Kliki siia Kliki siia
Kas MM-sarja uus punktiarvestus teeb rallid põnevamaks?
Vasta | Tulemus
Saada teade
Partnerid
www.veoautodevaruosad.com
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
rallifotod.eu
 
 
 
Rando Aav
09. juuli 2020 20:40
Loe kommentaare (0)
Trüki lehekülg
 Foto: Raivo Tiikmaa

Lauri Ristolainen plaanib taastada kuldse ajalooga ralliauto

"Tahan selle auto standardklassi konditsiooni viia, teha selliseks, nagu see oli," räägib Lauri Ristolainen auto kohta, millega on omal ajal kuldmedaleid korjanud nii Ilmar Raissar kui ka Ivar Raidam.

Pärast mitmeid "eksirännakuid" ja värvikihte on kunagi Harju KEKi ralliklubi kasutuses olnud VAZ 21011, toonase registreerimismärgiga 42 41 EAA, taassündi ootamas Lauri Ristolaineni garaažis. Ristolainen soovib taastada auto võimalikult autentse väljanägemise. Hetkel olevat ta dilemma ees, kas teha stangedega variant ehk auto viia sellisesse konditsiooni nagu see oli algselt või ilma stangedeta ning Harju KEKi värvides. Tehasest tuli see 1,6-liitrise mootoriga VAZ 21011 üleni rohelisena, 1986. aastaks oli peal juba Harju KEKi disain. "See on tõsi, et tahaksin auto korda teha. Praegu seisab see juba paar aastat garaažis ja ootab oma aega."

Põhjuseid, miks selline auto taastamist väärib, on hulganisti. Nimelt on just selle standardklassi autoga nii Nõukogude Liidu meistrivõistlustelt kui ka Eesti meistrivõistlustelt korjatud hulgaliselt kuldmedaleid. Esmalt teenis see sõiduvahend aastail 1984-1991 põhiliselt Lada VFTSiga Harju KEK rallitiimis võistelnud rallipaari Ilmar Raissar - Rein Talvar. "Sõitsime mõlemaga. Suurema osa ajast seisis 011 pukkide peal. Sellega sõideti ainult meistrivõistluste sõite, mitte n-ö külarallisid," selgitab Ilmar Raissar.

Kõnealuse A2/1 8. klassi autoga Lada 1600 tuli rallipaarile Ilmar Raissar - Rein Talvar esimene kuldmedal Tartu- ja Põlvamaal peetud Eesti meistrivõistlustelt "Estonia 84".


Ilmar Raissar ja Rein Talvar rallil "Estonia 84". Foto: Ilmar Raissari erakogu.

Samal aastal teenisid nad kuldmedali ka Klaipedas peetud NSV Liidu meistrivõistlustelt, kus neil käis kibe võitlus sekundite pärast leedulaste Kastytis Girdauskase - Sarunas Liesise ja Sigitas Alytuse - Jonas Grumadasega. Pikematel kiiruskatsetel olid Eesti meistrid kiiremad ja see tõigi võidu ning kuldmedalid.

"Järgmine sõit sellega oli 1986. aasta Eesti meistrivõistlustel Paides. Sealt tuli jälle kuld," meenutab Raissar. Samal aastal jagati NSV Liidu rahvaste IX suvespartakiaadi ja ka autoralli meistrivõistluste medalid Leedus. Eestlased olid sealgi stardis ja seekord teeniti välja pronks ehk Eesti parimatena said Ilmar Raissar - Rein Talvar 3. koha. Kuni 1600 cm³ klassis tuli esikohale kohalik ekipaaž Eugenijus Tumalevičius - Pranas Videika. "Brundza ja Tuma järel tuli pronks," sõnab Raissar.

Kuigi 1984. aasta kevadel olid Ilmar Raissar ja Ivar Raidam siirdunud üsna samaaegselt Harju KEKi ralliklubisse, siis standardautoga VAZ 21011 hakkas medaleid võitma Raidam mõnevõrra hiljem. "1986. aastal sõitsin sellega viimati. Aastal 1987 hakkas sellega medaleid korjama Raidam," märkis Raissar. 1987. aastal spetsiaalautode klassis rallidel konkurente alistanud Ivar Raidam - Maano Mardisalu tegid standardklassi autoga kaasa Leningradi oblastis ja Karjala maakitsusel toimunud Nõukogude Liidu meistrivõistlused. 8. klassis, kus startis 35 autot, tulid nad võitjaks.

1988. aastal oli Harju KEKi rallipaar Raidam - Mardisalu võitu kaitsmas. Autol VAZ 21011 sõitnud mehed saavutasidki teist aastat järjest kulla, võites Lätis Kuldigas korraldatud NSV Liidu meistrivõistlused standardautode rallis. Kõige rohkem osavõtjaid oligi 8. klassis, kokku 42. Pärast seda 1988. aasta sõitu kommenteeris Ivar Raidam: "Ega meie autoga ei sobinudki nõrgemini sõita - NSV Liidu meistrivõistlustelt on sellega toodud kolm kulda ja spartakiaadipronks, lisaks kolm võitu Eesti meistrivõistlustelt."

Ilmar Raissar ütleb, et peab sedavõrd palju kuldmedaleid toonud autot Eesti kõige legendaarsemaks ralliautoks. "Ei ole ühtki teist autot, millega oleks Eesti meistrivõistlustelt ja Nõukogude Liidu meistrivõistlustelt nii palju kuldasid toodud," põhjendab ta. Ehk et resümeerides, kuldasid tuli selle autoga kokku 6, millest kolm võitsid Ilmar Raissar - Rein Talvar ja kolm Ivar Raidam - Maano Mardisalu.

Kui Harju KEKi ralliklubis keegi selle autoga enam ei sõitnud, siis sattus see Hiiumaale Saarnaki nimelise mehe kätte, kes hakkas rallidel osalema. Mõne aja pärast jõudis auto Harju KEKi tagasi, misjärel osales sellega rallikrossidel Rein Talvari vennapoeg. "Tema hukkas seda autot kõige rohkem. Minu ja Ivari käest pääses auto ühegi mõlgita. Siis jäi auto seisma ja seisab siiamaani," lisab Ilmar Raissar, tundes seejuures heameelt, et auto on Eestis alles ja tema endise mehaaniku Aleksander Ristolaineni poja Lauri Ristolaineni valduses.

Lauri Ristolainen räägib, et kui auto kord taastatud saab, võiks see leida väärika koha muuseumis. "Selle koht võiks olla muuseumis. Ajalooga autot kõlbaks Turbas näidata küll," märgib samas ligidal elav mees.
Uudiste arhiiv
Artikli juurde
Subaru Forester 2,0 XE
Varasemad ülevaated
26.10.2023
Tootmiskombinaat Vihur (0)
09.10.2023
Saaremaa ralli 2023 (0)
19.09.2023
Lõuna-Eesti rahvaralli 16.09.23 (0)
Viimati lisatud albumid
Viimati uuendatud albumid
18.02.2024 20:21
Vidzemes Talvekarikas 2024 (1)
18.02.2024 07:49
Rahvaralli " Koeru talv 24" (0)
11.02.2024 19:27
Rally Sarma 2024 (1)
05.02.2024 01:29
Otepaa Talveralli 2024 (3)
22.01.2024 10:06
Rally Aluksne 2024 (4)
Vaata foorumiteemasid
 
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia