Kas MM-sarja uus punktiarvestus teeb rallid põnevamaks? |
|
|
|
|
|
Taastatakse Eestis ehitatud haruldast ralliautot
Eesti Mootorispordimuuseumil ja Tallinna Tehnikakõrgkoolil on teoksil koostööprojekt, mille käigus restaureeritakse unikaalne ralliauto Zaporožets Tauria, mis on pärit 1980. aastate teisest poolest.
1986. aastal Eestis Ministrite Nõukogu Autobaasi ralliklubis ERF Mobile ehitatud ralliauto on unikaalne, kuna neid ehitati vaid kaks tükki. Eesti Mootorispordimuuseumi juhatuse liikme Arno Sillati sõnul oli käisid tööd ka kolmanda auto kallal, kuid seda ei ehitatud lõpuni.
Võistlusauto aluseks võeti Zaporožets Tauria ehk värskelt tootmisse läinud ZAZ 1102. Tehasevärsked autod ehitati autobaasis konstruktor Kalle Keele projekti järgi võistlusmasinateks ümber rekordilise 112 päevaga. Ehitamine nõudis nutikust, et leida sobivaid lahendusi. "Torud, plastikud, õõtsad," loetles tollal Aare Klooreni mehaanikuna klubi ridades tegutsenud Andres Pästlane probleemseid kohti. "Kasutusele võeti isegi lennuki liigendid. Eriline konstrui käis. Sisuliselt kolme nädalaga olid autod valmis! Võib öelda, et me käinud koduski, järjest panime! Auto oli vinge - torudest raam nagu bagil, taga 1,8-liitrine Žiguli mootor, eriti pika vändaga. Ja vormeli kast läks otsa."
Mis otstarbel sellised autod ehitati? Pästlase sõnul tehti tagamootoriga autod asfaldirallide jaoks, eeskätt Krimmi mäeahelikes sõidetava Jalta ralli tarbeks: "Nendega saab mägedes anda!" Ta ütles, et kuna autol oli palju jõudu, ei saadud paraku kõiki detaile kestma: "Poolassid läksid puruks, lõhkus neid."
Sama aasta sügisel toimunud Jalta rallil olid mõlemad Tauriad stardis. Sealgi poolassid purunesid ja kirja läks katkestamine.
Kuna asfaldirallide osakaal oli kaduvväike, jäid mõlemad entusiasmiga ehitatud sõidukid seisma. "Autobaasis nad seisid ja õiget looma nendest ei tulnud. Nad olid mõeldud asfaldiralli jaoks. Eestis neid aga ei toimunud," rääkis Andres Pästlane.
"Ühega neist sõitisin ma hiljem Tallinna hipodroomil tähtede sõidul. See oli vahva värk, talvel jäärajal. Edu tuli ruttu, kuna sel oli mootor taga, st raskus taga. Kui teistel sussid käisid ringi ja nad ei saanud kohalt minema, olin mina juba 20 meetrit ees. Aga lõpuks läks mootor keema ja lõi seest kõik auru täis. Ma ei näinud enam sõita."
Üks neist autodest on nüüd Tallinna Tehnikakõrgkoolis restaureerimisel.
Arno Sillati sõnul on Tallinna Tehnikakõrgkoolis alustatud masinprojekteerimiseks vajalikke mõõdistamisi 3D formaadis. Seejärel algab 3D modelleerimise ja projekteerimise faas. "Tudengitele on antud projekt inseneriõppe praktikaks ja sellega saavad praktikat mitte ainult autoehitust, vaid ka masinprojekteerimist tudeerivad üliõpilased. Kokku on projektiga seotud umbes 30 inimest ning see meenutab tehnoloogilise tausta poolest juba kaasaegsete võistlusmasinate ettevalmistamist. Eelmine koostööprojekt TKTKga - Estonia-9 M oli taastamine rangetes raamides ilma märkimisväärse konstruktoritööta. ZAZ Tauria Rally taastamisel kasutatakse kõige kaasaegsemaid tehnoloogilisi võimalusi, teiselt poolt saavad tudengid oma õpitut nö ka käega katsuda."
Foto: Pille Russi
3D skanneeritud andmete põhjal tehtud ZAZ Tauria Rally CAD-mudel. Amper Engineering OÜ
|
|
|
|