Kas MM-sarja uus punktiarvestus teeb rallid põnevamaks? |
|
|
|
|
|
... > Viimane Uno Aava nimeline rändkarikas leiab koha muuseumis |
|
Viimane Uno Aava nimeline rändkarikas leiab koha muuseumis
|
Loe lisaks |
|
|
"Kui valmib Eesti Mootorispordi Muuseumi uus hoone, siis läheb ka karikas sinna hoiule," lubas septembris sõidetud Tapa rahvarallil viimase Uno Aava rändkarika enda valdusesse saanud Rain Rannala.
"2014. ja 2015. aastal võitsime Simmo Nestoriga Uno Aava rändkarikale peetud rahvarallid. Seoses 2016. aastal jõustunud rehvikeeluga olime juba otsustanud, et sel aastal enam ei sõida ning laseme teistel võita. Kahjuks aga lahkus Simmo kevadel meie hulgast ning seetõttu võtsin otsuse siiski tänavu vähemalt Uno Aava karikaetapil kindlalt osaleda, et rändkarikas koju tuua ning Simmo nimi jäädvustada autospordi ajalukku," sõnas Rain Rannala, kes lõpetas 17. septembril Uno Aava nimelisele rändkarikale sõidetud Tapa rahvaralli esikohaga. "Kaardilugejaks oli seekord Martin Vihmann, kellega 2015. aastal ka ühe etapi koos sõitsime. Oma legendi lugemise stiililt on Martin Simmoga üsna sarnane ning kuna ta on suures rallis terve aasta ka kätt soojas hoidnud, siis oli koostöö suurepärane."
Tapa ralliks oli Rain Rannala oma võistlusauto korralikult ettevalmistanud ja erinevaid rehve oli tal kaasas koguni 4 jooksu. "Et mis iganes rehviga sõitma lubatakse, siis meil oleks igasugused alternatiivid olemas," põhjendas ta. "Natukene jõudsime ka sõidutrenni teha, sest ma polnud autot liigutanud alates jaanuarist."
"Ralli algas meile hästi ning kuna eesmärk oli paigas, siis võtsime kohe alguses tempo üles. Liigselt riske ei võtnud aga tünnijumal oli siiski meie poolt, sest esimesed trahvid arvesse ei läinud. Teise ringi esimesel katsel võtsime korra hoo maha, et mitte trahvi saada, kuid siis otsustasime ikkagi sõita ka katsete võitude peale," rääkis ta. "Lisakatsed olid meeldivalt kiired ja parajalt tehnilised. Võib-olla takistusi oli liiga palju, aga eks tempot tuleb hoida mõõdukana."
Ralli lõpuks edestasid Rain Rannala ja Martin Vihmann lähimaid konkurente 21,6 sekundiga. Kolmas järjestikune Uno Aava nimelisele karikale sõidetud rallivõit tähendas Rain Rannalale ühtlasi seda, et sai selle karika püsivalt enda valdusesse. Rallivõitja märkis, et tal on plaan võidetud karikas üle anda Eesti Mootorispordi Muuseumile. "Kuna eelmise rändkarika võitnud Margus Remmak ja Urmas Roosimaa andsid selle Eesti Mootorispordi Muuseumile hoiule, siis mul on karikaga sama plaan. Kokkulepe on selleks juba olemas ning kui valmib muuseumi uus hoone, siis läheb ka karikas sinna hoiule. Nii jääb hea sõbra ja kaardilugeja mälestuseks võidetud karikas ka õigesse kohta."
Äsja Rain Rannala ja Martin Vihmanni poolt võidetud karikas oli arvult kolmas Uno Aava nimeline rändkarikas. Esimese karika pani 1974. aastal välja Eesti ühingu Autom Tallinna linnanõukogu, mille esinaine oli tuntud võidusõitja mootorrattal Virve Kiisa. Karika võitsid pärast 12-aastast karikarallidel osalemist ja viiendat võitu jäädavalt endale vennad Olaf Rattasepp ja Tiit Rattasepp autol VAZ 2106. Teise Uno Aava nimelise karika panid 2000. aastal mängu rahvarallide entusiastid Rein Saluri, Viktor Ditmann ja Tõnu Nooni. Karika said 2005. aastal pärast kolmandat järjestikust võitu jäädavalt endale Margus Remmak - Urmas Roosimaa. Kolmanda Uno Aava nimelise rändkarika pani 2006. aastal välja RS Racing Team. Taaskord olid idee initsiaatorid Saluri, Ditmann ja Nooni.
Esimene rahvaralli kolmandale Uno Aava nimelisele karikale toimus 4. novembril 2006. Korraldajaks olid RS Racing Team ja Noorte Autoklubi Kusti. Startis 114 võistlejapaari, finišeeris 98. Karika võitsid Helmet Palm - Manivald Kasepõld.
Üldjärjestuses 25. rahvaralli Uno Aava nimelisele karikale toimus 2007. aasta 25. septembril. Startis 131 ekipaaži, neist finišeeris 122. Karika võitsid Ranno Bundsen - Marko Kasepõld.
2008. aastal võisteldi Uno Aava nimelisele karikale 4. oktoobril. Stardi- ja finisikoht oli Laitse rallipargis. Startis 102 autot, finišeeris 91. Karika võitsid teist aastat järjest Ranno Bundsen - Marko Kasepõld, kes hiljem väitsid, et oleks tahtnud järgmisel aastal võistelda, et saada karikat endale, kuid...
Uno Aava sõnul tekkisid Rein Saluri tiimil raskused rahvaralli korraldamisega. "Karikas toodi minule hoidmiseks. Lisaks heideti Eesti Autospordi Liidu poolt korraldajatele ette liigseid vigursõite lisakatsetena, mida mina isiklikult pooldan ja mis arendab võistleja manööverdamisoskust takistuste vahel, seda eriti noortele rallistidele. Seega kolmel aastal, ajavahemikul 2009-2011, karikarallit ei toimunud," lausus Uno Aava.
Uno Aava. Foto: Rando Aav
"2012. aasta suvel rääkisin autospordi liidus Priit Palloga, et karikas kogub kolmandat aastat mul kodus tolmu ja selle võiks anda rändauhinnaks mõne vabariigis korraldatava rahvaralli võitjale. Priit Pallo leppis selles kokku Pärnumaa rahvaralli korraldaja OÜ A.N.R.O.-ga," jätkas Aava. Jõulumäel 2012. aasta 27. oktoobril toimunud rahvarallil võitsid karika Robert Peetson - Martin Tomson. Startis 71 võistuspaari, kellest sõidu lõpetas 58.
2013. aasta 26. oktoobril korraldas OÜ A.N.R.O. samas Jõulumäel jälle Pärnumaa rahvaralli Uno Aava nimelisele karikale. Ralli võitsid Aiko Aigro - Marko Koosa. Teiseks tulid Rain Rannala - Simmo Nestor. Startis 91 ekipaaži, lõpetas 81.
Järgmise rahvaralli, kus võisteldi Uno Aava nimelisele karikale, korraldas MTÜ Igaühe Terviseklubi 20. septembril 2014. Karika võitsid esmakordselt Rain Rannala - Simmo Nestor. Seda Lääne-Eesti rahvarallit jälgides märkas Uno Aava, et Rain Rannala oli väga kiire sõidumaneeriga: "Talle karikat üle andes mainisin talle oma tähelepanekut."
Üldjärjestuses kolmekümnes rahvaralli Uno Aava nimelisele karikale ehk "Tapa rahvaralli Uno Aava karikale" toimus 8. augustil 2015. aastal, korraldajaks MTÜ VilSport koostöös MTÜ Igaühe Terviseklubi ning Tapa ja Kadrina Vallavalitsusega. Startis 79 võistlejapaari, kellest sõidu lõpetas 58. Karika võitsid teistkordselt Rain Rannala - Simmo Nestor.
"Rääkides võitjatega pärast võistlust, ütles Rain Rannala, et tema rohkem ei sõida. Palusin fotot karikarallide albumi jaoks. Pildi toomine venis ning kahjuks suri Simmo Nestor. Pildi olid nad jõudnud siiski varem ära teha ning kui Rain Rannala selle mulle tõi, siis pikalt vesteldes nõustus ta osalema ka kolmandal rallil, et võita karikas jäädavalt endale," rääkis Uno Aava.
Simmo Nestor ja Rain Rannala. Foto: erakogu
Ka käesoleval aastal võisteldi Uno Aava nimelisele karikale just Tapa rahvarallil. Korraldaja oli sama, mis läinud aastal. Startis septembris peetud võistlusel kokku 83 ekipaaži, kellest finišeeris 73. Karika võitis kolmandat korda järjest Rain Rannala, koos Martin Vihmanniga.
"Enne võistlust ütles Rain Rannala mulle, et ta võidab kindlalt karika ja annab selle Eesti Mootorispordi Muuseumile. Küsisin, kas ta on sel aastal ka võistelnud ja harjutanud kiiret sõitu? Sain eitava vastuse. Kuidas ta usaldab uut paarimeest Martin Vihmanni? Sain vastuseks, et tunneb teda kui head rallimeest. Olin nendest julgetest ütelustest üllatatud! See tuletas mulle meelde Erki Noolt, kes samuti enne olümpial võistlemist kindlalt väitis, et tema tuleb olümpiavõitjaks ja tuligi."
Uno Aava jätkas: "Jälgides jälle lisakatseid, nägin, et Rain Rannala sõit oli agressiivne ja ta oli palju kiirem kui teised. Küsisin pärast võistlust Martin Vihmannilt arvamust ja sain sama vastuse: Rain Rannala on erakordselt agressiivne ja ilma vigadeta kiire sõidumees. Seega oli mul hea meel anda karikas päriselt väärikale rallistile."
"Kuna karikat enam ei ole, siis ka minu nimelist karikavõistlust enam ei toimu," ütles Uno Aava. "Tahan tänada Rein Salurit, Viktor Ditmanni, Tõnu Noonit ja Arvo Arulat eespool toodud panuse eest rahvarallide korraldamisel."
Uno Aava nimelise rändkarika võitjad 1974-2016
1974 Ago Naarits - Tõnis Laur (VAZ 21011)
1975 Heino Hallikas - Mati Karik (VAZ 2102)
1976 Urmas Silm - Ravu Ivask (Moskvitš 412)
1977 Harry Vähk - Mati Kikkas (Zaparožers)
1978 Kaljo Adamson - Tiit Lessel (VAZ 2101)
1979 Ain Möldre - Tarvo Kuusalu (VAZ 21011)
1980 Olaf Rattasepp - Tiit Rattasepp (Moskvitš AZLK 2140)
1981 Arno Laur - Tõnis Laur (VAZ 2101)
1982 Harri Holm - Erast Kõvask
1983 Olaf Rattasepp - Tiit Rattasepp (VAZ 2103)
1984 Olaf Rattasepp - Tiit Rattasepp (VAZ 2103)
1985 Kalev Perli - Ants Halliksaar (VAZ 2101)
1986 Kalev Perli - Ants Halliksaar (VAZ 2101)
1987 Olaf Rattasepp - Tiit Rattasepp (VAZ 2103)
1988 Vello Petmanson - Vello Kosk (Moskvitš IŽ 412)
1989 Olaf Rattasepp - Tiit Rattasepp (VAZ 2106) Võitsid viiendat korda ja said karika jäädavalt omale.
2000 Ahto Siidla - Arvo Arula (BMW 325 iX)
2001 Ahto Siidla - Arvo Arula (BMW 325 iX)
2002 Tõnu Talalaev - Rivo Hell (Opel Kadett)
2003 Margus Remmak - Urmas Roosimaa (Mitsubishi Lancer Evo 6)
2004 Margus Remmak - Urmas Roosimaa (Mitsubishi Lancer Evo 6)
2005 Margus Remmak - Urmas Roosimaa (Mitsubishi Lancer Evo 6) Võitsid kolmandat korda järjest ja said karika jäädavalt omale.
2006 Helmet Palm - Manivald Kasepõld (Mitsubishi Lancer Evo 8)
2007 Ranno Bundsen - Marko Kasepõld (Subaru Impreza)
2008 Ranno Bundsen - Marko Kasepõld (Subaru Impreza)
2012 Robert Peetson - Martin Tomson (BMW 325i)
2013 Aiko Aigro - Marko Koosa (Mitsubishi Lancer Evo 6)
2014 Rain Rannala - Simmo Nestor (Mitsubishi Lancer Evo 9)
2015 Rain Rannala - Simmo Nestor (Mitsubishi Lancer Evo 9)
2016 Rain Rannala - Martin Vihmann (Mitsubishi Lancer Evo 9) Võitsid kolmandat korda järjest ja said karika jäädavalt omale.
|
|
|
|