Kas MM-sarja uus punktiarvestus teeb rallid põnevamaks? |
|
|
|
|
|
... > Venemaa > Veoautokrossi entusiastid käisid Rjazanis autokrossi vaatamas |
|
Veoautokrossi entusiastid käisid Rjazanis autokrossi vaatamas
Et leida ajaloolist materjali eestlaste esinemise kohta Rjazanis, käis seitsmeliikmeline veoautokrossi ja -ajaloo huviliste seltskond mai algul (võistlus toimus 12.-13. mail) olukorraga koha peal tutvumas.
Rjazanis igakevadiselt toimuv veoautokrossi võistlus on pika traditsiooniga (korraldatakse alates aastast 1964) üritus, kus ka Eesti sportlased läbi aegade palju auhinnalisi kohti ära toonud. Esikohti on võidetud nii liiduvabariikide arvestuses, linnade arvestuses, kui ka klubide arvestuses. Kõige rohkem on eestlased esindatud olnud klassis GAZ 51, kus aastal 1964 võeti nelikvõit ja aastal 1979 oli lausa 39 sportlast stardirivis. Esikoha on selles klassis eestlastest saavutanud Lauri, Evert, Kurro, Krainev. Meeskondliku esikoha selles klassis on ära toonud Tapa Autobaasi võistkond (2x), Uhtna kolhoosi, Nuia EPT (2x) ja Polli Katsebaasi võistkonnad. Tõnu Evert on esikoha võitnud lisaks ka ZIL 130 klassis.
Kõige pealt peab rõhutama, et eestlaste vastuvõtt koha peal oli lihtsate venelaste poolt ülisõbralik. Ka eelnev dokumentide vormistamine ja piiriületused toimusid kiiresti ning tõrgeteta. Arvestada tuli muidugi Moskva liiklusummikutega, rahvuslike eripäradega ja sellega, et vene keelega on lihtsam hakkama saada kui inglise keelega. Seda eriti lihtrahvaga ja sportlastega suheldes. Teed olid suurepärased ja kütus kaks korda odavam kui Eestis. Võistlust turvanud politseiga oli kontakt ja läbisaamine hea.
Kuigi võistlus toimub uuel ja lühemal rajal ning ka võistlejaid pole enam nii massiliselt, kui veoautokrossi hiilgeaegadel, keegi pettuma ei pidanud. Säilinud on nii vene temperament kui ka hasart. Pealtvaatajaid oli raja ääres kohaliku pressi andmetel 4 kuni 5 tuhat. Olgu öeldud, et pealtvaatajatele oli üritus tasuta.
Kaugemad võistlejad olid kohale tulnud kuni kolme tuhande kilomeetri kauguselt Sverdlovski ja Uljanovski oblastist. Et võistlus on mitmepäevane, siis tullakse telkide ja grillidega varakult kohale ning veedetakse üks seltskondlik nädalavahetus. Eestlase kohalolek koos üleskutsega meile ajaloolist materjali edastada, leidis kajastust kohalikus ajakirjanduses ning materjali on juba ka saabunud.
Oli meeldiv kohtumine 2017. aastal ZIL 130 klassi meistritiitli võitnud Denis Demidoviga, kes oli kohale tulnud Uuralide tagant Rezi linnast. Kohtumise käigus sai meeneid vahetatud. Samuti vestlesime Venemaa (ja ilmselt terve maailma) vanima tegevautosportlase Igor Borissenkoga, kellel vanust juba 83 aastat ja kes täpselt ei teadnudki enam, mitmekordne Venemaa meister ta on. Pakkus, et eks ta üle kahekümne ole. Tema eestvedamisel on rajale tulnud Gazellid.
Võistlus toimus kokku seitsmes masinaklassis. Eestis populaarne GAZ 51 on vene radadelt kadunud. Nende asemel olidki rajal Gazellid (kokku oli neid 8 tk), mida jällegi Eesti radadel pole. Võisteldakse koos GAZ 52-ga, mida seekord oli rajal vaid üks. Sarnaselt Eestiga olid rajal vaid GAZ 53-d (5 tk). Tõeliseks maiuspalaks meie jaoks oli ZIL 130 (15 tk) ja UAZ 469 (21 tk) võiduajamine. Need on seal populaarseimad ja massilisemad klassid. Nende võistlus läheb ka Venemaa meistrivõistluste arvestusse. Gazellide ja GAZ 53 veokate võidusõit toimub karikavõistluse arvestuses. Lisaks käisid rajal sõiduautod ja -bagid. Veobagisid, nagu meil, seal võistlemas pole.
Võistluste korraldusliku poole pealt meeldis, et pärast stardijoonele rivistamist tegid kõik võistlejad n-ö soojendusringi, et tutvuda raja seisukorra muutustega. Kasutusel oli B-finaal ja maksimaalselt lasti korraga rajale 10 võistlejat.
Kes soovib põhjalikumat ülevaadet Rjazanis nähtust, saab seda teha, külastades näoraamatu kontot "Veoautokrossi ajalugu".
|
|
|
|