Kliki siia Kliki siia
Kas MM-sarja uus punktiarvestus teeb rallid põnevamaks?
Vasta | Tulemus
Saada teade
Partnerid
www.veoautodevaruosad.com
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
rallifotod.eu
 
 
 
Rando Aav
25. mai 2017 19:09
Loe kommentaare (0)
Trüki lehekülg
Viimati jagas Sander Pärn oma hoolealustele näpunäiteid sel nädalal toimunud sõidutreeningul. Foto: Rando Aav

Treeneriametit pidav Sander Pärn loodab saada WRC-sõitjaks

12 aastat rallisõiduga tegelnud Sander Pärn ei ole maha matnud unistust tippkonkurentsis osalemisest autoralli MM-sarjas. Rahaliste võimaluste puudumisel ei võistle ta tänavu isegi Eestis, ent hoiab nö kätt pulsil, pidades treeneriametit.

"Kuna mul endal sel hooajal sõiduvõimalust ei ole, tekkis mõte teisi aidata ja hakata juhendajaks, õpetajaks, treeneriks," selgitab Sander Pärn. "Sõber Indrek Tammverel on rallitiim Tartus. Car Rebuilding Company ehk CRC. Sama tiim tegi ka mulle "servist" aastail 2009, 2013 ja 2014. Kuna Indreku tiimis sel hooajal sõidavad Roland Poom ja inglane Will Butler, siis tekkis mõte poisse juhendama hakata. Nad olid sellega väga päri ja nõus. Praegu on hästi, kõik on rahul."

Esimene proovikoht oli Sander Pärnale treenerina Lätis sõidetud Alūksne ralli. "Seal olin talvel kohal. Enne seda võistlust nii Butler kui Poom tegid rallitrenni. Seal juhendasin neid. Sealt see algas. Praeguse seisuga oleme rääkinud, et teeme Eestis terve hooaja koostööd, meistrivõistluste raames kindlasti."

Põhiliselt aitab Sander Pärn kiiruslegendi koostamisel ja õpetab sõiduvõtteid. "Need on kaks põhiasja," lausub Pärn. "Näiteks treeningutel vaatan nende legendi üle, kuidas nad selle kirja on pannud. Kas parandan natuke või annan oma soovitusi. Kui midagi väga valesti on, siis ütlen seda, et nii võiks mitte olla. Reaalselt istun nendega koos autos treeningutel, vaatan kuidas nad sõidavad ja annan näpunäiteid. Üritan ka muul moel abiks olla. Võistluste ajal olen koordinaatori rollis või võistlejate esindaja rollis."

"Kõrval istudes keskendun põhiliselt sõidule. Jälgin, kui kiire see sõit on. Vaatan aknast välja. Täna nende kahe sõitja puhul ei ole vaja enam väga käte või jalgade tööd vaadata. Tase on neil juba piisavalt hea, nad on pädevad ja head sõitjad mõlemad. Seal ei ole vaja mul pedaale ja rooli vaadata. Pidurdusmaadel, kui näen, et jube vara hakatakse pidurdama, siis ma mainin seda ja üritan tagant utsitada. Et saaks suurema hooga kurvist läbi minna!"

Kas koolitatavad Pärnale mõnikord ka vastu vaidlevad? "Veel ei ole ette tulnud, et keegi vastu vaidleks," muigab ta ja selgitab, et ta püüab rahulikult võtta. "Sõidu poolelt saab n-ö suruda, mismoodi kiire sõit võiks olla. Kuidas aja peale kiiresti sõita, see on üks asi. Aga legendi poole pealt on see, et ei tasu võibolla mul oma visiooni peale suruda, sest legend on igal ühel natukene omamoodi. Visioonid on erinevad. Minu parem 6 võib olla Will Butleri parem 5 ja Roland Poomi parem 7 näiteks."

Sander Pärn räägib, et hoolealuste kiiruslegendid on võrdlemisi sarnased. "Nende legendid on üsna sarnased minu legendile. Ja omavahel neil on ka legend väga sarnane. Ühel on lihtsalt inglise keeles, teisel eesti keeles. See teeb asja veelgi põnevamaks. Ma olen ise mõlemas keeles legendi koostanud ja sõitnud ka nii inglise kui eesti legendi järgi. Inglise keel on mõnes osas loogilisem ja lühem, aga mõne koha peal on ka vastupidi. Eesti keeles kipub käändeid sisse tulema, inglise keeles neid pole. Siis tuleb mingi lisasõna selle asemel. Selles osas teinekord on inglise keelne variant pikem. Eesti keelne legend on "kandilisem " natuke. Ma ise eelistan inglise keelset legendi, kuna viimased kolm hooaega sõitsin inglise keelse legendi järgi. Ise koguaeg koostasin inglise keeles legendi. Praegu, kui lähen eesti keelset legendi kirjutama, ütlen vahel kogemata inglise keeles mõne sõna. Inglise keelne legendi tase, julgen väita, on kõvem."

Sander Pärn ei salga, et kui kellelgi peaks olema huvi tema nõuandeid kuulda võtta, on ta valmis aitama. "Kui mul aega jääb, olen nõus veel kedagi juhendama. Eesti meistrivõistlusteks mul on kokku lepitud see, et olen konkreetselt Car Rebuilding Company tiimiga seotud. Võistluste ajal ei jõuaks rohkematega põhjalikumalt tegeleda. Mis aga puudutab legendiõpet ja sõiduõpet treeningul, siis selles osas hea meelega olen nõus n-ö kliendibaasi suurendama." Rahanumbritest Pärn ei räägi, mainib vaid, et see on kokkuleppel ja sõltub sellest, mida õpetatav soovib-tahab ja mida juhendajalt ootab.

Kui heaks koolitajaks Pärn ise end peab? 25-aastane autosportlane märgib, et keeruline on ennast hinnata. "Alustasin koolitamisega alles sel hooajal. Tundub, et see sobib mulle ja tuleb hästi välja. Kui hästi, seda peaks küsima Rolandi ja Willi käest."

Roland Poom ütleb, et koolitusest on kasu olnud juba praegu: "Alguses oli legendiga tööd. Esimese ralli ajal oli näha, et legend on vähe mööda. Hakkasime sellega peale. Nüüd oli kolmas sõidutrenn koos. Kiirete osade peal ütles Sander, mida teistmoodi teha."

Sander Pärna ennast on omal ajal juhendanud Urmo Aava, Kuldar Sikk, Andrus Laur, Markko Märtin ja Kris Meeke.

"Usun, et mul on kogemust, mille pealt õpetada. Just "esiveoliste poisse". Olen kahekordne Eesti meister esirattaveoliste autode klassis aastail 2013 ja 2014, samuti n-ö juunioride maailmameister, kui võitsin 2014. aastal Drive DMACK Fiesta Trophy," räägib Pärn, kelle enda viimane võistlussõit jääb 2016. aasta sügisesse.

Sander Pärn ütleb, et ta ei ole seda mõtet nurka visanud, et ühel päeval taas võistlejana ralliteedele naasta. "Endiselt on mul unistus ja lootus saada ühel päeval WRC-sõitjaks. Aga millal üldse uuesti sõitma saan? Endal finantsressurssi võtta ei ole, et starti minna. Vaatame, mis elu toob. Praegu üritan midagigi teha ja juhendada. Tunnen, et see ka arendab tegelikult ja on päris kasulik. Lootus on, et järgmiseks aastaks õnnestub mingi programm paika panna. Samas programmi paika panna on lihtne, rahastada ja sponsoreid leida on raske. Mina tahaksin endiselt veel sõita!"


Sander Pärn andmas õpetussõnu William Butlerile ja Aaron Johnstonile.


Sander Pärn ja Roland Poom.


Žestid aitavad kommunikeerida.


CRC rallitiimis hooldatavad võistlusautod.
Fotod: Rando Aav / rally.ee
Artikli juurde
18.11.2024
Tiitliheitluse lõppvaatus toimub Jaapanis
Artikli juurde
21.11.2024
Balti rallikrossi meistrisarjas uuel aastal kuus etappi
Artikli juurde
21.11.2024
Jaapani MM-rallil selguvad tänavused maailmameistrid
Uudiste arhiiv
Artikli juurde
Subaru Forester 2,0 XE
Varasemad ülevaated
16.11.2024
Hiiumaa rahvaralli (0)
05.11.2024
Kehala rahvaralli 19.10.24 (0)
16.10.2024
Saaremaa ralli 11-12.10.24 (0)
Viimati lisatud albumid
Viimati uuendatud albumid
17.10.2024 21:21
Saaremaa Rally 2024 (2)
29.09.2024 15:31
Samsonas Rally Utena 2024 (0)
15.09.2024 12:52
KEHALA KARIKAS 4. Etapp (0)
01.09.2024 09:33
Eesti Maasikas Otep�� rahvasprint 2024. (0)
24.08.2024 23:00
HUMUS PAIDE RALLY 2024 (0)
Vaata foorumiteemasid
 
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia