoautovõistlust (olime valmis korraldama ka rallisprinti, kui muud võimalust poleks olnud) toimuks nädalase vahega, kuna oli teada Venemaa külaliste tulek. Ilmselt olnuks pika tee ettevõtvaid külalisi rohkem, kui nad teadnuks, et saavad osaleda mitmel võistlusel.

Siis peeti meie soovi utoopiliseks - kalendris polevat vabu päevi, kaks etappi ei saa järjest toimuda jne. Kuidas nüüd siis ikkagi saab?
Võistlejate arv GAZ 51/52-l on järjest vähenud. Üks põhjus on muidugi klassis GAZ 53, kus järgmisel võistlusel stardib juba loodetavasti kaheksa võistlejat ning liites need mehed "väikeste gaz-idega" polegi summa lootusetult väike.

Põhjus on ka tehnilistes tingimustes - GAZ 51/52 on üle mõistuse kalliks läinud. Ma ei süüdista tehniliste tingimuste koostajaid - need sisaldavad ka võistlejate ettepanekuid ning kes see ikka viis aastat tagasi oskas arvata, et tuleb Jaanus Ligur ning teeb "revolutsiooni".

Selle koha pealt on õppetund saadud ning loodetavasti viga enam ei kordu. Mis s...ti see uuesti, ehk kogu lootus on standartsel GAZ 53 klassil ja (võimalikul) uuel GAZ 51 standardil.

Ent võistlejate arv väheneb ka muudel, kui eeltoodud teguritel. Vägisi jääb mulje, et EAL-ile on veokamehed lihtsalt mingid hullud, kes sõidavad olude kiuste. Mitte mingit initsiatiivi EAL-i poolt veokameeste heaks pole ma kahjuks märganud. Vastupidi - elu püütakse võimalikult kibedaks muuta.

Ma olen EAL-i registreerijalitsentsist pikalt ja mitmes kohas rääkinud ning räägin veel. Sellele vaatamata, et mõni mees mind selle eest arvustab ja puupeaks peab.

1500 krooni registreerijalitsentsi eest (mis ei võistlejale, ei registreerijale mitte midagi ei anna) on veokameestele ja bagisõitjaile liiga palju. EAL mõõdab kõiki ühe puuga: kui miljonitesse ulatuva eelarvega rallimeestele pole 1500 krooni tõepoolest mitte midagi, siis veokameestele on. Kas te EAL-i ametnikud üldse kujutate ette, kui suur (või väike) on bagimeeste (ja "vaesemate" veokameeste) eelarve?

Reaalset raha kulub neil hooaja jooksul ehk paarkümmend tuhat krooni ning vaid tänu ala odavusele võisteldaksegi. Veoka- ja bagimehed elavad omaette elu - nemad ei maksa iga liigutuse eest ja igaühele.

Tegemist on sõpruskonna hobiga, kus mehhaanik palka ei saa, naabrimees viib su võistlustele "aitähh" eest ja võistluspaigas süüakse kodunt kaasa võetud võileibu. Julgen väita, et vähemalt pooltel meestel pole mitte ühtegi sponsorit ning loomulikult ollakse ei-tea-mille eest makstud 1500 krooni pärast kurjad.

Või siis: olgu, korjake raha. Aga tagage ka vastuteenus - mitte nii, et kogu üritus koosneb vaid suurtest segadustest.

Teeme jämeda arvutuse, kui palju on EAL teeninud veoka- ja bagimeeste registreerijalitsentside eest. Sain võistlejaid kokku lugedes 38 sõitjat (tõsi, osa neist osaleb ka paralleelselt rallivõistlustel). 38x1500=57 000 krooni. Mida on need mehed selle raha eest vastu saanud? Isegi korrektseid juhendeid ja punktilugemist mitte!

Võistluste korraldamisest ja EAL-i panusest sellesse ma siinkohal pikalt räägi. Sõitjad teavad isegi, kuidas ühed suudavad ja teised mitte, aga see teema ei puuduta otseselt EAL-i. Ainult nii palju lisaksin, et millegi pärast tuleb just ääremaade korraldajail asi paremini välja - ilmselt seetõttu, et tehakse entusiasmist, mitte ei aeta kasumit taga.

Tegelikult on veokamehed, nagu kõik teised litsentsiomanikud, EAL-ile muidugi kasulikud. Piisas mul vaid Eesti Spordi Keskliidust põgusalt uurida, kuidas moodustada omaette spordialaliitu (veoautokrossile), kui ametnike ringkäenduse abil levis info kulutulena: Ojaperv on lolliks läinud, Ojaperv moodustab omatte liitu. Ei moodusta mina midagi, aga kui kui EAL jätkuvalt käegalöömismeeleolu demonstreerib, siis tulevad ühel heal päeval tõepoolest sellised mehed, kes moodustavad.
Artikli juurde
18.11.2024
Tiitliheitluse lõppvaatus toimub Jaapanis
Artikli juurde
21.11.2024
Balti rallikrossi meistrisarjas uuel aastal kuus etappi
Artikli juurde
21.11.2024
Jaapani MM-rallil selguvad tänavused maailmameistrid
Uudiste arhiiv
Artikli juurde
Subaru Forester 2,0 XE
Varasemad ülevaated
16.11.2024
Hiiumaa rahvaralli (0)
05.11.2024
Kehala rahvaralli 19.10.24 (0)
16.10.2024
Saaremaa ralli 11-12.10.24 (0)
Viimati lisatud albumid
Viimati uuendatud albumid
17.10.2024 21:21
Saaremaa Rally 2024 (2)
29.09.2024 15:31
Samsonas Rally Utena 2024 (0)
15.09.2024 12:52
KEHALA KARIKAS 4. Etapp (0)
01.09.2024 09:33
Eesti Maasikas Otep�� rahvasprint 2024. (0)
24.08.2024 23:00
HUMUS PAIDE RALLY 2024 (0)
Vaata foorumiteemasid
 
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia