Kliki siia Kliki siia
Kas MM-sarja uus punktiarvestus teeb rallid põnevamaks?
Vasta | Tulemus
Saada teade
Partnerid
www.veoautodevaruosad.com
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
rallifotod.eu
 
 
 
Rando Aav
27. oktoober 2016 20:06
Loe kommentaare (0)
Trüki lehekülg
Kalle Allik. Foto: Margus Almers

Viljandimaa mees Kalle Allik talletab veoautokrossi ajalugu

2014. aasta lõpul loodi Facebooki (FB) veoautokrossi ajalugu kajastav konto, kuhu tänaseks päevaks on koondatud tähelepanuväärne hulk vastavasisulist materjali. Haldab seda kontot Kalle Allik.

"Et Eesti meeste mehetegusid jäädvustada, tulime veokameeste veteranidega suheldes mõttele hakata vastavaid materjale koguma, koondama, säilitama, digitaliseerima ja avaldama. Konkreetse mõtte käis välja meistersportlane nii motokrossis kui ka veoautokrossis - Jüri Treimuth," viitab Kalle Allik sellele, kuidas veokakrossi ajaloo talletamise idee sündis. "Jüri on mees, kes on võistelnud mootorrattal, veoautol GAZ 51, ZIL 130, UAZ 469 ja bagil. Kui tervis lubab, on Jüri võistlustel ka tänapäeval kohal."

Kalle Allik möönab, et sageli on küsitud, kes seda veoautokrossi ajaloo kontot haldab. Ja ta ei tee sellest saladust: "Haldan seda kontot mina, Kalle Allik. Seda loomulikult kõigi toetajate abil!"

Allik on ka ise 1970. aastatel ja pärast pausi 1980. aastatel veoautokrossi harrastanud. "Olen saavutanud mõned auhinnalised kohad ja täitnud meistersportlase kandidaadi normi. Seos veoautokrossiga ja üldse autospordiga on lisaks enda sõitmisele tihe," lausub 64-aastane Viljandimaa mees. Ta selgitab: "1970-ndatel võistles veoautokrossis vend Ants Allik. Praegu võistleb GAZ 53 klassis poeg Andres Allik, kes oli aastal 2013 vabariigis kolmas ja eelmisel aastal teine. Poeg Alar Allik on noppinud auhinnalisi kohti rahvakrossidel ja on venna võistlusauto ettevalmistaja. Viimasel 2016. aasta Eesti meistrisarja etapil Tapal saavutas venna autoga sõites kolmanda koha. Pojapoeg Kevin Allik teeb esimesi võistlusi sprindivõistlustel, kus on noppinud juba nii mitmedki auhinnalisi kohti ja ta tuli sel aastal Tarvastu karikasarja võitjaks."

Kalle Allik annab mõista, et kuigi veoautokross pakub vaatemängu ja põnevust, on ette tulnud ka väga kurbi sündmusi. Üks traagiliselt lõppenud lugu puudutas teda väga isiklikult. "Autokrossi võistlusel 19. mail 1979. aastal hukkus Siim Saar. Ta oli tollal minu võistlusauto ettevalmistaja, mehhaanik ja parim sõber. Selle üliõnnetult lõppenud võistluse tegi minu võistlusautoga. Muuseas, meie tunnuspildil FB kontol ja flaieritel, mida jagame, on just Siim minemas samal õnnetul võistlusel oma viimasele ringile."

Veoautokross on Alliku sõnul Eestis väga pikaajaliste traditsioonidega tehnikaspordiala. "Veteranide juttudele tuginedes saame väita, et esimest korda sõideti veoautokrossi 1955. aastal Tallinnas, Kloostrimetsas toimunud motokrossi ajal. Dokumentaalset kinnitust sellele veel kahjuks leidnud ei ole. Esimesed ametlikud Eesti meistrivõistlused toimusid 1967. aasta 18. juunil Viljandis, kus sõideti meistrivõistluste esimene etapp. Teine etapp toimus Türil. Seega on järgmine aasta mõningas mõttes juubeliaasta - möödub 50 aastat esimesest ametlikust meistrivõistlusest."


Foto: perekond Arumaa erakogu

Eriti populaarne oli veoautokross 1970. aastatel, mil näiteks Valgamaal Priipalu rajal oli korraga stardis üle 90 võistlusmasina. "Oleks ilmselt rohkemgi olnud, aga tollased eeskirjad ei lubanud korraga rajale rohkem kui arvestuslikult 10 masinat igale kilomeetrile ja Priipalu rada oli 9,4 km pikk," kommenteerib Allik.


Foto: Vambola Kängsepp, erakogu

"Väga populaarne oli Elva Kulbilohus toimuv igakevadine kevadkross, kus kuiva ilmaga oli rada väga tolmune, mis põhjustas tihti ahelkokkupõrkeid," jätkab ta. "Üleliiduliselt oli tuntud Nuia rada, kus ka Kamazid on rajal olnud."


Foto: Arvo Raudne, erakogu

Kalle Allik ütleb, et ajalugu on põnev ja selliste vanade fotode leidmine ning avaldamine võimaldab ajalugu paremini talletada: "Paljudel "vedeleb" kappides ja albumides temaatilisi fotosid, kavasid, diplomeid, medaleid, märke jne. Soov oleks neid materjale digitaliseerida ja pildistada."

Kui veoautokrossi kontot vaadata, leiab sealt juba praegu suurel hulgal põnevat pildimaterjali. "Väga lühikese ajaga on 2014. aasta 27. novembril loodud FB konto muutunud väga populaarseks," rõõmustab konto haldaja. "Kontoga on liitunud juba üle 3000 inimese. Rekordnädalatel on meie postitusi vaadatud üle 100 tuhande korra. Sõpru oleme leidnud lisaks Eestile kõigist naaberriikidest, samuti mujalt Euroopast, Aafrikast ja Austraaliast kuni Ameerikani välja."

"Oleme külastanud endisi tuntud veoautokrossi mehi, kes on olnud ala algusaastatel tegijad või nende lähedasi, sest aeg teeb oma töö ja mitmed mehed on suundunud taevastele radadele. Hea on koostöö spordimuuseumi ja mootorispordimuuseumiga. Lühikese ajaga on meile laekunud hulgaliselt ajaloolist materjali. Kokku on üle 30 tuhandele faili. Saanud oleme palju huvitavat materjali, mida FB konto kaudu kõigiga jagame. Kui FB kontol on materjal avaldatud suhteliselt stiihiliselt, selle hankimise, saabumise ja töötlemise järjekorras, siis endale oleme püüdnud süsteemsema korra luua," räägib Allik. "Plaan on lõpuks jõuda tulemuseni, kus veoautokrossi (võib laiendada ka teiste veokatega seotud aladega) algusest kuni tänapäevani oleks kirjas kõik Eestis korraldatud võistlused, osavõtjate arv, tulemused, võitjad, jne. Samuti eestlaste esinemised Nõukogude Liidu meistrivõistlustel ja naabervabariikides. Siis on materjal digitaalselt olemas, mida saab pidevalt täiendada ja jagada ning võib-olla keegi võtab teemaks see ka kunagi kaante vahele panna."

"Veoautokrossi ajalugu tehakse tänapäeval samuti," jätkab ta. "Igal aastal toimuvad mitmeetapilised Eesti meistrivõistlused. Meie sportlased käivad võistlemas Lätis ja Läti sportlased Eestis. Aastal 2014 käisid meie mehed sõitmas Rjazanis, kus toimub väga pika traditsiooniga igakevadine autokross ja tuldi tagasi esikohaga GAZ 51/52 klassis (Marko Tiinas) ja teise kohaga GAZ 53 klassis (Toomas Repp). Seepärast kajastame enda konto kaudu infot ka tänapäeva võistluste kohta."

"Et koguda parimaid palasid iga-aastaste võistluste kohta, korraldasime eelmisel aastal esimese fotovõistluse. Parimaks hinnati Urmo Sibula foto Hinsa krossilt. Momendil on käimas fotovõistlus "Autokross 2016". Kuna huvi vastava võistluse vastu oli möödunud aastal fotograafide hulgas suur, siis korraldasime käesoleval aastal iga veoautokrossi meistrivõistluste etapi kohta eraldi osavõistluse. Meie FB kontol on hindamisel viienda osavõistluse "Autokross 2016 Tapa 2" fotod. Oleme leidnud lahkeid toetajaid, kes fotovõistluse auhinnalauda meenetega rikastavad – Scania Eesti AS, Photopoint, Fresh-Est OÜ, Amserv, Helpman OÜ."

Kalle Allik ütleb, et ajaloo säilitamiseks on teretulnud mitmesugune veoautokrossi puudutav materjal, olgu selleks siis fotod, negatiivid, deapositiivid, kavad, vimplid, märgid, medalid, karikad, protokollid või memuaarid. "Kui kellelgi on pakkuda, palun meiega ühendust võtta, et saaksime vastava materjali digitaliseerida ja kõigile nähtavaks teha.
Ainult nii suudame veoautokrossi ajaloo jäädvustada."

Facebooki konto "Veoautokrossi Ajalugu"
Artikli juurde
18.11.2024
Tiitliheitluse lõppvaatus toimub Jaapanis
Artikli juurde
21.11.2024
Balti rallikrossi meistrisarjas uuel aastal kuus etappi
Artikli juurde
21.11.2024
Jaapani MM-rallil selguvad tänavused maailmameistrid
Uudiste arhiiv
Artikli juurde
Subaru Forester 2,0 XE
Varasemad ülevaated
16.11.2024
Hiiumaa rahvaralli (0)
05.11.2024
Kehala rahvaralli 19.10.24 (0)
16.10.2024
Saaremaa ralli 11-12.10.24 (0)
Viimati lisatud albumid
Viimati uuendatud albumid
17.10.2024 21:21
Saaremaa Rally 2024 (2)
29.09.2024 15:31
Samsonas Rally Utena 2024 (0)
15.09.2024 12:52
KEHALA KARIKAS 4. Etapp (0)
01.09.2024 09:33
Eesti Maasikas Otep�� rahvasprint 2024. (0)
24.08.2024 23:00
HUMUS PAIDE RALLY 2024 (0)
Vaata foorumiteemasid
 
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia