Kas MM-sarja uus punktiarvestus teeb rallid põnevamaks? |
|
|
|
|
|
... > Eesti > Ralliauto, millega on kihutanud nii Märtin kui ka Aava |
|
Ralliauto, millega on kihutanud nii Märtin kui ka Aava
Peatselt leiab muuseumis koha Ford Escort Cosworth, millega on võidu sõitnud nii Markko Märtin kui ka Urmo Aava. "Paneme auto ekspositsiooni, kui õiged kleebised peal," lubab MOMU Mootorispordi Muuseumi eestvedaja Arno Sillat.
Arno Sillat ütleb, et eksponaatide hulka lisandub auto, millel on üsna värvikas ajalugu. Seejuures päris kõiki nüansse selle võistlusmasina ajaloost teada ei olegi.
"Vist on olnud A-rühma auto ja vist on tehtud N-rühma autoks. Lõpuks on sellega rallikrossi sõidetud," resümeerib Sillat. "Eestisse see auto jõudis Toomas Kitsingu käe läbi. Ta ostis selle Sebastian Lindholmilt Soomest juba aastaid tagasi. Alguses oli see mõeldud Markko Märtinile. Märtin proovis selle auto Soomes ära ja ütles, et parem mitte: "Ei ole hea auto". Arvestades Märtini fantastilist võimet autosid testida, paremaks ehitada, siis see võis olla väga õiglane hinnang sellele autole. Mõni on hea, mõni ei ole hea. Tema ütles, et ärme ostame. Aga Kitsing oli selle ajaga, kui Märtin proovimas käis, tehingu ära teinud. Auto toodi Eestisse. Märtin - kas nüüd keeldus sõitmast - aga sellega väga palju sõitma ei sattunud. Sellest sai Urmo Aava esimene neliveoline auto. Aava sõitis sellega paar rallit. Märtin sõitis sellega ühe Tallinna ralli teise päeva. Tol aastal, kui ta oma Fordi esimesel katsel rannahoone juures puusse määris. Ühesõnaga parkis nii hästi ära puude vahele. Ütleski, et - sõidetud kehvasti, aga väga hästi pargitud. Vist oli nii, et puud olid ees, taga ja kõrval. Korraldaja oli mures, et kui Märtinit ei ole, siis teisel päeval piletimüük kannatab. Ehk siis leiti talle auto ja ta oli nõus selle Escort Cosworthiga teise päeva läbi sõitma."
Arno Sillat ütleb, et teadaolevalt on selle Fordiga pärast oma MM-karjääri lõppu sõitnud ühe madalama divisjoni ralli Ari Vatanen ja Fabrizia Pons. "Jutud käivad, mille kohta ei ole kinnitust, et seda olla ka Tommi Mäkinen ja Marcus Grönholm proovinud. Aga see on niisugune jutu tase."
Pärast Urmo Aava edasiliikumist oli kõnealune auto kasutusel n-ö nullautona. "Enne, kui autospordi liidust tulid ametlikud "nullid". Ehk siis aastail 2002-2003. Väidetavalt 2002 sõitsid vennad Bolšihhid sellega - viimase ralli Eestis ehk siis nullautona. Selle kohta mul ei ole kinnitust. Nad sõitsid küll Ford Escortiga, aga kas sellega just, seda ei tea. Kui see nii on, siis on seda võidusõiduajalugu seal veel. Juba iseenesest piisab Urmost, piisab Markkost. Kui neid on kaks, on juba hea. Iga lisanduv on boonus," räägib Sillat. Ta märgib, et teadaolevalt pärast Urmo Aavat selle autoga ametlikult keegi enam rallil võistelnud ei ole. Seejärel Tiit Vanamõlder sõitis rallikrossi sellega.
"Eesmärk on seda autot säilitada," kinnitab Sillat. "Auto oli vahepeal punane, kui see Vanamõldri käes oli, aga nüüd on uuesti valgeks värvitud ja ootab kleepimist."
Fotod: Rando Aav
|
|
|
|