Kas MM-sarja uus punktiarvestus teeb rallid põnevamaks? |
|
|
|
|
|
Miko-Ove Niinemäe: Leian, et minu koht on tipus
|
Loe lisaks |
|
|
Miko-Ove Niinemäe täitis tänavu kõik aasta algul endale võetud eesmärgid. Ta tuli Eesti meistriks koduses rallisarjas ning võitis Lõuna-Eestis sõidetud Euroopa meistrivõistluste etapi juunioride arvestuses. Uue hooaja plaanid on tal aga lahtised.
Miko-Ove Niinemäe tunnistab, et autosport on talle südamelähedane, kuna selle alaga on aastaid tagasi tegelenud tema isa. Esimest korda istus Miko-Ove Niinemäe ehtsa võistlusauto rooli 2007. aastal. "Siis üks Citroen leiti mulle. Tegelikult oli Zaparožets ka kunagi varem. See oli selline Jaanimäe ringil sõitmiseks, kui seal käis noorte võiduajamine. Aga esimene korralik võistlusauto oli Citroen C2," meenutab Miko-Ove Niinemäe. Viimati on tema istumise all olnud Peugeot 208 R2. "See auto vastab FIA poolt sätestatud R2 reeglitele. Autol on 1,6-liitrine vabalthingav mootor, järjestiklülitusega käigukast, kaal 1030 kg. See on nagu kõik ülejäänud R2 autod. Esiveoline."
"Tunnetus ja teadmine on tänaseks sellest autost käes," kinnitab Niinemäe. Tänavuseks aastaks seadis ta endale konkreetsed sihid - kaitsta tiitlit kodus ja võita Euroopa meistrivõistlustel üks etapp juunioride arvestuses. Mõlemad eesmärgid ta täitis. Estonia rallil juunioride arvestuses võidutsenud noormees ütleb, et enesekindlust nende plaanide realiseerumiseks andis juba mullune hooaeg, kui tuli tiitlivõit ja poodiumikoht Euroopa meistrisarja etapilt. "Eelmisel aastal õnnestus kolmas olla Estonia rallil. Küll tehniliste probleemide kiuste. Hoidsime teist kohta kuni ralli viimase katseni. Tehnilised probleemid rikkusid toona parema tulemuse ära. Esimene koht ei jäänud kaugele ja kuus katsevõitu näitasid seda, et see võiduvariant on olemas. Eelmisel aastal Urmo Aava luges sõnad peale, et võitma ei tohi minna! Ütles, et ta teab, et see pinge on mu peas, et iga noor kutt tahab võitma minna. Siis ma üritasin ikkagi hoida enda närve sellega, et lihtsalt proovin, mis puust mehed me oleme. Minule oli see esimene Euroopa meistrivõistluste etapp elus, mis seadis ka natuke pinget. Lõpptulemus oli piisavalt tugev."
Huvitavaimaks võistluseks peab Miko-Ove Niinemäe 2011. aasta Portugali MM-rallit. See võistlus jääb perioodi, kui Niinemäe oli osaline WRC-akadeemias. "See on ulmeline kogemus, mida mujalt ei saa," sõnab tookord seal koos Timo Kasesaluga Ford Fiestal võistelnud Miko-Ove Niinemäe.
Oma sõidutempoga on nüüdseks juba poolesajal rallil osalenud Niinemäe enda sõnutsi rahul. Ta ütleb, et näeb hea tulemuse saavutamise nimel kõvasti vaeva ja teeb rallide vahel n-ö kuiva tööd. Tema kaardilugeja Martin Valter kinnitab, et Miko-Ove on väga sihikindel ja põhjalik: "Just ettevalmistuse suhtes. Isegi nagu liiga põhjalik. Et ta ei taha delegeerida asju, mida ideepoolest võiks delegeerida." Kaardilugeja lisab, et kiiruslegend on neil küllaltki detailne. "Oleme vahel arutanud, kas see peab ikka olema nii detailne. Siiani oleme jäänud selle juurde, sest see on see, mida tal vaja on." Legend on neil n-ö kella järgi ja mitmes keeles. "Väga palju on inglise keelseid väljendeid. Arvan, et see võib tal olla WRC-akadeemiast külge jäänud. Mulle see iseenesest sobib, aga alguses oli natukene harjumatu."
Miko-Ove ütleb, et Martiniga kooskõla leidmine ja koostöö klapitamine on edu saavutamise üks olulisemaid aluseid. "Meile peab mõlemale selge olema, mis midagi tähendab legendis, et saaksime ühtemoodi aru. Ei tohi olla selliseid "aga"-kohti suhtlemises omavahel. See on pluss, et meie klapp on olnud väga hea," räägib ta. "Sõidu suhtes on minu plussiks see, et oskan tempot kõigutada selle arvelt, kas ma pean pressima või kas ma sõidan rahulikult, aga kiiresti või siis sõidan täitsa rahulikult. Ajaga on kasvanud sellised arusaamad. Selline hindamine on mul peas olemas. Liigne pressimine lõpeb muidugi vahel ka halvasti, aga mul on järelduste tegemine kasvatanud vaimselt selle arusaama. Kolm suuremat sammu oskan ära hinnata, mis tempos olen. Tundub, et kõigil seda tunnetust ei ole."
Mida peab Niinemäe oma edu võtmeks? "Kuiva tööd rallide vahel. Ehk siis legendi täiustamine on ilmselt see kõige ausam vastus. Legendi täiustades vaimne pool kõvasti paranes omal kahe kõrva vahel. See tugevdaski lõpptulemust," kostab ta. "Rallide vahel autoga teste on võrdlemisi vähe. Tahaks neid rohkem. Käime Martiniga metsas, harjutame legendi kirjutamist näiteks. Küll tavaautoga. Sõidame läbi, paneme kirja, analüüsime. Martin ütleb oma arvamuse, mis võiks paremini olla. Auto remontimist eksib ka sinna rallide vahelisse perioodi ära."
Heaks rallisõitjaks ei saada üleöö ning kahtlemata on oluline roll neil, kes juhendavad. Miko-Ove Niinemäe ütleb, et kõige rohkem on ta ise õppinud, kuid on kuulda võtnud kogenumate meeste soovitusi. "On olnud Urmo Aava näpunäiteid. Arvan, et mingil hetkel tuli hästi palju isalt. Legendi suhtes aga - kunagi ma sõitsin Martini isaga, Toomas Valteriga, siis tema oli see, kes mind tollel hetkel sõitma pani. Tema tegi mulle legendi osas selgeks, et misasi on autosport. Nii-öelda aitas püsti ja jalad alla saada, ise kõndima. Tema panus ilmselt on sellesse kõige suurem."
Toomas Valteri järel oligi järgmine mees autosalongis Martin Valter, kellega Miko-Ove Niinemäe alustas koostööd 2012. aastal. Ats Remmelguga 2002. aasta Paide rallil debüüdi teinud Martin Valter ütleb, et tema sattus Miko-Ove kaardilugejaks läbi juhuse: "Enne mind oli mu isa Mikole kaardilugeja. Siis ta vist ei tahtnud rohkem lugeda ja siis läksingi mina sinna kõrvale." Martin Valter sõnab, et kuigi "oih" ja "aih" momente tuleb ette, muretsemiseks põhjust ei ole: "Kui juhtub, siis juhtub - nii nagu Tartus oli eelmisel aastal. Aga muidu külm närv. Sellepärast, et muidu ei saaks. Kiirus on päris suur ja muretsemiseks ruumi ei ole." Niinemäe tunnistab, et mullusel Tartu rallil juhtunu oli ebameeldiv õnnetus, kuid ta on sellest õppinud. Toona maandus nende auto hüppel legendi vea tõttu valesti ja pani sealt võsa poole lõikama.
Miko-Ove Niinemäe tagasihoidlikumate plaanide sekka võinuks sel aastal mahtuda ka üks asfaldiralli, kuid finantspool seab omad piirid. Nii ei ole tal näiteks õnnestunud ka kõiki auto seadistusi läbi proovida. "See on osalt raha taga. Pole olnud niipalju testikilomeetreid, et saaks kõiki seadistusi ja võimalusi proovida," räägib ta. "Lumel olen sõitnud. Asfaldietappe on kaks olnud, aga need olid nii ammu, et liiga ammu... Tuleks uuesti meelde tuletada. Asfaldietapp oli sellel aastal mõttes järgmise aasta ettevalmistuseks. Selleks, et omandada kogemust. See oli Urmo Aava soovitus, et ühe ralli võiks sõita."
"Tänasel hetkel ei pea ma end kindlasti mitte veel parimaks rallisõitjaks, kuid väga potentsiaalne on jõuda juunioride võistlussarjas tippu ja edasi ka MM-sarjas. Ma leian, et seda potentsiaali minus on. Pean end niipalju heaks sõitjaks, et leian, et tipus on minu koht. Loodan, et ma ennast üle ei hinda. Aga kui ma ise endasse ei usuks, kes siis veel usuks?"
Järgmise aasta plaanidest kõneldes on Niinemäel mõtteis olnud osalemine Euroopa autoralli juunioride meistrivõistlustel või maailmameistrivõistluste raames sõidetavas Dmack Trophy võistlussarjas. "Auhinnapakett neis on sarnane. Tuleb kalkuleerida, mis on majanduslikult mõistlikum variant ja mis on tuleviku suhtes mõistlikum. Plaan on hakata Eestist välja vaatama." Võimalik aga, et Niinemäe ambitsioonid on mõnevõrra suuremad ja ta istub R2 klassi autost hoopis R5 klassi autosse. "Tavaliselt tänapäeval minnakse R2 pealt edasi R5 peale," ütleb ta.
Nii stardib teist aastat järjest kuni 1,6-liitrise mootoriga kaherattaveoliste A6, N2, R1 ja R2 klassi autode arvestuses Eesti meistritiitli kindlustanud Miko-Ove Niinemäe koduse rallihooaja viimasel etapil juba neljarattaveolise autoga. Saaremaal saab Cueks Racingu ridades võistleva noormehe istumise all olema Toni Gardemeisterilt renditav Škoda Fabia R5, millega sõitmist harjutas ta teisipäeval Soomes, läbides kruusateedel 50 kilomeetrit. "Mõtted liiguvad sinna poole, et liituda mõne võistlussarjaga, kus saab võistelda R5 klassi autoga," põhjendab 23-aastane rallimees. "Minu jaoks on see neljarattaveolise autoga sõitmine täiesti uus maailm. Aga selle Škodaga sõitmine on lihtsam, kui ma alguses arvasin. Palju sõiduvõtteid on sarnased. Saaremaa rallil ma endale eesmärke ei sea. Loodan, et suudame seal katsetel mõned esikolme hulka mahtuvad ajad saada. Tahan katsekilomeetreid ja sõidukogemust."
Millal Niinemäe järgmise aasta plaanidesse selgust saab? "Kahe nädala jooksul pärast Saaremaa rallit. Kui hakkan R5 autoga sõitma, meeldiks mulle sama autoga võistelda. See on praegu turu parim auto," ütleb ta.
Miko-Ove Niinemäe lisab, et sooviks end näha autospordiga seotuna pikka aega. "Tahan lihtsalt sinnamaani jõuda, et saaksin autosporti teha kui tööd. Töö võib sellest saada alles WRC-tasemel. See tase on see, kuhu ma tahan jõuda!"
Miko-Ove Niinemäe ja Martin Valteri esimene sõiduproov neljarattaveolise ralliautoga. Foto: erakogu
|
|
|
|